Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jsme zdarma, tvářily se vzorky. Nakonec vyšly na víc než šest stovek

aktualizováno 
Je docela běžné, že ve schránce nacházíme řadu reklam, nabídek či vzorků výrobků zdarma. Co už je ale méně běžné, že za ony vzorky zdarma ve výsledku musíme zaplatit.
Pokud jste si určitě nic neobjednali a ani žádným způsobem neprojevili o zboží zájem, nemusíte dodané zboží vracet, platit za něj ani dodavatele jakkoli vyrozumět. Ilustrační snímek

Pokud jste si určitě nic neobjednali a ani žádným způsobem neprojevili o zboží zájem, nemusíte dodané zboží vracet, platit za něj ani dodavatele jakkoli vyrozumět. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

David Meister obdržel e-mailem několik nabídek na úžasné detoxikační náplasti britské firmy Detox Pharma. Aplikace této náplasti na chodidlo prý očistí organismus, podpoří hubnutí, a dokonce zbaví stresu. Pan Meister zázračnému účinku nevěřil, a tak na nabídky vůbec nereagoval.

Krátce na to mu ale přišel balíček se dvěma vzorky zdarma. Ty rovnou hodil do koše. Pak přišel další balíček, tentokrát už s deseti náplastmi a vzápětí upomínka od pohledávkové firmy Intrum Justitia na 343 korun. Tam pan Meister ihned zavolal. "Řekl jsem jim, že nevím, proč bych měl za zásilku platit, když jsem si nic neobjednal," rozhořčuje se pan Meister.

Prodejce: vzorky zdarma si pan Meister objednal

Pohledávková společnost Intrum Justitia na redakční dotaz neodpověděla, k problému se ale vyjádřil prokurista společnosti Vipshop František Švejda, která náplasti prodává: "Naše firma nikdy neposílá zásilky bez předchozí objednávky a toto je také případ Davida Meistera. Objednávku pan Meister uskutečnil dne 24. 7. 2012 v 6:02 ze svého počítače." Pan Meister ale říká, že vzorky domů přišly o pár dnů dříve, než je jeho údajná objednávka.

Každopádně i objednávání vzorků zdarma je poněkud neobvyklé. Na internetových stránkách společnosti je možnost rychlého objednání ANO, chci zdarma vyzkoušet testovací vzorek 2 ks detoxikačních náplastí. Formulář je jednoduchý, stačí vyplnit jméno, adresu a odkliknout "Objednat".

Mimochodem, ani vzorek zdarma vlastně zdarma vůbec není. Firma si účtuje poštovné a balné 35 korun. A navíc, pokud do pěti dnů od přijetí tohoto vzorku neoznámíte, že si další zásilku nepřejete, automaticky obdržíte sadu deseti kusů náplastí, tentokrát za 298 korun. I když tato cena je samozřejmě, tedy podle informací prodejce, zvýhodněná.

Po redakčním dotazu nakonec firma veškeré pohledávky vůči panu Meisterovi stornovala. Vypadalo to tedy, že příběh bude mít šťastný konec. Bohužel to tak není. Mezitím totiž přišel výhružný dopis společnosti Intrum Justitia. Dluh za náplasti byl již 643 korun. "Tu částku jsem raději zaplatil, abych měl konečně od firmy pokoj," vysvětlil Meister. Pak mu ale přišla e-mailem další nabídka na detoxikační náplasti.

Za neobjednané zboží neplaťte

"Pokud pan Meister opravdu neučinil žádnou objednávku, neměl vůbec nic platit a na upomínku nemusel ani nijak reagovat," zhodnotil problém advokát Pavel Nastis. "Nanejvýš mohl odpovědět, že si žádné zboží neobjednal, že nic platit nebude, a ať jej již firma více neobtěžuje," doplnil.

Že je tato praxe u některých dodavatelů běžná, potvrzuje i mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. "Prodávající mohl porušit zákon o ochraně spotřebitele, a to užitím nekalé obchodní praktiky," vysvětluje. Zda prodávající skutečně zákon porušil, může Česká obchodní inspekce prošetřit na základě konkrétního podání spotřebitele.

"Některé nepoctivé společnosti využívají strachu a nátlakem na spotřebitele vymůžou pohledávku, která ve skutečnosti ani neexistuje," varuje právní poradce Občanského sdružení spotřebitelů dTest Miloš Borovička.

Rady
Jak se bránit nevyžádaným balíčkům

Pokud jste si určitě nic neobjednali a ani žádným způsobem neprojevili o zboží zájem, nemusíte dodané zboží vracet, platit za něj ani dodavatele jakkoli vyrozumět. Vyplývá to z paragrafu 53 odst. 9 občanského zákoníku.

Bude-li dodavatel přesto od vás požadovat finanční plnění nebo vyhrožovat vymahačskou firmou, vyžádejte si kopii objednávky, na jejímž základě je platba vymáhána. V případě, že by byla podána žaloba a vydán platební rozkaz, je třeba ve stanovené lhůtě podat odpor proti platebnímu rozkazu a konzultovat další postup s právníkem.

Vzorový dopis "Odmítnutí zasílání neobjednaného zboží" si můžete stáhnout na stránkách dTestu. S dotazy ohledně podobných obchodních praktik se můžete také obrátit na poradenskou linku sdružení na telefonním čísle 299 149 009.

Zapamatujte si:

  • Od každé smlouvy uzavřené prostředky komunikace na dálku, tedy telefonem nebo prostřednictvím e-mailu, je možné písemně odstoupit do čtrnácti dnů od převzetí zboží.
  • Při návštěvách internetových stránek buďte velmi obezřetní a pozorně čtěte informace, zejména pokud jsou vám nabízeny zkušební vzorky zdarma nebo dárky za poskytnutí osobních dat.
  • Obchodní sdělení, tedy jakákoli nabídka na zboží zasílaná e-mailem musí být zaslána s platnou adresou, na kterou vy jako adresát můžete zaslat informaci o tom, že si nepřejete, aby vám nadále byly obchodní informace zasílány.
  • Pokud obchodník nerespektuje váš nesouhlas k zasílání obchodních sdělení, obraťte se na Úřad pro ochranu osobních údajů. Podle tohoto zákona totiž může úřad onomu urputnému zasílateli e-mailů udělit pokutu až do výše deseti milionů korun. Formulář najdete zde.
  • Nebude-li prodejce vaši vůli respektovat, může se jednat o užití agresivní obchodní praktiky, a tedy o porušení zákona o ochraně spotřebitele. S podnětem se můžete obrátit i na Českou obchodní inspekci.
Autor: pro iDNES.cz


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.