Ptejte se šéfa oddělení platebních karet ČSOB

vydáno 8.7.2004 10:50

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 8. července 2004 do 11:40

OTÁZKA: Vážený pane Skála, provozujeme mnoho desítek el. obchodů B2B/B2C, a to především v rámci ASP resellerům IT komodit/odběratelům eD'' system Czech. V drtivé většině se jedná o el. obchody určené koncovým zákazníkům. Měli jsme v záměru okamžitě začít jednání s partnery za účelem realizace této brány v masovém měřítku, avšak po prozkoumání Vaší poplatkové politiky jsme byli doslova znechuceni, a celá věc je u ledu. Mnoho partnerů měsíce dotuje provoz eshopu, než zajistí návštěvnost a objednávky do takové míry, kdy se aplikace vyplácí. Sami každé prodloužení smlouvy přizpůsobujeme na míru zákazníkovi, aby s námi zůstal dále, nabízíme nové služby na základě jejich požadavků, a aktivně podporujeme trend snižování výdajů za služby e-commerce. Mám však velké výhrady k Vaší nabídce! Na stránce http://www.csob.cz/ps/produkt.asp?prmKod=PS1.3&pdKod=KPS355 je sazebník poplatků za tuto službu, což komentuji níže. Uvědomte si, že prodejce nasadí marži nejčastěji o 5-12% dle typu komodity, aby na webu někdo nakoupil, a vy z objednávky nízkomaržového zboží strhnete 2.5-3.5% ??? Abyste nalákali na tuto technologii, požadujete za zavedení 13.200Kč??? Odezva vzorku našich klientů byla po zhlédnutí nápadu původně nadšená, nicméně NAOPAK poté, co viděli Vaše sazby, zcela zamítavá. Apeluji na Vás za okamžité přehodnocení poplatků za používání a zavedení internetové akceptace platebních karet. V tomto stádiu jsou Vaše služby pro naše klienty ZCELA NEDOSTUPNÉ. Máte-li zájem nám sdělit zajímavější nabídku, jsem otevřen Vašim návrhům, které rád přetlumočím našim zákazníkům. Děkuji za pozornost a pochopení situace. S pozdravem Robert Bosák. ------------------------ Robert Bosák eShop/iDeal support, project manager E LINKX a.s. Novoveská 95 709 00 Ostrava Mar.Hory tel.: +420 597 444 262 fax: +420 597 444 305 mailto:rbosak@elinkx.cz http://www.elinkx.cz -rb-
ODPOVĚĎ: Dobrý den, k otázkám cen je poměrně obtížné se vyjadřovat paušálně, nicméně vstupní poplatek 13.200,- není určen bance, ale společnosti MUZO, a.s., která provozuje platební bránu, která registruje obchodníka a poskytuje mu ještě další služby (monitoring stavu objednávek, manipulace s nimi apod.). ČSOB v maximální míře uplatnila svoji politiku maximálně zatraktivnit službu zejména tím, že řadu poplatků převzala na sebe. Co se týká marže samotné, je na našich stránkách uvedena obecná indikace. Ve skutečnosti vždy záleží na posouzení konkrétního případu a poté je vypracována odpovídající nabídka. Kontaktujete, prosím, akceptacekaret@csob.cz a domluvte se na dalších krocích. Zdraví Petr Skála 8.7.2004 11:03
