Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Ptejte se JUDr. Petra Holce na oprávněnost výše bankovních poplatků

velikost textu:
vydáno 24.11.2005 14:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 24. listopadu 2005 do 14:50

OTÁZKA: Co si myslíte o chystané žalobě na ČSOB? Uspěje SOS? Nemo8
ODPOVĚĎ: Obecně a v rámci advolátní etiky žalobce a tedy i zastupující advokát nemůže garantovat výsledek sporu, který náleží nezávislému soudu. Je však třeba počítat i s předvídatelností soudního rozhodnutí, vzít v úvahu úspěšné spory proti bankám v Evropě a konečně i napovídající rozsudek MS v Praze jako soudu odvolacího v podobné věci.Konečně naše odměna je vázána až na úspěch ve věci. 24.11.2005 14:17
OTÁZKA: Jaké jsou vlastně moje možnosti obrany, pokud banka opět zvýší sazebník (myslím z právního hlediska)? Martina S.
ODPOVĚĎ: Ceny nejsou v tržní ekonomice regulované.Banka si však musí být vědoma toho, že je silnější stranou a služby(tedy iceny)nabízí ona. Klient o tom musí být dopředu zpraven a když nebude souhlasit, tak musí mít zaručen volný odchod od banky.To již platí, neboť banky zrušily,ty které jej účtovaly, poplatek za zrušení účtu.Tedy dejte pozor, zda vás banka předem a transparentně informuje o navýšení poplatků 24.11.2005 14:37
OTÁZKA: V cizině bankám stačí poplatky z úroků z půjček, proč všechny naše hrabou i na ostatních věcech? Vůbec se mi třeba nelíbí, polatek za příchozí platbu, za to že banka má moje peníze, tak jí ještě musím platit! Ondra
ODPOVĚĎ: Jde o konkrétní situaci v té které zemi a i bance.U nás je situace jiná a odvislá od předchozího vývoje, ale i v zahraničí jsou banky úspěšně žalovány. 24.11.2005 14:37
OTÁZKA: Je nějaký případ klienta v ČR, který by podobný spor proti bance vyhrál? XXX
ODPOVĚĎ: Je to případ částečného úspěch pana Volka proti CSOB, alespon ten byl medializován. Domnívám se však, že sporů a úspěšných proti bankám je mnohem více.Pan Volek však poněkud neštastně a sám formuloval žalobu, takže měl pouze částečný úspěch.Nicméně úspěšná část jeho sporu je zohledněna ve veřejné výzvě v podobě tzv. neadresného poplatku -takového, který je sice v sazebníku předjímán, ale je klientem neojednaný a nevztahuje se k žádné konkrétní a klientem využívané službě. 24.11.2005 14:39
OTÁZKA: Pane doktore, četla jsem na stránkách SOSu že bych neměla dávat žalobu sama. ale já fakt necháápu proč. Myslim, že když ji podám sama, tak na tom hodně ušetřim. Ty prachy co chcete za zastoupení, celých 15% z vyhrané částky, to je strašně moc... Přitom když budu postupovat pdle návodu, to znamená že tam dám všechno co píšete v dotazníku, tak by to snad mělo stačit, ne? Jarmila K.
ODPOVĚĎ: To je přirozeně vaše právo, pan Volek také žaloval sám.Těch 15% je celková částka- tedy výlohy naše a SOS, 19% DPH a naše odměna. Obecný návod, jak žalovat a co uplatňovat nedávám. 24.11.2005 14:40
OTÁZKA: Proc si vlastne banky uctuji poplatek za prichozi platby a to dokonce 2x vyssi nez je platba za provedeni platebniho prikazu? Da se proti tomu nejak branit? Davis
ODPOVĚĎ: Zo je otázka spíše etická a toho co trh a legislativa bankám dovolí.Každý by měl-tedy i banky reagovat na vyvíjející se prostředí.Navíc ale zde bude asi zahrnut i poplatek jiné banky-tedy banky příkazce. 24.11.2005 14:40
OTÁZKA: V jakém případě může žaloba na banku kvůli poplatkům úspěšná? Petr
ODPOVĚĎ: Předpokládám a vcelku již bylo i řečeno, že pro hromadnou žalobu i s ohledem na kapsu spotřebitelů navrhujeme pouze takové poplatky, které by měly být co nejvíc průchodné a představovat nejmenší riziko. 24.11.2005 14:42
OTÁZKA: Považujete za správné, že ve smlouvě nejsou uvedeny žádné konkrétný sumy za poplatky, jen odkaz na sazebník, který si může banka víceméně libovolně měnit? Dálě mě zajímá jak je to s výší poplatků za převody do ciziny. Musí opravdu převod třeba do Německa stát 100x tolik co do ČR? bigboban
