Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novela DPH – růst cen má plíživý charakter

aktualizováno 
Četné spekulace o rozsáhlém zdražování v souvislosti s dopadem novely DPH a vstupem České republiky do Evropské unie se nenaplnily. Podstatné cenové změny jsme zatím nezaznamenali u zboží ani u služeb. Co nás však čeká v blízké budoucnosti?
Peníze, koruna

Peníze, koruna - Peníze, koruna | foto: David VotrubaiDNES.cz

V případě cen zboží by mělo docházet spíše k poklesu cenové hladiny, neboť novela snížila sazbu o tři procentní body. Očekávání občanů se však nenaplnila a prodejci nezareagovali adekvátním poklesem cen. Velmi často si dodavatelé zboží neměnnou cenovou politikou kompenzují dopad novely DPH na zdanění služeb, které naopak většinou přešly do sazby základní.

Jednotné celní sazby zamíchají konkurenčním bojem

V souvislosti se vstupem do Evropské unie se Česká Republika musela vzdát vlastní celní politiky a přistoupit na jednotný celní sazebník vůči třetím zemím. Jde o zásadní novinku, která se pomítá do konečných cen jednotlivých výrobků s vazbou na daň z přidané hodnoty. Celkový efekt týkající se přijetí jednotného celního sazebníku, jež nahrazuje dřívější celní sazebník je zatím poměrně obtížné vyčíslit. Na jedné straně na něm některé druhy zboží vydělaly a na straně druhé u jiného zboží došlo k nárůstu dovozního cla s dopadem na jeho konečnou cenu.

Nejspokojenější jsou v této souvislosti pravděpodobně dovozci japonských osobních automobilů, kteří díky přechodu na evropský celní sazebník zaznamenali pokles dovozního cla ze sedmnácti na deset procent.  Další podstatnou změnou je bezcelní oběh zboží v rámci zemí Evropské unie.

Okruh plátců se po novele rozšíří

Nepříjemnou změnou květnové novely DPH je snížení limitní hranice obratu, při jejímž překročení se osoba s příjmy z ekonomické činnosti stává plátcem DPH. Novela stanovuje tuto hranici tržeb za období dvanácti kalendářních měsíců na jeden milión korun. Zdůrazňuji, že jde pouze o příjmy z ekonomické činnosti a nikoli o příjmy ze závislé činnosti (ze zaměstnaneckého poměru). Dobře placený manažer s příjmy za dvanáct měsíců vyššími než jeden milión korun se samozřejmě plátcem daně z přidané hodnoty ani po květnové novele nestává.

Na straně druhé novela daně z přidané hodnoty rozšiřuje možnosti, kdy se plátcem může stát buď drobný živnostník, nebo dokonce i občan. Živnostník s mizivými příjmy z podnikání, avšak s dalšími jinými příjmy dle paragrafů 7-10 zákona o daních z příjmů, které v součtu přesahují limitní hranici jednoho miliónu korun, se již plátcem DPH stane. Může mít kupříkladu příjmy z pronájmu vlastní nemovitosti, které v součtu s příjmy ze živnosti mají následek v podobě povinné registrace.

Zajímavou novinkou je institut „jednorázového plátce“. Dokonce i občan, který má příjmy výlučně z pracovního poměru, se může stát jednorázovým plátcem daně z přidané hodnoty. Jde kupříkladu o situaci, kdy si doveze z jiného státu Evropské unie nový automobil. Jeho povinností je takovou transakci přihlásit na tuzemský finanční úřad a zaplatit z ceny automobilu příslušnou daň.

Služby obecně dražší, někde se daň promítla do ceny v plné míře, jinde tomu brání konkurenční boj

Ceny ERP Czech 2004 uděleny! Kdo zvítězil se dozvíte ZDE.

Významná část služeb poskytovaných plátci je po květnové novele zatížena 19% sazbou DPH. Před novelou přitom činila sazba DPH na výstupu pouze 5 %. Některé obory na přesunutí sazby zareagovaly zvýšením konečných cen zákazníkům. Jde kupříkladu o plátce DPH v oblasti vlasových služeb. Na straně druhé šli někteří kadeřníci či holiči opačnou cestou a zrušili svoji registraci k DPH (v případě, že nesplňují zákonem stanovenou podmínku týkající se obratu tak mohou učinit), neboť být plátcem pro ně přestalo být výhodné (předtím se registrovali dobrovolně). Pro spotřebitele tato informace znamená, že poskytovatel vlasových služeb (neplátce DPH) by měl nabízet v průměru nižší ceny za svoje služby než plátce.

Na druhé straně poskytovatelé služeb v oblasti pohostinství a hotelnictví se zatím zdráhají promítnout vyšší sazbu daně z přidané hodnoty do cen v plné výši. Zejména v turisticky méně vyhledávaných lokalitách reagují zákazníci poměrně citlivě na vyšší ceny a boj o zákazníka vede spíše ke snižování marží než k plnému zvyšování cen. Jde ovšem spíše o jakousi plíživou politiku zvyšování cen a hlavní cenový nárůst chystají poskytovatelé služeb na období dovolených. Během letních měsíců totiž spotřebitelé více či méně ztrácejí přehled o cenách a snáze akceptují jejich změnu. Zdražování nás tedy ještě čeká.

Myslíte si, že v budoucnu ceny prudce vzrostou? Dotýká se vás květnová novela DPH? Podělte se s námi o své zkušenosti.

 

Autor:


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

JOSEF ŠÍMA: ATELIÉR 1934, olej na plátně, 99 x 144 cm  Cena 28,8 milionů korun...
Rekordní rok na českých aukcích: investoři utratili přes miliardu

Sběratelé a investoři loni utratili na aukcích 1,26 miliardy korun, padl historický rekord za obraz vydražený za nejvyšší cenu a řada umělců dosáhla nových...  celý článek

Ilustrační snímek
Pět rad, jak nenaletět, když se vydáte do velkého světa investic

Chcete začít investovat, zhodnotit své úspory. Specialista investičních produktů UniCredit Bank Stanislav Hamerník poradí, jak první cestu na burzu zvládnout...  celý článek

Ilustrační snímek
Investice: Kde vám dobře vydělají dva tisíce a kam uložit velké částky

Kam s penězi, když na spořicích účtech se sazby pohybují pod jedním procentem? Je dnes vůbec možné zhodnotit finance alespoň tak, aby je „nesežrala“ inflace?...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.