Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Neplatíte dluhy? Expert radí jak postupovat

Jan Stopka
velikost textu:
vydáno 28.2.2007 12:00
Zajímá vás, jak správně postupovat, abyste se vyhnuli problémům plynoucím ze zařazení do registrů dlužníků? Nemáte na zaplacení splátek? V on-line rozhovoru vám poradí Jan Stopka, tajemník úvěrového registru SOLUS.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. února 2007 do 13:43

OTÁZKA: · Registry, ktere shromazduji udaje take o lidech kteri nic nedluzi po splatnosti, uvadeji jako benefit to, ze pak mohou dat banky lepsi podminky jejich uverum kdyz vidi, ze si jiz jinde pujcili a dobre splaceji. V CR se toto ale nedeje nebo jsem o tom alespon neslysel. Jsou tedy nejake realne benefity registru, ktere shromazduji udaje take o dobrych klientech? Jirina
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Benefitem registrů sdružení SOLUS je skutečnost, že například mobilní operátoři již nevybírají zálohu u nových klientů, kteří jim umožnili ověřit jejich platební morálku prostřednictvím SOLUSu. Ohledně benefitů pozitivních registrů doporučuji obrátit se na zástupce Czech Credit Bureau. Obecně lze říci, že registry přispívají k vyšší ochotě finančních institucí úvěr poskytnout a na toto rozhodnutí potřebují kratší čas, než v minulosti. 28.2.2007 12:57
OTÁZKA: Jaký typ údajů shromažďuje váš registr? Petr C.
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Negativní registry shromažďují informace nutné k identifikaci klienta, informaci o typu porušení smluvního závazku, informaci o aktuální výši dlužné částky po splatnosti (ne informaci o úvěrovém rámci) a informaci, z jakého typu produktu byl daný dluh vygenerován. 28.2.2007 12:59
OTÁZKA: Ví dotyční lidé o tom, že jsou o nich někde vedeny záznamy? Neměli by k tomu dát souhlas? holubicka
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Zpracování dat v registrech sdružení SOLUS probíhá na základě souhlasu klientů. Všichni klienti tedy vyslovili souhlas s tímto zpracováním. Každý občan má také právo požádat SOLUS (nebo jiný úvěrový registr)o vyhotovení výpisu zpracovávaných osobních údajů a o informaci o zdroji těchto údajů. Toto právo je stanoveno zákonem na ochranu osobních údajů. Žádost na sdružení SOLUS je zpoplatněna částkou 119,- Kč, více informací na www.solus.cz 28.2.2007 13:02
OTÁZKA: Jakou mam jistotu, ze data nebudou nejak zneuzita, ze se k nim nemuze nekdo dostat? tygr
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Bezpečnost zpracovávaných dat je klíčovou podmínku. Proto jsme se rozhodli oddělit zpracovatele registrů (Společnost pro informační databáze, a.s.) od tzv. technického zpracovatele (Global Paymenst Europe). Technický zpracovatel provádí fyzické zpracování dat, kde osobní údaje jsou šifrovány. Technický zpracovatel nezná tento šifrovací klíč. Veškeré dotazy ze strany členských společností do registru jsou logovány, takže víme přesně, kdo a kdy se do registru ptal. Samozřejmostí je přístup do registru přes povolené IP adresy, na přidělenou adresu a port a na základě certifikátů. V rámci kontroly ze strany inspektorů Úřadu pro ochranu osobních údajů bylo konstatováno, že zvolený systém zpracování dat odpovídá požadavkům kladeným na datebáze, kde jsou zpracovávány osobní údaje klientů. 28.2.2007 13:08
OTÁZKA: Je mozne, ze se do toho systemu dostanu nepravem, ze nikde nic nedluzim, ale presto tam jsem a pak mam problemy? Marika
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Kvalita a přesnost zpracovávaných dat je dalším klíčovým faktorem. Jsou nastaveny kontrolní mechanismy, které mají neoprávněnému zařazení zabránit. Pokud tedy hradíte své závazky v dohodnutých termínech, tak do registrů sdružení SOLUS nemůžete být zařazena. V poslední době se však například objevují podvody, kdy podvodníci "ukradnou" identitu klienta, např. z obchodního rejstříku a s touto novou identitou žádají o poskytnutí služby. Na tuto identitu v některých případech také uzavřou danou smlouvu a následně tuto službu nehradí. V případě, že je tento podvod odhalen, dochází okamžitě k výmazu takto zpracovávaných dat z registru. Osobně se domnívám, že by bylo velmi užitečné, pokud by r.č. jednatelů, členů statutárních orgánů apod. nefigurovala na internetu. 28.2.2007 13:15
OTÁZKA: Byl jsem na dovolene a prisel ucet za telefon, zemskal jsem jeho zaplaceni - znamena to, ze jsem ted v registru uveden jako neplatic? Jan P.
Jan Stopka ODPOVĚĎ: V tomto případě do registru sdružení SOLUS nebudete zařazen. K zařazení dochází až v okamžiku, kdy toto prodlení trvá v průběhu smluvního vztahu 3 měsíce. Výjimku tvoří situace na začátku smluvního vztahu. Zde můžete být zařazen, pokud budete v prodlení s úhradou svých dvou finančních závazků. 28.2.2007 13:18
OTÁZKA: Co musim udelat proto, abych vypadl pryc z registru? Staci, kdyz zaplatim to, co dluzim? Nebo musim zaplatit jeste neco navic? Jitka
