S dětmi je třeba mluvit o perspektivě studia techniky, říkají odborníci. Ilustrační snímek.

S dětmi je třeba mluvit o perspektivě studia techniky, říkají odborníci. Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Zaměstnavatelé chtějí mladé techniky

  • 38
Nezaměstnaných je nyní přes pět set tisíc, přesto mají firmy problémy obsadit volná místa. Na trhu práce totiž chybějí technici. Zaměstnavatelé tak vzkazují rodičům i studentům: Studujte technické obory, budete mít práci jistou.

V soutěži Doporučeno zaměstnavateli vybrala zhruba stovka oslovených firem z České republiky školy s nejkvalitnější přípravou absolventů na zaměstnání. V první desítce se umístilo hned devět technicky zaměřených fakult. Proč? Průmysl tvoří asi dvě třetiny zaměstnanosti a HDP u nás, a tak poptávka po odbornících je velká.

Vůbec nejlepší hodnocení získala Fakulta strojní Českého vysokého učení technického v Praze. Na druhém místě se umístila Fakulta strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně. A bronzová skončila Fakulta strojní na Vysoké škole báňské - Technické univerzity Ostrava.

Která škola nejlépe připravuje na zaměstnání?

  1. ČVUT Praha, Fakulta strojní
  2. VUT Brno, Fakulta strojního inženýrství
  3. VŠB - TU Ostrava, Fakulta strojní 
  4. VUT Brno, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
  5. ZCU Plzeň, Fakulta strojní
  6. TUL Liberec, Fakulta strojní
  7. VŠE Praha, Fakulta financí a účetnictví
  8. UPa Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera
  9. VŠB - TU Ostrava, Fakulta metalurgie a materiálového inženýrství
  10. ZCU Plzeň, Fakulta elektrotechnická

Zdroj: Doporučeno zaměstnavateli

„Soutěží chceme pomoci uchazečům o studium a jejich rodičům v orientaci, kde získat kvalitní vzdělání s vysokou pravděpodobností dobrého zaměstnání. Chceme ale také zlepšit komunikaci mezi školami, jejich zřizovateli a firmami, kterým stále chybí vhodní kandidáti na celou řadu profesí. Budeme prosazovat, aby se odborníci z firem zapojili do výuky a naopak učitelé a studenti do výroby,“ říká Pavel Hulák, ředitel Klubu zaměstnavatelů. Právě tento klub ve spolupráci s webem kampomaturite.cz. soutěž zorganizoval.

Lék na chybějící odborníky? Obnova „dílen“ na základních školách
„Jsem přesvědčen, že jsme zvítězili proto, že studenti a průmysl jsou středem naší pozornosti. Sestavil jsem vědeckou radu fakulty tak, že je z poloviny složena ze zástupců průmyslu, což nám umožňuje formovat směrování fakulty včetně zaměstnanosti našich absolventů,“ říká děkan strojní fakulty ČVUT Michael Valášek. 

Jeho škola je s firmami v kontaktu a tím připravuje studenty „na míru“ potřebám pracovního trhu. „Tradičně s firmami řešíme výzkumné, vývojové a inovační projekty. Poskytujeme jim prostor pro poptávku po absolventech, studenti řeší diplomové práce pro podniky, chodí na praxi a trainee programy,“ říká děkan Valášek. 

Podle něj je nutné vrátit kutilství mezi děti. Třeba i tím, že by se na základních školách obnovily dílny, které zajistí znalost základních technických dovedností. „Je třeba podporovat technické aktivity středoškoláků a najít takové komunikační prostředky, které je osloví. Navrhuji zavést tutory, kteří s nimi budou mluvit o perspektivě, zajímavosti oboru, tvořivosti a garanci zaměstnání v průmyslu. Možná potom maminky pochopí, že průmysl je čisté a perspektivní zaměstnání pro jejich ratolesti,“ navrhuje děkan Valášek. 

V současnosti na jeho fakultě studuje 2 500 studentů, ročně odchází asi 400 absolventů do praxe a s výjimkou těch, co nechtějí hned pracovat, najdou práci prý všichni.

Absolventi technických středních škol mají práci také jistou
Soutěže Doporučeno zaměstnavateli se prvního ročníku účastnilo více než 100 předních firem v čele se společnostmi jako ŠKODA AUTO, ČEZ, AGC, Robert Bosch, ArcelorMittal, Dalkia, Vítkovice, či Doosan Škoda Power, které patří k největším zaměstnavatelům u nás.

Kromě vysokých škol firmy hodnotily také střední školy, a to na úrovni krajů. I tady vyhrály ty technicky orientované. „Ze 42 medailistů v jednotlivých krajích bylo 39 středních škol technicky orientovaných. Nejčastěji nabízejí obory strojní a elektrotechnické a většinou se snaží rozvíjet spolupráci se zaměstnavateli,“ říká k výsledkům Pavel Hulák a dodává: „Většina oceněných škol hlásí, že jejich končící ročníky jsou zaměstnavateli doslova rozebrány.“