Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Odpovídá RNDr. Karel Veselý, vedoucí pojistný matematik Aviva životní pojišťovny.
Dotazy můžete pokládat do 26.11.

velikost textu:
vydáno 18.11.2004 0:01

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. listopadu 2004 do 23:59

OTÁZKA: Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, v jakém případě bych vůbec měl začít uvažovat o životním pojištění? Karel S., Praha
ODPOVĚĎ: Dobrý den, děkuji za otázku. Existuje jedno poněkud drsné rčení, které říká, že životní pojištění má člověka zabezpečit proti dvěma základním riziků, totiž že zemře příliš brzo (a potřebuje zabezpečit rodinu) a že zemře příliš pozdě (a potřebuje zabezpečit sám sebe). Dnešní životní pojištění již kryje i mnohem víc – rizika úrazu, invalidity, vážných nemocí. O životním pojištění byste měl uvažovat v každém případě, jen na Vaší konkrétní situaci (věk, příjmy, rodina) však záleží, jaké zvolit. A volte dobře, protože životní pojištění si obvykle pořizujete jednou dvakrát za život a chybná volba Vás může stát mnoho peněz. 18.11.2004 15:16
OTÁZKA: Pekné odpoledne.Odpovezte mi prosim,jaky je rozdil mezi investicnim a kapitalovym zivotnim pojistenim? Anonym
ODPOVĚĎ: Pěkné odpoledne, děkuji za otázku. Zhruba řečeno, jsou dva základní rozdíly. Zaprvé, tradiční kapitálové životní pojištění je zafixované na pevnou dobu, obtížněji se u něj provádějí změny reagující na změnu Vašich potřeb, zatímco investiční životní pojištění je více „flexibilní“ (můžete do něj jako klient lépe zasahovat). To je důležité, zvlášť když máte pojištění na patnáct, dvacet nebo třicet let – za tu dobu se může stát leccos. Zadruhé, u investičního životního pojištění sám rozhodujete, do jakých typů finančních instrumentů (pokladniční poukázky, dluhopisy, akcie) má pojišťovna Vaše prostředky investovat, zatímco u kapitálového pojištění jste vázán jedinou investiční strategií pojišťovny platnou pro všechny klienty. Dnes existují i produkty na pomezí obou typů, ale pravé investiční životní pojištění musí mít obě zmíněné vlastnosti (flexibilitu i volbu investování). Výhody investičního životního pojištění vedly v některých zemích Evropy až k tomu, že se tam tradiční kapitálové životní pojištění už prakticky neprodává. 18.11.2004 15:29
OTÁZKA: Dobry den.Chtel bych se Vas zeptat na jeden termin ktery mi u z.pojisteni neni uplne jasny a to "technicky urok" respektive podle jakeho vzorce dochazi ke zhodnocovani ulozek myslim ted samozrejmne sporici slozku.Diky Alesek
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Omlouvám se, ale budu muset být malinko obšírnější. Technická úroková míra je jeden (z mnoha) parametrů, který používají pojišťovny při výpočtu pojistného a také rezervy (rezerva zhruba řečeno odpovídá spořící složce pojištění). Technický úrok hraje velkou roli u tradičního kapitálového životního pojištění, jen malou roli u rizikového pojištění (bez spořící složky) a vůbec žádnou u investičního životního pojištění. Maximální výši technické úrokové míry pro nově sjednávaná pojištění u nás stanovuje Ministerstvo financí a nyní je rovna 2,4 %. Když zůstanu u kapitálového životního pojištění, tam obecně platí, že čím vyšší technická úroková míra, tím je toto pojištění pro klienta levnější. Nedávné snížení (maximální) technické úrokové míry na 2,4 % tedy znamenalo obecně zdražení kapitálového životního pojištění, pokud ovšem pojišťovny neušetřily jinde. Vzorce pro stanovení rezerv (tedy výše spořící složky, jak píšete) u kapitálového životního pojištění jsou dosti složité a hraje tam roli i úmrtnost, nákladové přirážky pojišťovny a podobně. K úročení (resp. diskontování) se skutečně používá technická úroková míra, ale varoval bych před jejím přeceňováním jako jediného a rozhodujícího parametru. Například pojištění s technickou úrokovou mírou 2,3 % může být pro klienta levnější než jiné s úrokem 2,4 % kvůli ostatním parametrům pojištění. Rada na závěr: při výběru pojištění se raději neřiďte výší technické úrokové míry, může to být při srovnání spíš zavádějící informace. 18.11.2004 23:11
