Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Odpovídá RNDr. Karel Veselý, vedoucí pojistný matematik Aviva životní pojišťovny.
Dotazy můžete pokládat do 26.11.

velikost textu:
vydáno 18.11.2004 0:01

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. listopadu 2004 do 23:59

OTÁZKA: Dobrý den. Kolik procent z přijatého pojistného u ŽP (nikoli KŽP a IŽP) je vypláceno na pojistné události a kolik procent tvoří náklady a zisk pojišťovny? diskus
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Obecně se bohužel na takovou otázku odpovědět nedá, každá pojišťovna používá u každého produktu jiné nákladové přirážky, resp. marži na zisk. Největší položkou nákladů často bývá provize pro zprostředkovatele. Nicméně zejména u dlouhodobých životních pojištění se spořící složkou je velká většina pojistného ukládána ve formě rezervy, která je posléze vyplacena celá nebo téměř celá klientovi buď ve formě plnění na dožití nebo (při předčasném zániku pojištění) ve formě odbytného (odkupného). 23.11.2004 18:42
OTÁZKA: Úvodní článek je o informacích podávaných klientům. Jaké tedy mám od agenta pojišťovny vyžadovat a jak se situace u nás liší od ostatních zemí EU? Mohu se nějak bránit proti nepravdivým informacím? Sylva N.
ODPOVĚĎ: Agent (nebo obecně pojišťovací zprostředkovatel) Vám od 1.1.2005 je především podle zákona č. 38/2004 Sb. povinen zaznamenat Vaše požadavky a potřeby související se sjednávaným pojištěním a důvody, na kterých zakládá doporučení daného pojistného produktu. Tyto infomace je povinen Vám poskytnout písemně (případně elektronicky) a jasně, přesně a srozumitelně. Pokud budete mít kdykoli v budoucnu dojem, že doporučený produkt neodpovídal Vašim požadavkům a potřebám, máte k dispozici písemný záznam o jednání a na jeho základě by mělo být snazší dokázat oprávněnost Vaší stížnosti. Kromě těchto údajů od zprostředkovatele by další údaje, a to již o konkrétním produktu, měla poskytnout pojišťovna; výčet těchto údajů je uveden v zákoně č. 37/2004 Sb. Tento výčet je v souladu s příslušnou evropskou směrnicí a české právo bylo tak již harmonizováno s právem evropským. V některých evropských zemích, například v Británii, musí ale pojišťovny poskytovat ještě další informace o sjednávaném pojištění. Ve zmiňované Británii je tak povinnost vypracovat modelový příklad vývoje pojištění za přesně definovaných parametrů (několik variant výnosu apod.). U nás je modelový příklad ukazující výši odbytného (odkupného) vyplaceného po 5, 10, 15, ... letech nepovinný a některé české pojišťovny ho neposkytují, nebo ho vypracovávají za nerealistických předpokladů např. 10 % výnosu. Proti nepravdivým informacím, pokud Vám byly poskytnuty písemně (a na Vaše písemné dotazy je pojišťovna povinna písemně odpovědět) se bránit můžete a v krajním případě byste mohla i odstoupit od pojištění, přičemž pojišťovna by byla povinna vrátit Vám zaplacené pojistné. 24.11.2004 16:53
OTÁZKA: Dobrý den. Zajímá mě základní vzorec, kterým počítáte zhodnocení jednotlivých produktů KŽP. Prosím udeďte jej. Myslím si, že to není nic tajného a třeba pojišťovna ING jej uváděla dokonce v pojistných podmínkách. Dále by mě zajímalo kolik procent ze zhodnocení rezerv připisujete klientům a kolik zůstává pojišťovně. Kolik procent jde na výplatu dividend pro akcionáře. A jaké zhodnocení jste měli v roce 2003. Děkuji za odpovědi. Franta
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Klasické KŽP Aviva životní pojišťovna nenabízí, nabízíme investiční životní pojištění. Vzorec pro zhodnocení je velmi jednoduchý – cena podílů u dané pojistné smlouvy se přímo odvíjí od ceny podkladových aktiv po odečtení poplatku za správu aktiv. Poplatek za správu aktiv u nás nyní činí 1 % až 1,65 %, po odečtení tohoto poplatku se 100 % zhodnocení připíše přímo klientovi. Takže skutečně nejde o nic tajného, naopak investiční životní pojištění je v tomto mnohem otevřenější než klasické KŽP. Žádné procento pro dividendu akcionáři tam tedy není. Zhodnocení za rok 2003 je k dispozici v naší tiskové zprávě na http://www.avivazp.cz/cs/novinky/novinka.php?id=78; nejvyšší zhodnocení bylo připsáno za rok 2003 ve Strategickém programu investování Aviva životní pojišťovny, a to ve výši 23,83 %. 24.11.2004 17:01
OTÁZKA: Jaký efektivní úrok mají vaše kapitálové životní pojistky? Jak pozná klient kolik mu ročně připisujete ze zhodnocení pojistných rezerv? Je to, co připisujete ročně klientům KŽP, vyšší než inflace? Jakou má klient možnost se o tom přesvědčit? Zná tyto podrobnosti váš poradce? Myslíte si, že je KŽP výhodné a pro? Máte sám KŽP u vaší pojišťovny? Michal
