Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kromě bolestného a ušlé mzdy získáte nově peníze i za duševní újmu

aktualizováno 
Když utrpíte újmu třeba při dopravní nehodě, máte šanci na odpovídající odškodné. Jste-li viník, musíte doufat, že na vyčíslenou škodu bude stačit vaše pojistka.

Současně se zvyšují i bodové hodnoty různých typů poranění, na bolest vzniklou v roce 2014 se tak vztahuje částka 251,28 koruny za jeden bod. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Od začátku roku nefungují dříve využívané odškodňovací tabulky. Podle nich například pozůstalí nedostali víc než 240 tisíc korun, když někdo zavinil smrt jejich blízkého. Nově to může být až 40krát tolik.

Tabulky sice oficiálně neexistují, ale u Nejvyššího soudu vznikla metodika, kterou se budou pojišťovny i soudy alespoň orientačně řídit. A podle ní má zmařený lidský život v roce 2014 hodnotu 10 051 200 korun. Ale může to být i víc.

Jaké lze získat odškodnění

  • poranění oka 5 025 Kč
  • zlomenina lokte 15 077 Kč
  • zhmoždění prstu na ruce 2 512 Kč
  • natržení kolenního vazu 15 077 Kč
  • náhrada ušlé mzdy 60 tisíc Kč
  • duševní útrapy 20 tisíc Kč

zdroj: Metodika Nejvyššího soudu

"Metodika není závazná, je doporučením, nicméně většina justice ji hodlá používat v rámci soudních sporů a je předpoklad, že v mimosoudní praxi podle ní budou postupovat i pojistitelé při poskytování pojistného plnění za škůdce. Nestanoví strop, ale především předepisuje postup, jak výši náhrady zjistit," vysvětluje Jolana Těšinová, jedna z tvůrkyň metodiky.

Současně se zvyšují i bodové hodnoty různých typů poranění. Kromě toho hodnota jednoho bodu, která byla 120 korun, je nyní vyčíslena podle průměrné mzdy: na bolest vzniklou v roce 2014 se tak vztahuje částka 251,28 koruny za jeden bod. Metodiku můžete dohledat na stránkách Nejvyššího soudu.

Kdo přesně peníze dostane?

Podle nového občanského zákoníku se budou odškodňovat i situace, které by vás ani nenapadly. Kromě bolestného a ušlé mzdy za dobu léčení můžete žádat i o peníze za duševní újmu. Ale nárok na odškodnění má třeba i kamarádka, které bezplatně hlídáte dvakrát v týdnu děti: když se léčíte po nehodě, hlídat nemůžete, a ona si musí najmout chůvu, aby mohla do práce. A právě náklady na chůvu půjdou také z pojistky viníka.

"Všem je obvykle jasné, že nárok na odškodnění mají ti, kteří jeli ve vozidle, které nehodu nezpůsobilo, případní chodci, cyklisté či majitelé poškozených věcí. Ale odškodné náleží za určitých okolností i těm, kteří byli spolujezdci řidiče-viníka," připomíná Milan Káňa z Kooperativy. Vezmete například souseda jako spolujezdce, způsobíte nehodu, při níž je zraněn a rozbije se mu drahý osobní počítač, který převážel. Z vašeho pojištění se bude hradit i tato škoda. Trochu komplikovanější by to bylo, kdybyste způsobili problém členům své rodiny – v tom případě není možná náhrada majetkových škod, ale u těch na zdraví či u duševní újmy nárok je (pokud nenáleží přímo řidiči viníkovi).

Pojišťovny budou přísnější

Postup při uplatňování škody zůstane podle informací z pojišťoven stejný jako dosud: Po nahlášení škody navrhne pojišťovna výši náhrady, a to jak v majetkové, tak v nemajetkové oblasti. Řídit se přitom bude zmíněnou novou metodikou.

Pokud poškozený nebude s navrženou výší náhrady souhlasit, doloží pojišťovně podklady k vyčíslení újmy (lékařské zprávy, platový výměr...) a pokusí se s ní dohodnout na jiné částce.

Pojišťovny budou o něco přísnější při posuzování tělesné újmy. "Předpokládáme vyšší počty revizí u jednotlivých diagnóz," potvrzuje Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny.

Jednodušší to mají ti, jejichž pojišťovna poskytuje takzvanou službu přímé likvidace. "Vlastní pojišťovna má představu o tom, jaké částky jsou reálné, vyplatí je svému klientovi a pak je bude zpětně chtít po pojišťovně viníka. Celý postup je tak pro poškozeného rychlejší," doplňuje Milan Káňa.

Pokud někdo ani tak nebude spokojen, bude muset své nároky vznést u soudu. Nic není ztraceno ani ve chvíli, kdy se třeba trvalé následky a ztížené společenské uplatnění projeví až po čase, kdy pojišťovna odškodnění již vyplatila – poškozený dodá další podklady a případ se znovu otevře.

Budou stačit limity? To ukážou až konkrétní případy

Nová metodika zatím neměla velké šance uplatnit se v praxi. Pojišťovny neevidují mnoho škod, které by se blížily základním pojistným limitům (35 milionů korun), ale jaká bude budoucnost, to se uvidí až podle prvních rozsudků v oblasti odškodnění.

"Riziko hrozí zejména tam, kde bude mladým lidem s vysokými příjmy po těžkém zranění vyplácena renta, lze si představit i velké škody na životním prostředí či ušlých ziscích," říká Helena Dušková z Wüstenrotu. Jsou to sice extrémní příklady, nikdo však nemůže předem vyloučit, zda se ho někdy nebudou týkat.

"Pokud je limit u povinného ručení vyčerpán, pak poškozený uplatňuje náhradu přímo na viníkovi. Mohou to být obrovské částky, které jsou naprosto nad finančními možnostmi většiny motoristů," uzavírá Tomáš Síkora z České asociace pojišťoven s doporučením, aby řidiči využívali raději vyšších pojistných limitů.

Zapamatujte si:

  • Když způsobíte škodu vyšší, než je limit povinného ručení, budete muset zbytek doplatit ze svého.
  • Nově mohou získat odškodnění nejen příbuzní zraněného či usmrceného, ale dokonce i ti, kterým poškozený poskytoval nějakou bezplatnou službu.
  • Škodu ohlaste pojišťovně co nejdříve, slouží k tomu formulář, který podepíší  poškozený i viník.
  • Pokud viník nemá povinné ručení, odškodnění poškozenému přizná Česká kancelář pojistitelů.


Povinné ručení

Zmapujte si nabídky na trhu a vyberte si cenu sami.
cm kW Vypočítat




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.