Výkonný a odborně zdatný kolega, který při příchodu do práce ani nepozdraví, mnoho sympatií a obliby u svých spolupracovníků určitě nezíská. Profesionální zdatnost je sice na prvním místě, ale zaměstnavatelé i kolegové nás hodnotí i podle vystupování.
Chování ke kolegům v práci by mělo odpovídat obecně vžitým a platným pravidlům. Podle personalistů a odborníků na mezilidské vztahy je znalost zaměstnaneckého bontonu nedílnou součástí úspěšné kariéry. "Měl jsem mezi zájemci o práci muže, který splňoval všechny požadavky na obsazované místo. Když ale došlo k osobnímu jednání, nestačil jsem se divit," vypráví Jan Kostelník, majitel obchodní firmy z Moravy. "Dotyčný jednal velmi familiérně, a dokonce mi nabídl tykání. Je pravda, že byl v přibližně stejném věku, ale i tak mě to dost zaskočilo a odradilo. Raději jsem hledal dál."
Kdo zdraví první?
Drbům lze zabránit otevřeností. |
Jiný kraj, jiný mrav
S odlišnými zvyklostmi je možné se setkat například při práci v zahraničí nebo u mezinárodních či zahraničních firem působících v Česku. Tady je namístě přichystat si trochu tolerance a nadhledu. "Jestliže někdo hledá práci a uvažuje o mezinárodní firmě, měl by si nejdříve zajistit všechny dostupné informace o firemní kultuře, o tom, jaké jsou komunikační zvyklosti u daného zaměstnavatele," doporučuje Petr Mutinský, ředitel společnosti Robert Half Czech Republic. Nebudete pak překvapeni, když vám každý kolega na potkání začne tykat, jak je zvykem například v amerických společnostech. Vyhnete se i šoku z každodenního ranního společného cvičení nebo nošení uniforem v některých asijských firmách.
Moment, telefonuji!
Kvůli alkoholu můžete dostat výpověď. |
Jak byste hodnotil/a chování svých kolegů na pracovišti?
-
Ve stresu někdy na zdvořilost zapomenou 26 %
-
Pokud se ozvu, začnou se chovat ohleduplněji 5 %
-
Připomíná mi to pravidla džungle 39 %
-
Chovají se většinou zdvořile 30 %
Hlasovalo 323 lidí
Zdroj: jobs.cz