OTÁZKA: Dobry den, zajimame zda jde vyuzit vasi branu pro autorizeci plateb za sluzby pro dospele (eroticke stranky) , dale jak mate vyreseno stornovani paltby ze strany zakaznika. Je toto nejak zpoplatneno ? Jiri Valenta
ODPOVĚĎ: Upřímně jsme se ještě touto problematikou nezabývali z obchodního hlediska. Technicky by problém být neměl. Vím, že je obvyklou praxí strorno poplatky účtovat, neboť v tomto podnikání je podíl stornovaných transakcí dosti vysoký. Myslím, že je to téma na pozdější diskusi. PSk 8.7.2004 11:04
OTÁZKA: Budete nabízet v souvislosti s kartami také služby zdarma? Proč vlastně musí zákazník banky bance platit za to, že v ní má uloženy své peníze a dovolí s nimi bance disponovat? www.euromaster.cz
ODPOVĚĎ: Je obvyklá praxe při zavedení nového masového produktu nabízet poplatkové prázdniny. Obávám se však, že u produktu E-commerce ČSOB je již penzum vyčerpáno. Ptáte-li se obecně, pak v rámci různých balíčků, které ČSOB v hojné míře nabízí, je spousta produktů zdarma (např. zmiňované karty). PSk 8.7.2004 11:09
OTÁZKA: Dobrý den. Nedávno jsem si chtěl zřídit u vaší banky studentské konto a k němu visa kartu (tedy ne jen tu základní visa elektron). Pracovnice u přepážky mi řekla, že to jde až 3 měsíce po zřízení účtu, ačkoliv na internetových stránkách máte napsáno, že je to možné již měsíc po zavední účtu. Zajímalo by mě proč nejste v těchto věcech více pružnějí. Člověka má většinou po příchodu do banky dojem, že nic nejde, nebo alespoň ne jednoduše a rychle. Jindra
ODPOVĚĎ: Bohužel možností je tolik, že se na to nedá krátce odpovědět. Budete-li kontaktovat neodbytně svoji vydavatelskou banku, jistě se vám dostane úplné a profesionální odpovědi. PSk 8.7.2004 11:11
OTÁZKA: Dobrý den, mám embosovanou kartu Mastercard ke svému kontu v ČSOB (protože často platím přes Internet), ale to bylo keců, než mi ji vydali! Pořád "jste si jistý" a "není to bezpečné" a "opravdu ji potřebujete"? Kolegu to (na rozdíl ode mě) úplně otrávilo a teď má kartu raději od KB. Je to strategie ČSOB, odrazovat zákazníky od plateb na Internetu? V 21. století mi to přijde zbytečné. Mr.Scully
ODPOVĚĎ: Politikou banky je vždy upozornit klienta na možná nebezpečí plynoucí z užívaných produktů. Zda to konkrétní pracovník poněkud nepřehnal ve vašem případě, nemohu posoudit. Konec konců, jak je vidět snažíme se dělat maximum pro to, aby se bezpečnost placení kartou po internetu zvýšila a nemuseli jsme klienty "odrazovat". Zdraví PSk 8.7.2004 11:14
OTÁZKA: Dobrý den, slyšela jsem, že za pár let bude nutné při platbách kartou v kamenném obchodě vždy zadávat PIN. Je to pravda? Pokud ano, tak odkdy? Já osobně bych to jen přivítala, protože podpis se dá snadno napodobit a často není vůbec kontrolován! Děkuji. A.R.