OTÁZKA: Dobry den, v kolika letech je nejvyhodnejsi uzavrit ZP? Anonym
ODPOVĚĎ: Dobrý den, asi neexistuje nějaký „nejvýhodnější“ věk. Většina životních pojištění je však navržena jako dlouhodobý nástroj a tam obvykle platí čím dříve, tím lépe. Pokud začnete brzo a uzavřete pojištění na dlouhou dobu (což je obecně dobrý postup), doporučoval bych ale zvolit pojištění, které lze během pojistné doby přizpůsobit Vašim potřebám. Jinak byste po dvaceti letech mohl zjistit, že pojištění Vám už nesedí a nic s tím nenaděláte. 19.11.2004 15:14
OTÁZKA: Dobry den! Reaguji na dotaz o investicnim zivotnim pojisteni. Pred rokem jsem uzavrel kapitalove zivotni pojisteni s urazovym pojistenim (do 60 let, cilova castka asi 400 000, platim 1100 mesicne). V soucasnosti ale uvazuji o investicnim zivotnim pojisteni, ktere me laka svymi parametry. Jakym zpusobem byste resil moji situaci? Doporucujete mi investicni ZP? A jestli ano, mam to kapitalove zrusit (ztratim penize), stahnout platby na minimum ...? Nebo si ho mam nechat? Je nejaka moznost prevodu penez mezi KZP a IZP? Predem dekuji za odpoved a preji prijemny den. Zyralt
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Ve Vašem případě (podle doplňujícího dotazu Vám je 27 let) a u pojištění do 60 let (tedy na dalších 33 let) bych skutečně obecně preferoval buď investiční životní pojištění nebo alespoň nějaké jiné flexibilní pojištění. Je ale možné, že Vaše kapitálové životní pojištění již některé rysy flexibilního pojištění má. Rušit již existující pojištění je pro klienta obvykle dosti nevýhodné, takže to prosím pečlivě zvažte; doporučovat někomu rušit stávající ŽP bez důkladné znalosti situace vůbec považuji za neprofesionální. Převody mezi KŽP a IŽP bohužel obvykle možné nejsou, ale pro jistotu se zeptejte u Vaší pojišťovny (pokud nabízí IŽP a vyhovovalo by Vám). Snižovat pojistné hned po prvním roce možná ani nepůjde a pokud ano, takové pojištění stejně nemá velký smysl (bude se Vám dramaticky redukovat pojistná částka). Zjistěte si každopádně maximum o svém stávajícím pojištění (co u něj lze kdy měnit a za jakých podmínek) a řekněte si, zda si myslíte, že Vám bude vyhovovat i po 10 nebo 20 letech ode dneška. (Například otázky typu: 400 000 Kč pro případ smrti – nebude to za 5 či 10 let málo pro zabezpečení rodiny a lze to pak snadno změnit?) Platit 1100 Kč měsíčně příštích 10 nebo 20 let, za to si zasloužíte, abyste měl pojištění podle Vašich představ (nejen dnešních, ale i budoucích). 19.11.2004 15:50
OTÁZKA: Jen jsem zapomnel dodat, ze je mi 27 let. Zyralt
ODPOVĚĎ: Viz předchozí dotaz. 19.11.2004 15:51
OTÁZKA: Dobry den, rada bych se zeptala na nekolik otazek. Uvazujeme o zivotnim pojisteni, ktere z dvou hlavnich typu byste mi doporucil? Jaka je minimalni doba, na kterou se ŽP muze zalozit.Jaka doba je nejoptimalnejsi, prip. nejcastejsi? Slysela jsem, ze zamestnavatel muze odvadet 8000KC rocne zamestnanci na zivotni pojisteni, je to tak?Jak to funguje? Rekneme, ze bych chtela uzavrit pojisteni na cilovou castku 1.500 000 v pripade umrti, kolik let a jakou castku priblizne platim? Predem dekuji za odpoved a preji hezky den. Lucie
