Podle ředitele Jiřího Pěkného se k tomuto kroku ČOI rozhodla kvůli velkému počtu stížností lidí, kterým se vysoké bankovní poplatky nelíbí.
„Každý klient banky je zároveň spotřebitelem a my máme na oblast bankovních poplatků množství podnětů. Lidé si stěžují, že platí za služby, které ani nechtějí, a že v celé Evropě toto není. Naši právníci proto připravují, jak to udělat, aby kontrola bankovních poplatků byla z hlediska práva čistá,“ řekl včera Pěkný.
Dosud inspektoři kvůli bankovnímu tajemství mohli v bankovní oblasti pátrat jen na základě podnětu lidí. Nyní se však zkoušejí dostat až na hranici svých pravomocí.
Z nedávného mezinárodního srovnání poplatků od společnosti BCG vyplynulo, že tuzemské banky jsou dražší než peněžní ústavy v okolních zemích a u základních služeb se blíží cenám v Německu či Rakousku.
Navzdory tomu začátkem letošního roku zvýšily některé poplatky například Komerční banka, Poštovní spořitelna, Raiffeisenbank a Živnostenská banka. Bankovními poplatky se již začaly zabývat i české soudy.
Několik tisíc korun nedávno musely podle České televize zaplatit Česká spořitelna a ČSOB důchodci Jaromíru Volkovi z Prahy za to, že mu neoprávněně účtovaly některé bankovní poplatky.
Nyní se na ně zaměří hlouběji i kontroloři ČOI. Už vloni prověřili reklamy na spotřebitelské úvěry nebankovního i bankovního sektoru.
Většina dopadla dobře. Ze 149 kontrolovaných reklam a nabídek na spotřebitelský úvěr však 11 reklam postrádalo dostatek informací o celkových nákladech.
Inspektoři jsou ve svých kontrolách relativně úspěšní. Třetina z loňských 58 tisíc kontrol odhalila porušení zákona, ať už šlo o padělané zboží, špatné vzorky benzinu nebo o chování obchodních řetězců.