ODPOVĚĎ: Ano, slyšela jste správně. Přechodem na čipovou technologii a dohodou českých bank dochází k tomu, že je-li terminál i karta "čipová" pak bude vždy vyžadovat PIN a nikoliv podpis. Abyste proces urychlila, opatřete si čipovou kartu a hledejte místa, kde je již čipový terminál (to se ale špatně poznává předem). PSk 8.7.2004 11:19
OTÁZKA: Dobrý den. Jak se staví ČSOB k platbám přes internet prostřednictvím platebních karet. Pokud vím, tak ČSOB vydává platební karty umožňující nákupy prostřednictvím internetu, avšak tyto obchody nedoporučuje. Připravuje ČSOB možnost blokací PK pro tyto obchody nebo zvažuje vydávání speciálních PK jen pro tyto účely? Změní se její strategie - takto mi připadá značně nesmyslné podporovat internetové obchody a na druhé straně jen pasivně klientům tyto obchody nedoporučovat. Děkuji za informaci. Petr
ODPOVĚĎ: ČSOB má již dnes veškeré podklady pro zavedení aktivní podpory 3D Secure obchodování na internetu i z vydavatelské strany. Bude to časem znamenat, že všechny embosované karty budou zařazeny do tohoto programu. Nicméně jejich zařazení do tohoto programu dnes by znamenalo, že klientům, kteří používají již dnes placení přes internet, by se rázem znepřístupnily sity, které nepoužívají 3D Secure technologii. Je to tedy otázkou rychlosti vývoje akceptační strany. Odhaduji, že někdy příští rok nastane ten správný okamžik. PSk 8.7.2004 11:19
OTÁZKA: Dobrý den, už několik let jsem klientem ČSOB a dříve IPB a po celou dobu používám k 90% všech plateb kartu. V současné době v rakousku zkoušejí čipové platební karty s uloženým certifikátem pro elektronický podpis. Uvažujete o něčem podobném i v ČSOB ? Bohdan Gembala
ODPOVĚĎ: Ano, nechte se překvapit:-))PSk 8.7.2004 11:20
OTÁZKA: dobry den, je placeni kartou pri nakupech po netu bezpecne? jaka jsou rizika? ...
ODPOVĚĎ: U sitů označených symboly MasterCard SecureCode nebo Verified-by-VISA to bezpečné je. U ostatních obchodů s výhradami. Nicméně je hlavně třeba kontrolovat výpisy a v případě podezření se informavat ve své bance a případně transakce reklamovat. PSk 8.7.2004 11:28
OTÁZKA: Na některých univerzitách již několik let zkoumají problémy tzv. kryptografických modulů (VISA, IBM, nCipher, Prism, Thales, Atalla, Chrysalis), které v podstatě umožnují ověření PINu platební karty kdekoliv na světě. Chtěl bych se v této souvislosti zeptat: 1. jestli CSOB sleduje tento výzkum, 2. jestli CSOB přijala nějaká vnitřní opatření reagující na nalezené problémy v bezpečností téměř všech v současné době používaných modulů a čeho se týkala, 3. existují nějaké oficiální dokumenty např. sdružení VISA definujicí postup, jakým minimalizovat dopady objevených útoků na bezpečnost klientů, jsou případně přístupné veřejnosti, 4. jaký je váš názor na aféru banky Citibank, pramenící z těchto problémů ze začátku lonského roku? Nemůže se něco podobného stát i v Ceské republice a o co v tomto případě svůj názor opíráte? Jinak přeji pěkný den! Dan
ODPOVĚĎ: Velice rozsáhlý dotaz, ale pokusím se ve stručnosti: 1. Ano 2. Ano, ale zejména se to týká oblasti elektronického bankovnictví, kde zatím jako jediní nabízíme autentikaci pomocí elektronického podpisu uloženého na PKI kartě. V oblasti platebních karet se to týká zejména způsobů kryptace čipu a možnosti použití DDA aktivně zkoumáme. 3. Ano, ale jsou určeny bankám a nikoliv veřejnosti :-)) 4. Nemohu komentovat :-(( 4.b) Věřím, že nemůže, a opírám se při tom o výsledky pravidelných auditů asociací i IT. Poslední z nich právě reagoval na vámi změné události. PSk 8.7.2004 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je rozdíl mezi SSL platbami, SET protokolem a 3-D Secure? V čem je nový systém lepší? Máťa