ODPOVĚĎ: : Dobrý den, děkuji Vám za obsáhlý dotaz. Asi ho bohužel zde není možné odpovědět zcela. Především, rád bych Vám nějak poradil, ale bylo by ode mne neprofesionální Vám doporučit vhodné životní pojištění, když o Vás vlastně nic nevím (neznám Váš věk, Vaše příjmy, velikost rodiny, závazky atd.) Nechci používat klišé, ale skutečně kvalitní doporučení lze udělat skutečně jen na základě osobní schůzky. Určité odlišnosti mezi KŽP a IŽP jsem ale zmínil v předchozích dotazech a možná mohou sloužit jako určité vodítko. ŽP lze založit teoreticky i jen na několik let, ale doporučuji delší dobu a ta je i podmínkou pro daňové úlevy. Závisí ale na konkrétní situaci. Zaměstnavatel může zaměstnanci přispívat i více než 8000 ročně, ale do této částky ročně to může vykázat jako daňově uznatelný náklad, a to jen za určitých podmínek (pojištění musí splňovat podmínky dané zákonem o daních z příjmu). Výše pojistného pro pojištění na 1,5 milionu Kč závisí na Vašem věku, pojistné době a typu pojištění, takže není možné odpovědět obecně (výsledek se může lišit klidně i desetinásobně). Typem pojištění mám na mysli a) jen rizikové nebo b) pojištění s rizikovou i spořící složkou (pak je často možné ještě dokonce volit jejich poměr). Přeju také hezký den! 19.11.2004 16:18
OTÁZKA: Jste rád, že Vás pasovali do pozice odborníka? Mirek
ODPOVĚĎ: Děkuji za zábavný dotaz. Ale jak jistě víte, odborníci 1. bývají nesmírně ješitní, 2. svou ješitnost nikdy nepřiznají. 19.11.2004 16:42
OTÁZKA: Je životní pojištění z hlediska výnosnosti výhodné? Myslím si, že většinu peněz sebere pojišťovna a pojištěný spláče nad výdělkem. Anonym
ODPOVĚĎ: Domnívám se, že nejlepší odpovědí na podobné námitky jsou taková životní pojištění, u kterých je jasně odlišeno, co jde na pojistné riziko, co jde na vstupní a správní poplatky a co se bude dále zhodnocovat. Potom by podle mého názoru měla být dána jasná vazba mezi zhodnocením dosaženým v daném typu aktiv a mezi zhodnocením „připsaným klientovi“. Zde má tradiční kapitálové životní pojištění slabé místo – je totiž z tohoto hlediska pro klienta neprůhledné (málo transparentní). Proto bych doporučil se podívat na nějaké investiční životní pojištění, kde toto odlišení „co Vám sebere pojišťovna“ je jasně dané a vazba na zhodnocení aktiv také. Pak si řekněte, zda jsou pro Vás příslušné poplatky přijatelné nebo ne. 20.11.2004 18:37
OTÁZKA: Dobrý den, neni životní poj. takové letadlo, neni možné dojít ke krachu, až "dojdou" nový klienti? Respektive dojít může ke všemu, ale neni toto velice pravděpodobné? Jaromir Lipský
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Řádně spravovaná pojišťovna nesmí fungovat jako letadlo, naopak musí podle zákona udržovat dostatečné prostředky ke krytí všech budoucích (pravděpodobných) závazků z uzavřených pojistných smluv. Výši těchto závazků (technické rezervy) musí podepsat odpovědný pojistný matematik pojišťovny, který musí mít příslušné vzdělání, praxi a odbornou kvalifikaci. Účetní závěrku pojišťovny podepisují osoby s příslušnou účetní kvalifikací, dále samozřejmě představenstvo a výrok k ní dává povinně i auditor. Pojišťovnictví je také pod přísným státním dozorem, který v České republice nyní vykonává Ministerstvo financí a výše rezerv je jeden z klíčových ukazatelů, který je pečlivě sledován. V některých zahraničních zemích (například ve Velké Británii) ostatně existuje i mnoho pojišťoven, které nové klienty už ani nepřijímají a musí hospodařit pouze se stávajícími. Nicméně na závěr bych rád řekl, že ke krachu pojišťoven čas od času bohužel dochází, navzdory všemu výše uvedenému. Někdy kvůli selhání klíčových manažerů, často v kombinaci se slabou finanční pozicí pojišťovny. Proto bych považoval finanční stabilitu a mezinárodní renomé pojišťovny v dlouhodobé perspektivě za jedno z klíčových kritérií při volbě právě životního pojištění, které často bývá uzavíráno i na desítky let. 20.11.2004 18:54
