Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na odškodné za zkažený zájezd jsou tabulky. Soudy k nim přihlížejí

aktualizováno 
Kdo se vrátil z dovolené pořádané cestovkou a namísto hezkých vzpomínek na zájezd si vyčítá, že na něj vůbec jel, se může pokusit získat část peněz zpět.

Princip slevových tabulek je ten, že pokud konkrétní služba chybí či je nedostatečná, měl by mít klient cestovky nárok na slevu právě ve výši, kterou je ohodnocena. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nárokovat však nelze vše, co se turistům nelíbí, ale jen to, co neodpovídá podmínkám uvedeným v cestovní smlouvě, katalogu, prospektu nebo webu cestovky.

Reklamace, které uznat nelze

  • Byli jsme šokováni, kolik je v bulharském hotelu kromě Čechů cizinců. Na pláži bylo dokonce i mnoho Bulharů.
  • Vámi inzerovaný pozvolný vstup do moře byl až příliš pozvolný.
  • Chceme vrátit 50 procent z ceny zájezdu. Shrnovalo se nám prostěradlo, a i když bylo hned vyměněno za nové, shrnovalo se dál.
  • Na pláži v Řecku jsme si dali gyros, ale to nebyl gyros, jak má být. To když si ho dám u nás na nádraží, to je gyros, ale tohle...
  • Na pláži byli otravní prodejci, nabízeli masáže, jídlo, ač jsme měli v hotelu all inclusive.

Zdroj: AČCKA, CK Alexandria

Během dovolené pršelo, moře dělalo velké vlny, na pláži bylo málo mušliček, jídlo v řeckém hotelu bylo moc řecké, v letovisku byli ubytováni i turisté ze zemí, jejichž řeči nerozumíte – s takovou reklamací u cestovek rozhodně neuspějete. 

Naopak když vás cestovka ubytuje v hotelovém pokoji, ačkoliv jste si objednali bungalov, nebo vám chybí výhled na moře, který byl inzerován v katalogu, nefunguje klimatizace, uklízečky zapomněly váš pokoj uklidit a nikdo vám nehlídal děti, ačkoliv i právě kvůli tomu jste si zájezd koupili, nárok na slevu máte.

Frankfurtská tabulka slev napoví

Za co konkrétně ji můžete získat a v jaké výši, napovídá takzvaná Frankfurtská tabulka slev, která porovnává skutečnou úroveň vybavení a služeb s tím, co slibovala cestovní kancelář.

Tabulku vytvořil Zemský soud ve Frankfurtu v roce 1985, aby mu pomáhala vyměřit snížení ceny zájezdu v případě reklamace. Ačkoliv není závazná, přesto ji užívají další soudci hlavně v Německu a v Rakousku. A vzhledem k tomu, že EU dosud v oblasti cestovního ruchu nemá žádný jednotný dokument týkající se kvality služeb, přihlížejí k ní i soudci dalších unijních zemí včetně Česka.

Frankfurtská tabulka slev
Jiný než slíbený hotel 10 - 25 %
Jiná úroveň ubytování5 - 10 %
Příliš malá plocha 5 - 10 %
Chybí výhled na moře*5 - 10 %
Chybí balkon, TV, rádio*5 - 10 %
Málo nábytku 5 - 10 %
Chybějící klimatizace* 10 - 20 %
Švábi na pokoji 10 - 50 %
Rez, plíseň 10 - 50 %
Nefunkční WC, horká voda 15 %
Nedostatečný úklid 10 - 25 %
Hluk během dne i noci 5 - 40 %
Zápach5 - 15 %
Zkažená či žádná strava 5 - 50 %
Špinavá pláž nebo bazén 10 - 20 %
Poznámka: * bylo-li přislíbeno            Zdroj: Evropské spotřebitelské centrum pro ČR

Princip tabulky je ten, že rozděluje jednotlivé služby do kategorií, jimž přiřazuje procentní ohodnocení z ceny zájezdu. Pokud konkrétní služba chybí nebo je nedostatečná, měl by mít klient cestovky nárok na slevu právě ve výši, kterou je ohodnocena. Prakticky může výše náhrady dosáhnout až 100 procent ceny zájezdu, ale je třeba brát v úvahu, že každá vada se počítá jen za dny, kdy skutečně trvala.

Soudy přihlížejí i k takzvanému ITQ Standardu

Vedle frankfurtské tabulky existuje ještě takzvaný ITQ Standard, který v roce 2008 vytvořila pro cestovky jako pojistný produkt pojišťovna ERV. Její tabulka je velmi podobná té frankfurtské, „pocitové“ kategorie jsou však vyjádřeny konkrétněji.

Tak například obecná formulace „nedostatečný úklid“ je specifikována pro čtyřhvězdičkový hotel jako úklid prováděný méně než dvakrát za pobyt. „České soudy si ji od nás při řešení sporů už několikrát vyžádaly,“ říká Vlastimil Divoký, manažer marketingu a komunikace ERV Evropské pojišťovny.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.