ODPOVĚĎ: Technologicky je rozdíl z pohledu uživatele internetu minimální. Pro obchodníka je rozdíl ten, že ani nevidí čísla karet, kterými je placeno, a musí se spolehnout na platební bránu. Komerčně je však rozdíl veliký, protože na 3D Secure technologii se shodly obě největší asociace a poměrně značně motivují banky k jejímu používání. PSk 8.7.2004 11:34
OTÁZKA: Odpovězte prosím, zda je ČSOB v nějaké části segmetu PK skutečně technologicky nejlepší, ne největší, na Českém trhu. Odpovězte prosím jednoznačně, konkrétně (ne jako v předchozích dotazech) a bez zbytečné propagandy. Připadá mi, že se skutečně velmi často chová jako velký moloch a zavádění novinek nechává na ostatních. Je toto první vlaštovka a znamená to, že už nebude např. E-BANKU dohánět až po několika letech i v jiných oblastech bankovnictví? Děkuji za info. Petr
ODPOVĚĎ: Nejlepší - to se poměrně špatně hodnotí z mé pozice, je to spíše na klientech (případně průzkumech). Rozhodně jsme ale první v 3DS akceptaci karet na internetu, rozhodně jsme za uplynulý rok postavili nejvíce bankomatů a nejvíce rozšířili síť platebních terminálů. Strategie rychlého následování ostatních je zapomenuta a nadále máme být ti inovátoři a pionýři. Snadněji se to však nadiktuje, než realizuje, ale hodláme se snažit ... Počkejte si ;-)) PSk 8.7.2004 11:39
OTÁZKA: Fungování ekonomiky našeho státu (evropské ceny a východní platy) je částečně založeno na minimalizaci rabatů výrobců a prodejců. Vaše aplikace internetových plateb znamená zdražení o cca 4-5 %. Myslíte, že s tím prorazíte ? Jsme menší s.r.o., žádné úvěry, žádné závazky po splatnosti, vytváříme zisk. Celkem se daří, nakoupili jsme další dopravní prostředky na leasing. Informoval jsem se na poboččce v HK na možnost kontokorentu. Ke cti paní slouží, že uvedla rovnou naši bonitu - nezajímaví pro banku (běžně zůstatek na účtu desítky tisíc, občas stovky tisíc Kč). Šlo o pár desítek tisíc, kdyby se sešlo více objednávek najednou... Proč si mám myslet, že budeme zajímaví pro Váš nový produkt ? Pavel
ODPOVĚĎ: Podkladem pro posuzování vaší "zajímavosti" není výše zisku a úvěrová angažovanost, ale kredibilita a obraty. Je to prostě odlišný pohled a nezříkal bych se možnosti to zkusit předem. PSk 8.7.2004 11:43
OTÁZKA: Ochrana karet před ohnutím při přepravě. To je můj dotaz.. Vždy, když dorazím hrát mariáš, tak je mám zpřelámané :( Co s tím? Ani v restauraci U dementa mě neporadí.. Jsme tam každý pátek, ale problém s kartama trvá neustále LOL Mariášový Král
ODPOVĚĎ: Máte-li více takových kolegů, poraďte majiteli restaurace, ať vám opatří plastové obaly na karty. Pokud se dotážete na moji pracovní adresu vy, pošlu vám kontakty na naše dodavatele. Chcete-li ji jen pro sebe, tak na pobočce ČSOB vám ji (snad i rádi) dají. Kartám zdar, PSk 8.7.2004 11:47
OTÁZKA: Dobrý den. Mohl by jste prosím říci něco o problematice přijímání platebních karet obchodníky? Hodláte v budoucnosti snížit poplatky z každé transakce? Je Vám zřejmé, že pro většinu obchodů je současná politika bank naprosto neúnosná? Děkuji za opdověď Jan Hájek
ODPOVĚĎ: Poplatková politika ČSOB (ale i ostatních bank) ve spojení s akceptací karet je zejména určována objemy a počty realizovaných transakcí (které se meziročně zvyšují o cca 75%) a poplatkovou politikou karetních asociací (VISA, MasterCard, ...). Ze statistik je vidno, že průměrné provize se rok od roku snižují, zejména v reakci na narůstající objemy. Při posuzování únosnosti poplatků je třeba zvážit i možné přínosy, jako je třeba vyšší nákup, než jaký si může zákazník dovolit při pohledu do své peněženky. PSk 8.7.2004 11:50