OTÁZKA: Dobrý den, kolik klientů má Vaše pojišťovna a jaké jsou hosp. výsledky. Děkuji Alex
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Britská pojišťovací skupina Aviva má na celém světě zhruba 30 miliónů zákazníků, z toho asi 50 tisíc v České republice. Hospodářské výsledky i celé výroční zprávy včetně účetní závěrky jsou pravidelně uveřejňovány za celou skupinu například na internetové stránce www.aviva.com, za českou pobočku Aviva životní pojišťovna, a.s. na internetových stránkách www.avivazp.cz. Nejnověji jsme v České republice zveřejnili hospodářské výsledky k 30.9.2004, viz naše tisková zpráva ze 17.11.2004 na http://www.avivazp.cz/cs/novinky/novinka.php?id=95. Pokud mám uvést některá zajímavá čísla, za prvních devět měsíců roku 2004 došlo k nárůstu předepsaného pojistného vůči stejnému období minulého roku o 44 % a bilanční suma pojišťovny dosáhla k 30.9.2004 1,25 mld Kč. Dodal bych, že Aviva životní pojišťovna, a.s. několikanásobně překračuje zákonem požadovanou míru solventnosti a udržuje vysoce stabilní finanční pozici. 22.11.2004 14:44
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se Vás zeptal, co všechno bych měl vzít v úvahu při stanovení výše pojistné částky. Děkuji za Vaši odpověď a přeji Vám pěkný den. Zdrubal Karel
ODPOVĚĎ: Dobrý den, to je velmi dobrá otázka, kterou by si měl položit každý člověk při uzavírání životního pojištění. Budu předpokládat, že máte na mysli pojistnou částku pro případ smrti (může být také pojistná částka pro případ úrazu, dožití, invalidity apod.) Předně byste měl zvážit výši Vašich současných závazků z uzavřených (a nesplacených) úvěrů, hypoték atd., pokud již nejsou kryty životním pojištěním. Dále jiné příjmy, které by Vaše rodina mohla mít k dispozici v případě Vaší smrti (příjem manželky, příjmy z pronájmu nemovitostí, …) Když necháme tyto důležité speciální situace stranou, obvykle se doporučuje uvažovat o pojistné částce jako o několikanásobku Vašeho ročního čistého příjmu – v západních zemích se hovoří o 5 – 10 násobku, u nás bývá násobek poněkud nižší. Násobek závisí i na věku a na rodinné situaci, například ve starším věku (nad 55 let) již postačí nižší pojistná částka. Zbývá dodat, že v České republice je drtivá většina populace silně podpojištěna. Stále není výjimkou, že se klient v produktivním věku a s rodinou, který má roční příjem 1 mil. Kč, zajímá o pojištění s pojistnou částkou 100 000 nebo 200 000 Kč; taková pojistná částka ovšem v žádném případě nemůže poskytnout přiměřenou pojistnou ochranu pozůstalým. 22.11.2004 14:58
OTÁZKA: Hezký den, rád bych se zeptal, proč vám aktiva spravuje do jisté míry konkurenční firma. Nebojíte se toho, že pro Credit Suisse Asset management nejste tak říkajíc "druhé housle", ve srovnání s Credit Suisse životní pojišťovnou? Děkuji za váš čas strávený odpovědí. Alena Semrádová
