Velká volnost
V současné době jsou pro oblast pojišťovnictví určující především 2 právní normy, a to zákon o pojišťovnictví a občanský zákoník. Zákon o pojišťovnictví prakticky problematiku likvidace neřeší, takže jedinou oporou, kterou může najít pojištěný při likvidaci pojistné události, jsou příslušné paragrafy občanského zákoníku, od kterých jsou odvislé pojistné podmínky pojišťoven. Tyto paragrafy jsou však velmi obecné, takže postup pojišťoven při likvidaci není nijak striktně řízen ani omezen. (Paragrafy 788 až 828 občanského zákoníku naleznete ZDE.)
Tato benevolence umožňuje pojišťovnám chránit se před pojistnými podvody. Zároveň to však má za následek, že je mezi námi mnoho nespokojených klientů, jejichž nároky byly oprávněné.
Pojištěný, který je nespokojený s likvidací pojistné události, může požádat o výměnu likvidátora v rámci pojišťovny nebo využít služeb samostatných likvidátorů pojistných událostí, kteří spolupracují s příslušnou pojišťovnou. Pokud ani toto nevedlo k řešení, nezbývá než vše řešit soudní cestou.
Práva a povinnosti z pojištění:
Přestože existují v pojišťovnách vnitřní směrnice pro jednotný postup likvidátorů, stává se, že ta samá škoda je za jinak stejných podmínek vyčíslená pokaždé jinak. Vše záleží na individuálním přístupu likvidátora. Zda u likvidátora zvítězí zájmy pojišťovny, či zda se přikloní na stranu poškozeného, záleží pouze na něm a na odměnách, kterými je z obou stran motivován.
Můžeme očekávat změny?
Chcete-li si prohlédnout vládní návrh zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech, klikněte sem. |
V současné době je v parlamentu ve druhém čtení vládní návrh zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích a samostatných likvidátorech pojistných událostí, který nově definuje roli samostatného pojistného likvidátora. Samostatný likvidátor pojistných událostí bude provádět likvidace na základě smlouvy uzavřené s pojišťovnou, jejím jménem a na její účet. Vztahy mezi pojištěným, likvidátorem a pojišťovnou se tak nezmění, neboť stejně jako nyní budou likvidátoři placeni a motivováni pojišťovnou a případnými úplatky od poškozeného.
Hledáte informace či rady z oblasti práva? Navštivte zakony.idnes.cz. |
Často je chyba jinde
Za nespokojeností pojištěných s výší vyplaceného plnění však nestojí v žádném případě pouze problematická likvidace. Ve většině případů vzniká chyba už při sjednání pojištění. Pojištěný by měl dobře vědět, za jakých podmínek pojistnou smlouvu uzavírá. To znamená, jaký je předmět a rozsah pojistné ochrany a především jaké jsou jeho povinnosti, které jsou uvedeny v pojistných podmínkách. Jakmile je zjištěno při šetření nesplnění těchto povinností, pojišťovny okamžitě využívají možností pojistné plnění krátit. Takovým příkladem může být vykradení bytu, ve kterém zůstalo otevřené okno či vytopení místnosti vodou z okapu, který byl ucpaný.
Vybrané povinnosti, o kterých často pojštěný neví:
Kvalita a rychlost vyřízení pojistných událostí by měly být základní proměnné při rozhodování o volbě pojišťovny. Leč z informací získaných od pojišťoven je toto porovnání prakticky nemožné vytvořit. Individuální přístup likvidátora a vnitřní směrnice pojišťoven dělají z celé problematiky likvidací tajemnou věc, o které se pojištěný nemá šanci nic dozvědět. Jedno je však jasné. Negativní zkušenosti s likvidacemi pošramocují důvěru a tedy stabilitu celého pojišťovnictví. Ta je negativními referencemi ohrožena mnohem více než kupříkladu zveřejněním krátkodobých finančních problémů jedné z pojišťoven na trhu.
Jaké jsou vaše zkušenosti s likvidacemi pojistných událostí? Obdrželi jste všechno, na co jste dle smlouvy měli nárok? Děkujeme za Vaše názory a připomínky.