Česká pošta pochybení uznává. Ilustrační snímek

Česká pošta pochybení uznává. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Marně čekal na pošťáka. Má nárok na náhradu za zameškanou směnu?

  • 175
Zdeněk Pečínka objednával na internetu zboží. Jako dopravce zvolil Českou poštou, dodání na dobírku. Tento způsob dodání mu totiž připadal nejjistější. Přestože Česká pošta poslala SMS zprávu, že balíček doručí v pondělí 10. února, nestalo se tak.

Když pan Pečínka obdržel zprávu, že Česká pošta balíček doručí v pondělí, byl v klidu. Vybral peníze v bance, aby mohl dobírku zaplatit. Vzal si dovolenou z práce, aby mohl čekat na doručovatele. Jenže se ho nedočkal, a tak druhý den ráno na poštu telefonoval.

"Řekli mi jen, že doručovatelka onemocněla, a proto balík nemohli doručit," popisuje zákazník pošty a rozhořčeně dodává: "To jsem samozřejmě schopen pochopit, ale nechápu, když měli moje telefonní číslo, proč mi nezavolali, já jsem byl zbytečně celý den doma."

Pan Pečínka tedy po České poště požadoval finanční náhradu 800 korun za zameškanou pracovní směnu. "Dnes je to už skoro měsíc a pošta se ani neomluvila, ani na mou stížnost nereagovala, příště si asi rozmyslím, jak zásilky posílat," uzavírá zklamaně zákazník.

Česká pošta pochybení uznává, oficiální stížnost neobdržela

Podle vyjádření pošty se SMS zpráva o doručení generuje automaticky v okamžiku, kdy pošta převezme zásilku od odesílatele. A tak tomu bylo i v tomto případě. Zásilka byla v pátek převzata a měla být skutečně doručena v pondělí 10. února. "V pondělí 10. února onemocněla doručovatelka, bohužel pro značné množství zásilek nebylo toho dne možné její doručovací okrsek rozdělit mezi ostatní doručovatele," vysvětluje mluvčí České pošty Ivo Mravinac. Přestože s doručováním vypomohlo poštovní depo Frýdek-Místek, nepodařilo se všechny zásilky pro daný den rozvézt. Zásilka byla proto doručena až den následující.

"Pošta se sice prokazatelně snažila, nedoručení zásilky v oznámený den ale jistě pochybením je," uvádí Mravinac a dodává: "Samozřejmě každou reklamací se zabýváme, v diskutabilních případech je možné se obrátit na poštovní ombudsmanku, nicméně v tomto konkrétním případě neevidujeme žádnou oficiální stížnost či reklamaci ani na místní poště, ani na naší centrále."

Kdy má zákazník nárok na náhradu škody?

"Náhradou škody se ve smyslu občanského zákoníku, pokud definici zkrátím, rozumí vznik újmy vyjádřené v penězích v příčinné souvislosti s protiprávním jednáním druhé strany," vysvětluje advokát Patrik Altner.

Pro případný vznik škody musí existovat tyto předpoklady:

  • vznik škody
  • příčinná souvislost (i časová) – že si pan Pečínka nemohl zásilku vyzvednout jindy a musel vynechat směnu
  • protiprávní jednání ze strany subjektu, který porušil svou povinnost – v dané věci by se muselo prokázat, že Česká pošta porušila svou povinnost

"V tomto případě ale žádný vznik škody nevidím, chybí zde totiž nejméně dvě základní náležitosti náhrady škody," shrnuje problém advokát. "Jinými slovy, pokud se pan Pečínka rozhodl vynechat směnu a čekat na doručení zásilky, bylo to jeho rozhodnutí, předmětnou zásilku si mohl vyzvednout i v jiný čas nebo v jiný den," upřesňuje advokát.

, pro iDNES.cz