Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neplatiči povinného ručení se zřejmě nemusí obávat sankcí

  9:18aktualizováno  9:18
- Přestože ministerstvo financí nevyslyšelo žádost České pojišťovny, aby prominulo motoristům dluhy za povinné ručení z uplynulých let, neplatiči mohou s velkou pravděpodobností zůstat klidní. Je vysoká šance, že pokud do konce roku zajdou na dopravní inspektorát a své vozidlo trvale vyřadí z provozu, nebudou muset zaplatit až několik desítek tisíc korun dlužné částky, penále a pokutu. Jejich auta se totiž neobjeví v aktuální policejní evidenci, která se v lednu historicky vůbec poprvé porovná se seznamem plátců, kteří uzavřeli smlouvy o povinném ručení s jednotlivými pojišťovnami.

"Porovnávat se bude takzvaná živá evidence, tedy vozidla provozovaná k začátku roku 2000. Ostatní vozidla, která jsou trvale vyřazena z provozu nebo jsou jejich státní poznávací značky uloženy na dopravních inspektorátech, nebudou předmětem tohoto srovnávání," potvrdil ředitel dopravních policistů Zdeněk Bambas.


To ovšem ještě nemusí být konečné slovo. O tom, zda budou srovnány také databáze z minulých let, totiž teprve rozhodne legislativní rada vlády. Podle zákona o povinném ručení totiž Česká pojišťovna musí vymáhat dluhy z uplynulých tří let.

Ústav proto požádal radu, aby neplatiče amnestovala. "Doufáme, že na doplatky nedojde," říká mluvčí České pojišťovny Michal Urban.

I kdyby legislativní rada amnestii zamítla, je otázkou, zda by se pojišťovna neplatičů dopátrala. Potřebovala by totiž seznamy vozidel provozovaných v roce 1997 a následných dvou letech.

"Pokud tyto informace policie neposkytne, nemáme šanci dlužníky zjistit," připouští Urban. Policii stejně jako pojišťovně totiž zákon na ochranu dat brání, aby své databáze komukoli předala.

Vypátrat dlužníka bylo dosud dílem náhody. Buď policisté při kontrole zjistili, že motorista nemá povinné ručení zaplaceno, a oznámili to pojišťovně, nebo se neplatiči prozradili tím, že s nepojištěným vozidlem havarovali a způsobili škodu. "Těchto případů bylo v minulých letech jen několik málo tisíc," upozorňuje Urban.

Pojišťovna odhaduje, že povinné ručení neplatilo až půl milionu lidí. Dluh včetně penále, který by měli nyní podle zákona uhradit, dosahuje i několika desítek tisíc korun. Tuto početnou skupinu tvoří především lidé, jejichž vozidla skončila ve šrotu, a oni je z policejní evidence neodhlásili.

"Policie eviduje pět a půl milionu vozidel, z čehož přes milion je těch, která existují jen na papíře. Ve skutečnosti jsou zlikvidována či nepojízdná," tipuje Bambas a věří, že se po vyčištění evidence od registrovaných vraků ocitnou na pranýři jen ti, kdo po silnicích jezdí s nepojištěnými auty.

"Smyslem pojištění je chránit oběti dopravních nehod. Vůz, který deset let neexistuje, nemůže nikoho zmrzačit, nic nemůže rozbít," vysvětluje Bambas. "Už dnes tito lidé stojí ve frontách na inspektorátech, aby své lajdáctví napravili. Největší nápor ještě přijde," tvrdí šéf dopravních policistů.

Až ministerstvo vnitra začátkem příštího roku porovná policejní evidenci provozovaných vozidel se seznamy pojišťoven, předá výčet neplatičů okresním úřadům. Ty je mohou ve správním řízení potrestat až dvacetitisícovou pokutou a odebrat jim na jeden rok řidičský průkaz.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Rádce: Pojistěte si auto jen na dovolenou. Jak na to a za kolik

Přijde vám havarijní pojištění zbytečně drahé? Možná je. Ale chystáte-li se na cestu do zahraničí, může se hodit. Navíc vůz si můžete pojistit třeba jen na pár...  celý článek

Ilustrační snímek
Spadl mi květináč na sousedovo auto. Zaplatí to pojišťovna?

Jste zásadně proti pojistkám? Jasně, spoustu událostí, byť nešťastných, zvládne člověk vlastními silami či s pomocí rodiny. Pojištění odpovědnosti by však měl...  celý článek

Ilustrační snímek
Konec studií: jak na sociální a zdravotní pojištění v pěti situacích

Od kdy platí absolventi středních a vysokých škol odvody na sociální a zdravotní pojištění? A jak je tomu s odvody, když se po škole někdo rozhodne podnikat či...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.