ODPOVĚĎ: Tento dotaz je velmi podobný předchozímu, proto si dovoluji odkázat na svou předcházející odpověď. Jen bych upřesnil, že „připisování“ probíhá průběžně, den po dni, a nejde o žádné rozhodnutí managementu pojišťovny jednou ročně, kolik připíše klientům. Vše skutečně závisí výhradně na dosaženém výnosu v příslušných aktivech (akciích, dluhopisech atd.). Klient dostává jednou ročně výpis z podílového účtu; vývoj cen v našich programech investování má navíc možnost sledovat denně na našich internetových stránkách www.avivazp.cz. 24.11.2004 17:07
OTÁZKA: Dobrý den, pojmům jako alokační procento moc nerozumím. Můžete mi říci v číslech, kolik zaplatím na tomto poplatku v prvních dvou letech, když roční pojistné je 12 000 Kč a mám sjednaný Komfort na 35 let do 60 let? Někde jsem slyšel , že ze zaplaceného pojistného 24 000 mi bude sraženo 80%, tj. 19 200Kč. Je to pravda? Petr
ODPOVĚĎ: Dobrý den, uváděná čísla jsou správná. 24.11.2004 17:12
OTÁZKA: Za odpověď na svoji otázku Vám opravdu poděkovat nemohu. Jsem toho názoru, že pojistý matematik jistě umí spočítat koli procent z přijatého pojistného činí vyplacené plnění. Otázka byla na životní pojištění jako takové, není do toho třeba zatahovat kapitálové a investiční složky. Jinou věcí je, že je lepší říci, že to není tak jednoduché říci, že je vyplácena méně než polovina z toho, co je vybráno. diskus
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Opravdu neexistuje žádný tajný univerzální magický vzorec, který by říkal, že 55,4 % pojistného jde vždycky na plnění a zbytek na poplatky. U konkrétního pojištění to samozřejmě zpětně spočíst lze, ale životních pojištění je mnoho druhů a univerzální odpověď není. Pokud Vás ale podobné otázky trápí (což se Vám nedivím), pak je dobré vědět, že u kapitálového životního pojištění se odpovědi obvykle nedočkáte, protože již svojí podstatou je pro klienta „neprůhledné“. U investičního životního pojištění máte naopak vždy jasně dané, kolik peněz jde na jednotlivé poplatky, kolik na pojistné riziko a kolik tedy zůstává jako podíly v programech investování (fondech) investičního životního pojištění. 24.11.2004 17:21
OTÁZKA: Myslite si, ze objem klasickeho zivotniho pojisteni bude stale narustat, nebo dojde spise k jeho vytlaceni novymi produkty, ktere se prodavaji v zahranici? Andromeda
ODPOVĚĎ: Podle mého názoru bude tradiční kapitálové životní pojištění patrně postupně vytlačováno investičním životním pojištěním, ale je obtížné odhadnout časový horizont. V některých evropských zemích se klasické KŽP už řadu let prakticky vůbec neprodává (Británie), jinde došlo k velkému nástupu investičního životního pojištění až v posledních letech (Rakousko). Po určité celoevropské stagnaci zájmu o investiční životní pojištění v době pádu akciových trhů v letech 2001-2002 nyní opět IŽP rychle roste. Jiný tradiční produkt životního pojištění, totiž rizikové životní pojištění pro případ smrti, podle mne patrně bude existovat nadále díky svým nepopiratelným výhodám (je jednoduché a levné), i když u nás asi nikdy nebude dominantní (v některých evropských zemích je mnohem oblíbenější). 25.11.2004 15:59
OTÁZKA: O vaší pojišťovně není příliš slyšet, není příliš vidět. Nemyslíte, že by bylo třeba věnovat více prostředků na PR? Myslím, že o pijišťovně vašeho formátu by mělo být více slyšet. Libor
ODPOVĚĎ: Pěkný den a děkuji za Váš názor. Je pravda, že v České republice nejsme zatím tolik známí, částečně také kvůli změně obchodního jména z Commercial Union na Aviva v lednu 2003, což byl důsledek přijetí nového jména Aviva naší mateřské společnosti v Británii po sloučení 3 velkých britských pojišťoven Commercial Union, General Accident a Norwich Union. Pokud jde o PR, v poslední době se objevujeme nejméně v deseti článcích měsíčně v českém tisku a velký mediální ohlas mělo letos například udělení Stříbrné koruny našemu Osobnímu životnímu plánu v kategorii Nejoblíbenější finanční produkt roku (v konkurenci více než 200 finančních produktů). Je ale pravda, že na rozdíl od většiny našich konkurentů věnujeme méně prostředků na reklamu, takže možná i proto máte dojem, že je o nás méně slyšet. 25.11.2004 16:09
OTÁZKA: O vaší pojišťovně není příliš slyšet, není příliš vidět. Nemyslíte, že by bylo třeba věnovat více prostředků na PR? Myslím, že o pijišťovně vašeho formátu by mělo být více slyšet. Libor