ODPOVĚĎ: Pěkný den. Credit Suisse Asset Management (CSAM) skutečně spravuje část našich aktiv, konkrétně naše portfolio dluhopisů a akcií v České republice. Zahraniční část našeho Mezinárodního programu investování jde do fondu spravovaného naší sesterskou společností Aviva Funds v Lucembursku. Výkonnost CSAM je přísně a pravidelně hodnocena ve srovnání s předem definovanými benchmarky; Aviva životní pojišťovna má ostatně právo kdykoli správce portfolia změnit a jmenovat jiného. CSAM je samostatný právní subjekt, který je oddělen od pojišťovny a penzijního fondu ze skupiny Credit Suisse; portfolia naší pojišťovny jsou spravována odděleně a nezávisle od prostředků dalších klientů CSAM. Obecně rádi využíváme služeb správců aktiv z jiných velkých finančních skupin, pokud jsou schopni poskytnout profesionální servis i odpovídající výsledky. Jako ukázku výkonnosti spravovaných aktiv bych uvedl zhodnocení 23,8 % dosažené v roce 2003 v našem Strategickém programu investování (viz naše tisková zpráva na http://www.avivazp.cz/cs/novinky/novinka.php?id=78, kde je uvedeno i srovnání s konkurencí). 23.11.2004 15:41
OTÁZKA: Dobrý den, vaše pojišťovna je při umořování počátečních nákladů zastáncem tzv. snížené počáteční alokace. Z vlastní zkušenosti vím, že je tento jinak velmi průhledný způsob pro klienty často nepřijatelný. Myslím, že se tím bohužel připravujete o značnou část klientů. Nehodláte v dané oblasti učinit změnu? Díky a zdraví David. XTR74
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Domniváme se, že tzv. snížená počáteční alokace je pro klienta mnohem jasnější a průhlednější než používání fiktivních počátečních podílových jednotek. Zcela otevřeně, pojišťovny používající počáteční podílové jednotky se snaží pouze zastřít skutečnou výši počátečních poplatků, což není šálek našeho čaje. A jinak Vás mohu uklidnit, naše zkušenost rozhodně nepotvrzuje, že by klienti byli naším otevřeným přístupem odrazeni, spíše naopak. 23.11.2004 15:54
OTÁZKA: Dobrý den. Pojišťovna Aviva nabízí stejný produkt za různou cenu. Například produkt Komfort se ve vlastnostech neliší od Benefitu nebo Osobního životního plánu, ale poplatky má mnohem vyšší. Nebudou si klienti stěžovat, že si koupili stejný produkt ale mnohem dráž (prosím nergumentujte nepodstatnýmui rozdíly)? Má podle Vás klient sám zjišťovat, od koho kupuje a za jakou cenu? Neodradí to Vaše potenciální klienty? Proč jste zvolili tuto strategii? Není počáteční poplatek ve výši téměř dvou ročních pojistných příliš? Ubu
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Vaše otázka byla dosti dlouhá, pokusím se odpovědět relativně stručně a příliš nezjednodušovat. Osobní životní plán se od Aviva Benefitu i Aviva Komfortu podstatně liší výší pojistné částky, připojištěními (má tři navíc oproti AB/AK), minimálním pojistným atd., takže jde o dosti významné rozdíly, rozhodně ne nepodstatné. Jinak je ale pravda, že většina pojišťoven na českém trhu včetně naší prodává podobné produkty různými prodejními sítěmi; externí prodejní sítě přitom často požadují odlišný název produktu, určité úpravy ve vlastnostech produktu a také jinou poplatkou strukturu odpovídající i požadovaným sazbám odměn. Tyto prodejní sítě přirozeně argumentují úrovní služeb, které nabízejí potenciálním klientům. Pokud máte snad o úrovni těchto služeb své pochybnosti založené na konkrétní zkušenosti, rádi se dozvíme více podrobností, abychom případně mohli s příslušným makléřem situaci projednat. Rád bych dodal, že bych považoval zprůhlednění situace v této oblasti pro klienta za velmi přínosné; například v některých zemích musí zprostředkovatel klientovi sdělit výši své odměny spojené se sjednáním příslušného pojištění. 23.11.2004 16:09

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.