Pokud se dá v e-shopu platit pouze převodem ještě před zasláním zboží, porozhlédněte se raději jinde. Ilustrační snímek

Pokud se dá v e-shopu platit pouze převodem ještě před zasláním zboží, porozhlédněte se raději jinde. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Co dělat, když obchod nekomunikuje, zmizel nebo je v cizině

  • 7
Nový občanský zákoník změnil pravidla nakupování na internetu jen mírně. Přesto se vyplatí si připomenout, jak nenaletět a co dělat, když vám obchodník zboží nepošle.

Při objednávání zboží z internetového obchodu nejprve pečlivě prozkoumejte, kdo jej provozuje. Opište nebo zkopírujte si název firmy, její IČ, adresu, kontakt. Obrazovku s těmito údaji můžete celou ofotit tlačítkem PrintScreen(PrtScr) na klávesnici.

Na internetových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu si můžete ověřit, zda obchodník už dávno nevyhlásil bankrot.

V internetovém vyhledávači si zkuste najít reference od předchozích zákazníků.

Důležité jsou i takové detaily jako platební možnosti. Pokud se dá platit pouze převodem ještě před zasláním zboží, porozhlédněte se raději jinde. Je to sice pohodlné, protože nemusíte chodit na poštu platit balík na dobírku či komunikovat s přepravní službou, ale riskujete, že obchodník zboží nepošle, přestane komunikovat nebo jednoduše „zmizí“.

Nový občanský zákoník

Jak zasahuje do běžného života? Čtěte zde.

Pokud jste poslali peníze, ale zboží nedostali a provozovatel e-shopu s vámi nekomunikuje, nejprve se na diskusních fórech nebo v médiích snažte zjistit, jestli není podvedených zákazníků více.

„Pokud je proti podnikateli vedeno insolvenční řízení, je nutné přihlásit pohledávku do něj,“ vysvětluje advokát Ladislav Muroň. Bohužel platí, že šance na získání peněz zpět je malá. Poslední možnost kromě trestního oznámení je obrátit se na banku, která může provést takzvaný chargeback, tedy vrácení zaslaných peněz. Nemá ale povinnost vám vyhovět. Některé inzertní servery, na nichž zboží neprodávají jen podnikatelé, vám v případě podvodu nabízejí kompenzaci automaticky ze svých peněz, které následně od nepoctivce vymáhají.

Fyzická, nebo právnická osoba?

Co když e-shop, kterému jste poslali peníze, provozovatel zruší a vy potřebujete zboží reklamovat? „Je nutné rozlišovat dva případy. První je, že podnikatel ukončí činnost internetového obchodu, ale své podnikání provozuje dál. V tomto případě je zákazník oprávněn zboží reklamovat přímo u podnikatele,“ tvrdí Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Pokud bývalý provozovatel zároveň ukončí svou podnikatelskou činnost, je důležité, zda šlo o právnickou osobu (tedy firmu), pak máte jako zákazník smůlu. Jestliže je podnikatelem fyzická osoba, máte právo se domáhat reklamace přímo u ní, i když už internetový obchod neprovozuje.

Plné znění paragrafů

http://obcanskyzakonik.justice.cz/

Smlouvy uzavírané na dálku:
§ 1824 - 1843

Závazky obchodníků:
§ 1844 - 1851

A jaká pravidla platí, když nakupujete ze zahraničního e-shopu? To nebývá snadné určit. Podle legislativy EU se nákup řídí českým spotřebitelským právem jen v případě, že provozovatel se na podnikání v České republice vyloženě zaměřuje.

„To, že jsou v zemi kupujícího stránky internetového obchodu prodávajícího přístupné, ještě ale není projevem zaměření na tuto zemi,“ upozorňuje advokát Hartmann. Pokud se na české zákazníky nezaměřuje (stránky nejsou v češtině, nemá v ČR reklamu), řídí se spor podle země provozovatele. Půjde-li o stát Evropské unie, máte šanci na velmi podobná práva jako v Česku.