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že u nás dojde k ustavení funkce jakéhosi nezávislého arbitra přes pojištění, na kterého by se mohli klienti obrátit v případě, že se cítí poškozeni (podobně jako je tomu v příípadě bank)? Uvítali byste tuto možnost? Děkuji předem az odpověď. Kateřina S., Praha
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Vím, že se o ustanovení takového arbitra uvažuje. Jeho názor by patrně sice neměl právní závaznost pro pojišťovny, nicméně se dá očekávat, že by pojišťovny velkou většinu jeho rozhodnutí respektovaly. Pozice arbitra by mohla dát klientům silnější pozici při jednání s pojišťovnami a mohla by podle mého názoru i motivovat pojišťovny k většímu důrazu na péči o klienta a na vnitřní kontrolní mechanismy hlídající práva klientů. To vše by dávalo smysl, pokud by šlo o arbitra nestranného a s dostatečnými znalostmi v oboru pojišťovnictví; katastrofou by samozřejmě například byl arbitr stranící jedné pojišťovně na trhu. Obecně bych takovou možnost tedy uvítal, ale je nutné bedlivě sledovat pravomoce a proces výběru a jmenování takového arbitra. 26.11.2004 19:48
OTÁZKA: Dobrý den, mluví se o vstupu velkého hráče v oblasti pojištění do ČR. Znamená pro Vás chystaný vstup Aegonu do ČR nějakou hrozbu? Proč myslíte, že si vybrali právě Českou republiku? Díky za odpověď. Zdeněk Mořák
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Myslím, že řada lidí z oboru pojišťovnictví pozorně sleduje chystaný vstup Aegonu na český trh, také protože už několik let žádný takový velký nový hráč na trh nevstoupil. Aegon je významná nizozemská pojišťovna a v Evropě i ve světě bychom ji patrně mohli zařadit do pomyslné první ligy, kterou vede německá Allianz, francouzská Axa, britská Aviva, italská Generali, americká AIG, nizozemská ING a několik málo dalších. Je ale pravda, že na český trh přicházejí poměrně pozdě a takové zpoždění vždy znamená nutnost vyvinout ohromné úsilí při budování tržní pozice. Ostatně samotná Aviva vstoupila na český trh až v roce 1997, tedy o čtyři nebo pět let později než někteří jiní a víme tedy z vlastní zkušenosti, že pozdější vstup na tento trh není snadný. Nebudu spekulovat, proč si vybrali Českou republiku a jak to souvisí s jejich aktivitami v Maďarsku a Polsku, ale jedním z důvodů je určitě velká perspektiva a stabilní růst českého trhu životního pojištění. 26.11.2004 20:00
OTÁZKA: Dobrý den. Se zájmem jsem si podrobně přečetl dotazy i Vaše odpovědi, které byly pro mne velmi zajímavé. Už mě ale nenapadá, na co bych se měl ptát. Alespoň Vám i Vaší pojišťovně popřeji mnoho úspěchů v budoucnosti. David Vondrouš
ODPOVĚĎ: Dobrý den. Děkuji Vám za Vaše hodnocení i za přání mnoha úspěchů. Protože dnes už možnost klást dotazy končí, rád bych poděkoval i já za dotazy a názory všech tazatelů a popřál hodně štěstí jim i všem čtenářům, kteří si diskusi alespoň přečetli či prolétli. 26.11.2004 20:12

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.