Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oblečením se dá v práci hodně získat i ztratit

  10:31aktualizováno  10:31
Některá rána bývají růžová, jiná mrzutá, ale většina jich je pracovních. Vesele či ve stresu si představujeme svůj den, úkoly, kolegy či klienty a zcela jistě se oblékáme a upravujeme. Proč? Protože bez ohledu na to, zda se nám to líbí, nebo ne, nás lidé budou posuzovat podle toho, jak vypadáme.

Prostřednictvím image (obraz, dojem nebo symbol) se člověk otvírá veřejnosti a představuje tak nejen sám sebe, ale také reprezentuje společnost či úřad, pro který pracuje. Každý člověk, který se při své práci dostává do kontaktu se spolupracovníky, nadřízenými a lidmi z vnějšího prostředí, při své práci využívá nejen odborné znalosti a dovednosti, ale neodmyslitelnou součástí vykonávání jeho práce je schopnost účinně jednat s druhými lidmi. Odpovídající vzhled svědčí o úctě k vlastní osobě a respektu k jiným lidem a je zbytečné stavět si do cesty překážky při vytváření dobrých vztahů s ostatními podceňováním významu osobního image. To, jak se oblékneme, je v první řadě výsledkem osobního rozhodnutí a volby. Přesto platí několik užitečných zásad, které by ženy měly každé ráno zvážit.

Rozumná střední cesta

Oblečení a vzhled není dobré přeceňovat ani podceňovat. Před výběrem oblečení ze skříně je důležité vědět, jak chceme na lidi působit, jaký vysíláme vzkaz. Jinak by měla vypadat paní učitelka na prvním stupni základní školy, jinak bankovní úřednice a jinak manažerka reklamní agentury, která řídí dvacet lidí. První dojem je při prvním setkání rozhodující. Člověka totiž posuzujeme z 55 procent podle toho, jak vypadá, z 38 procent podle způsobu, jak mluví, a ze 7 procent podle toho, co říká.

Učitelka

Jak si představujeme paní učitelku naší ratolesti na prvním stupni ZŠ? Jako podivnou rozevlátou osobu v mnoha vrstvách oblečení, v životem urvané sukni a objemném svetru, či v těsných kalhotách a triku s tygřím vzorem a vysokých podpatcích určitš ne. Na děti nebude příjemně působit ani člověk celý v černém či v ultrakrátkých pouzdrových šatech? Měla by to být příjemná bytost, která v rodičích i dětech vzbuzuje klid. Podaří se to jen tehdy, pokud bude oblečena jednoduše, prakticky a nevýstředně. Příliš krátké sukně a výstřihy budou odvádět pozornost chlapců od výuky, učitelka v beztvarém oblečení dětem nebude blízká a hůře sní navážou správný kontakt.

Úřednice

Jak očekáváme, že bude vypadat úřednice v bance? Budou jí dlouhé vlasy zakrývat celý obličej tak, že z něj nic neuvidíme, její výrazné náramky budou klepat při každém pohybu ťuknutí do počítače? Rozptýlí vás ňadra dmoucí se v průsvitné krajkové halence, minimální kousky oděvu vhodných spíš na pláž, či vás zaujme rozevlátá květovaná sukně, kraťasy a rozšmajdané botky? Asi ne. Na úřad patří korektní, barevně sladěný oděv s decentními doplňky z kvalitních materiálů. Hodí se sukňové i kalhotové kostýmy, halenky se sukněmi či kalhotami, ne však hodně ležérní oblečení.

Příště: Na co by měli dbát ženy, než se vypraví do práce

Kam nosit jaké šaty

Profese Právo, bankovnictví, finance Pojištovnictví, vzdělávání, reality, prodej Reklama, umění, móda, média, zábava
Jaký má vyvolat dojem autoritativní, konzervativní, kompetentní, seriózní důvěryhodný, spolehlivý, přístupný, dobře informovaný kreativní, individuální, současný, ležérní
Vhodné oblecení Jednobarevný, neutrální oblek, kalhotový či sukňový kostým, klasický, elegantní styl, nejvyšší kvalita materiálů a doplňků Vícebarevný, sladěný oděv, separátní sako, kalhoty, sukně, svetříky, vesty, twinset, zdobnější prvky Nápadný, uznávaný, módní styl, smělé, výrazné, odvážné barvy, střihy, materiály, originální doplňky


V žádné profesi není vhodné oblečení:

* u kterého ostatní vidí "skrz, přes, nebo pod"
* čím starší, tím lepší
* vše, co lze označit jako křiklavé, vyzývavé, či extrémní
* které je těsné, krátké, dlouhé či velké
* večerní, klubové, sportovní a příležitostné.

Co může poškodit váš image:

* nedbalý, extravagantní účes
* zanedbaná tvář, přehnané líčení
* špatná osobní hygiena, silné parfémy
* nápadné hlučné třpytivé doplňky
* viditelné nebo žádné spodní prádlo
* velké límce, výstřihy
* nápisy, zvířecí vzory, hrubé materiály, džínovina
* šortky, nátělníky, minisukně
* sandály, pantofle, jehlové podpatky
* nápadné ponožky, vzorové a křiklavé punčocháče
* velké sportovní tašky, batohy, vyšívané kabelky, proutěné košíky
* pokrývky hlavy v místnosti
* výstřední kravaty, šátky
* krátké ponožky, kalhoty, otřepané límečky a manžety

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.