Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové metody výuky ve školách

aktualizováno 
-
Tradiční výklad není přežitek. Proč ho nevyužít, když je načase celé třídě vysvětlit nějaký jev, na který studenti sami přišli, ale který vyžaduje shrnutí, graf nebo tabulku. I při výkladu by však měl učitel spíš usměrňovat a neměl by se vzdávat vyjádření těch, kteří už o látce něco vědí. Obvykle je tradiční výklad málo účinný, dává málo příležitostí k uplatnění rychle myslících dětí. Mnohým učitelům působí potíže vzdát se role toho, který to ví správněji. I oni se učí nebýt tím, kdo všechno ví. Se svými správnými odpověďmi stojí učitel v pozadí a velmi dlouho čeká. Klade otevřené otázky, nikoliv takové, na které se odpovídá ano - ne, ale spíš: Z čeho tak usuzuješ? Proč si to myslíš? S jakým záměrem to autor píše? Tak umožňuje dětem, aby samy nacházely argumenty, uměly je vyjádřit a odůvodnit. Ačkoli tomu učitelé zpočátku nevěří a myslí si, že je transmisivní výuka méně namáhavá, zjišťují, že konstruktivistická výuka je jednodušší. Při frontální výuce narážejí na nezájem dětí: nechtějí číst, diskutovat, jsou povrchní, což učitele vyčerpává. Když však investuje své síly do nových metod, brzy si ověří, že děti pracují samy, protože rozjitřil jejich dětskou chuť se dozvídat. Je to jiná pedagogika, než na kterou jsou naši učitelé zvyklí, než kterou studovali. Na pedagogických fakultách se u nás nevyučuje. Výběrové semináře nabízí naše společnost prostřednictvím pedagogických center a školských úřadů. Program vyvinulo v zahraničí Konsorcium pro demokratickou pedagogiku a finančně ho zajišťuje Open Society Institute v New Yorku. U nás ho řídí občanské sdružení Kritické myšlení a za tři roky se v něm vyškolilo kolem tří set učitelů. Pro zájemce organizujeme dvoudenní setkávání a semináře, na kterých se učí, jak v dětech vzbuzovat otázky, nápady, představy, poznatky, jak s nimi potom zacházet a uplatnit je v praxi, jak zorganizovat práci v hodině i ve školním roce. Naučí se ptát se dětí, co potřebují znát, a z toho pak vycházejí. Nabízejí pak žákům to, co je chtějí naučit, a přitom je učí, aby si uměli zodpovědně a vhodně vybírat. Učitelé se scházejí s těmi, kteří už takhle v okolí učí, a pak si vše ověřují v praxi.

Kontakt:
Občanské sdružení
Kritické myšlení
Suchý vršek 2117,
155 55 Praha 5
Tel./Fax: 241 02 246
e-mail: hana.kostalova@ecn.cz

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Vojtěch Lanna mladší
Syn pracovitého pantáty, který peníze z rodinných firem dával do umění

Vojtěch Lanna mladší byl synem takzvaného vltavského admirála. A byť byl jeho otec mimořádně schopný podnikatel, rozhodně nestál v jeho stínu. Rodinné firmy...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.