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Musíte uhradit celou dlužnou částku po splatnosti. Poté, kdy daný věřitel provede aktualizaci vašeho záznamu, figujete v registru ještě po dobu 3 let (ale již s touto novou informací) od zaplacení. Po uplynutí 3 let dochází k automatickému výmazu záznamu, bez zásahu věřitele. 28.2.2007 13:20
OTÁZKA: Vyzne si myslite, ze to vsechno ma nejaky dopad? Neni to jen buzerace? Klesa diky Solusu nejak zadluzenost v CR? rejpal
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Jsem přesvědčen, že činnost sdružení SOLUS velmi výrazně přišpívá ke zlepšení platební morálky subjektů v ČR. Pomůžu si statistikou: za rok 2005 bylo necelých 20.000 nových příznaků Z-zaplaceno, za rok 2006 to bylo již více než 85.000 a za poslední 2 měsíce více než 26.000. Díky činnosti sdružení SOLUS dochází ke snížení souběhu věřitelů a klient v prodlení má ztíženou možnost se dále zadlužovat. Úhrada jednoho dluhu je poté mnohem jednodušší než úhrada např. 5-ti dluhů. SOLUS tak chrání také samotné klienty před jejich dalším neuváženým zadlužováním v případě, že již nesplácejí své předchozí závazky. 28.2.2007 13:24
OTÁZKA: kolik lidi v databazi vubec mate? mne to pripada, ze polovinu naroda.... stabajzna
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Bohužel k dnešnímu dni je v registru informace o více než 433 tisících unikátních klientech, z toho ale cca 24% tvoří tzv. příznaky Z-zaplaceno. Jsme přesvědčeni, že činnost SOLUSu ale bude působit preventivně a že toto číslo se v budoucnosti nebude již skokově zvyšovat. Bohužel při zapojování nových sektorů a nových členů toto číslo zatím roste. 28.2.2007 13:26
OTÁZKA: to znamena, ze banky se vas ptaji, zda nekdo nedluzi a vy jim reknete, zda ano nebo ne? kolik takovych dotazu mate? a kolik lidi je u vas uvedeno jako dluznik a kolik jich "ocistite". Mirek
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Ano, v okamžiku posuzování žádosti klienta o poskytnutí finanční služby má možnost banka realizovat dotaz do sdružení SOLUS (na základě souhlasu s dotazem ze strany žadatele o službu). Aktuálně vyřizujeme denně 8.000 - 10.000 dotazů, z toho u cca 12 - 15% je odpověď ANO, klient nalezen. 28.2.2007 13:29
OTÁZKA: Dobrý den, lze stanovit nějakou poměrnou hranici k čistému / hrubému příjmu a / nebo úsporám, kterou by neměly dluhy překročit. Příklad: mám dlouhodobě uloženo např. v akciových fondech 100, měsíčně mám čistý příjem 5 a když kupuji dům, výše hypotéky by neměla přesáhnout X? Kucera
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Určitě by neškodilo, pokud by si každý, kdo chce žádat o úvěr či jinou službu doma vypočítal, kolik je jeho aktuální čistý příjem a kolik z toho již musí vynaložit na splácení svých závazků, chod domácnosti a další režii. Ideální je situace, pokud klient má i určitou finanční rezervu, např. ve výši 6-ti splátek (to pro případ ztráty zaměstnání, apod.). 28.2.2007 13:32
OTÁZKA: Dobrý den, z médií (HN) jsem se dočetl, že spolupracujete s lidmi jako je například Alena Ludrovská, manažerka roku 2006. Jaká je tedy spolupráce s těmito odborníky? Děkuji Z. Zdeněk Magda
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Jsem velice rád, že mám možnost spolupracovat a profesně růst s lidmi, jako je např. JUDr. Ludrovská. S paní Ludrovskou se znám již od roku 1998 a patří mezi hlavní "duchovní otce" sdružení SOLUS. Věřím, že naše spolupráce bude pokračovat i v následujících letech. 28.2.2007 13:35
OTÁZKA: Dobrý den, mám asi trochu opačný dotaz, co dělat, když zjistím, že už v registru jsem? A nejsem si toho vědoma.. Je možno někdy zjistit, jaký tam mám záznam? Děkuji Markéta
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Na stránkách www.solus.cz najdete návod, jak v tomto případě postupovat. Je nutné poslat písemnou žádost s úředně ověřeným podpisem a na základě Vaší žádosti Vám bude vyhotoven výpis zpracovávaných dat a bude uvedena také informace o společnosti, která Vás do registru zařadila. Tato odpověď je zpoplatněna částkou 119,- Kč. Informace Vám bohužel nemůže být sdělena telefonicky či e-mailem. Poté doporučuji kontaktovat danou společnost s cílem vzniklou situaci vyřešit. 28.2.2007 13:38
OTÁZKA: Dobry den, rada bych se zeptala, jak je to s mezinarodni spolupraci. Existuji podobne registry take v jinych zemich? A spolupracuje s nimi Solus? Pokud jsem dluznikem v Nemecku, bude to mit dopad na pujcku v CR? Karina
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Spolupráce mezi sdružením SOLUS a zahraničními registry aktuálně neprobíhá. Ve Vámi popisované situaci by to tedy dopad na půjčku v ČR nemělo. 28.2.2007 13:40
OTÁZKA: Kdyz dluzim treba jen 200 korun, mohu byt take v databazi uveden? Nebo je nejaka hranice, nad kterou se musim dostat, abych byl uveden jako dluznik? Jenicek
Jan Stopka ODPOVĚĎ: Existuje hranice pro zařazení do registru, tato hranice je stanovena na základě interních pravidel pro aktivní řešení dané pohledávky u daného člena. Nejnižší hranice je v rozmezí ve výši 100,- Kč až 500,- Kč. 28.2.2007 13:42

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.