ODPOVĚĎ: Odkaz na sazebník mají téměř všechny banky, myslím že i pro klienty by bylo neúnosné, aby každou změnu osobně projednávali.Nicméně z takové konstrukce vyplývají pro banky i povinnosti, dopředu informovat adresně, umožnit volný odchod, apod.Převod do Německa by neměl být 100 x dražší, pak by asi šlo o cosi nemravného.Obecně a v rámci advokátní etiky žalobce a tedy i zastupující advokát nemůže garantovat výsledek sporu, který náleží nezávislému soudu. Je však třeba počítat i s předvídatelností soudního rozhodnutí, vzít v úvahu úspěšné spory proti bankám v Evropě a konečně i napovídající rozsudek MS v Praze jako soudu odvolacího v podobné věci.Konečně naše odměna je vázána až na úspěch ve věci. 24.11.2005 14:46
OTÁZKA: Považujete cenu 60,- Kč za pouhou změnu limitu pro placení SIPO za přiměřenou? vladimír
ODPOVĚĎ: To je věc názoru a i toho, že ceny nejsou regulované. 24.11.2005 14:47
OTÁZKA: Byl jsem klientem ČSOB a dlouho mě štvali... Nejsem ale žádný sudič, ze soudu mám velký strach.. Co mám dělat? Neo
ODPOVĚĎ: Osobně vás chápu.SOS však písemně oslovilo CSOB - odpoveď negativní.Proto bylo rozhodnuto podat "hromadnou žalobu", spotřebitelům toto usnadnit o to pouze zaslat několik nezbytných dokumentů(výpis z účtu) SOS, minimalizovat tak jejich náklady a dát jim pravdivý signál o stavu věci- záleží tedy na postoji každého spotřebitele. 24.11.2005 14:55
OTÁZKA: Lze se bránit proti tomu, když banka naúčtuje poplatek za zrušení účtu a za 14 dní poté poplatek spojený s účtem, s tím, že pokud nebudou všechny poplatky zaplaceny, ke zrušení účtu nedojde? Co lze dělat proti tomu, když mi dají jako podmínky smlouvy brožuru s mnoha kapitolami, z nichž se k mému účtu vztahuje jen několik a nejde to vůbec poznat bez toho, že by jí člověk přečetl celou, neboť používají terminologii, která není ve smlouvě uvedená. Martin Heisler
ODPOVĚĎ: Váš dotaz souvisí s celkovým zlepšením klientů bank v ČR.Jsem členem komise pro takové zlepšení a takové věci by měly být předmětem rozsáhlejší změny legislativy, kterou připravuje MF ČR - to je i ta infomovanost, dostupnost a srozumitelnost. 24.11.2005 14:57
OTÁZKA: Jaká jsou rizika spojená s žalobou na banku? Je hromadná žaloba výhodnější? Klient
ODPOVĚĎ: Rizika již byla řečena-každý spor je spojen s menší či větší mírou rizika. Hromadná zaloba je pro spotřebitele výhodnější v tom, že je levnejší v případě neúspěchu a dále nikdo neplatí výlohy advokáta a SOS - to vše až v závislosti na výsledku(pozitivním) sporu. 24.11.2005 14:59
OTÁZKA: Psal jste, že byste doporučoval podávat žalobu pouze kvůli takovým poplatkům, které představují nejmenší riziko a jsou nejvíce průchodné. Které tím máte na mysli? Petr
ODPOVĚĎ: Pro úsporu času klikněte na www.spotrebitele.info nebo www.holec-advokati.cz, kde je přímý prolink. 24.11.2005 15:04
OTÁZKA: Pane doktore, vážně uvažuji o podání žaloby na ČSOB. Poplatek za vedení účtu považuji za nemorální. Běžný účet mám od roku 2001. Zaslechla jsem však informace o vysokých nákladech sporu. Je možné tyto náklady nějak předvídat, kde se mohu případně dostat k dalším informacím? Jana Opálková
ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi, ohledně další otázky klikněte na naznačené stránky - jsou tam i příklady. 24.11.2005 15:05
OTÁZKA: Jak se nejjednodušeji mohu připojit k vaší žalobě? Chování banky už mám plné zuby a zastrašování ze strany ČSOB všech, kteří by to chtěli udělat, taky. David
ODPOVĚĎ: Opět úsporně - klikněte na uvedené stránky - tam jsou nezbytné informace a dotazy vám v případě potřeby budou zodpovězeny buď ze strany naší kanceláře, nebo SOS. 24.11.2005 15:06

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.