Opravdu se máme s příchodem služeb Citibank pro občany na co těšit?

  • 6
Komentář Fincentra ze dne 7.2. 2001 „Polské zkušenosti Citibank z drobného bankovnictví“ mě inspiroval k popsání mé ne příliš dobré zkušenosti se službami Citibank v Británii, kde již nějaký čas pracuji.
Komentář Fincentra ze dne 7.2. 2001 „Polské zkušenosti Citibank z drobného bankovnictví“ mě inspiroval k popsání mé ne příliš dobré zkušenosti se službami Citibank v Británii, kde již nějaký čas pracuji.

První vyhrání …

Má zkušenost začala vcelku pozitivně. Podobně jako v Polsku Citibank aktivně spolupracuje s firmami i v Británii. Přímo na našem oddělení lidských zdrojů u mého zaměstnavatele jsem dostal vizitku na konkrétního pracovníka v pobočce Citibank. Založení účtu bylo okamžité a pochopitelně zdarma. Pouze mě překvapilo, že Citi chtěla kopii pracovní smlouvy jako doklad příjmů. Také Citicard a další náležitosti k účtu dorazily během tří dnů (do České republiky!). Startovní atributy účtu byly na české poměry (těžko ovšem porovnávat) solidní. Každý dostane povolený overdraft ve výši GBP 500 a limit na denní výběr kartou ve výši GBP 1000.

… z kapsy vyhání

Později se však začaly množit nepříjemné zkušenosti. Dosud například čekám na jakékoliv vyjádření k mé žádosti o kreditní kartu (což by měla být silná stránka Citi?!) asi šest týdnů. Dvakrát jsem měl tu trpělivost se po mnoha minutách čekání telefonicky dozvědět, že žádost se stále zpracovává. Tuto slabost Citibanky v porovnání s dalšími britskými bankami mi potvrdili i místní známí.

Karetní problémy

Citicard fungovala donedávna relativně spolehlivě, a to i v ČR, kde se bohužel jakožto v “overseas” za výběry platí (pokud vím, tak jediná česká pobočka nemá zatím spolehlivě fungující bankomat). Pak jsem se ale v Londýně u různých, s kartami jiných bank spolehlivě fungujících, bankomatů setkal s klienty Citibanky, kteří v tu chvíli měli podobně jako já s výběrem smůlu (aspoň jsem se naučil jedno pejorativní označení pro Citibank). Navíc byly reálně neuskutečněné výběry z účtu odepsány, nicméně k opravě stavu účtu posléze automaticky došlo. Nepříjemné také bylo novoroční snížení limitů všem držitelům Citicard na výběr z bankomatu o polovinu.

Devizová spekulace

Převod peněz do zahraničí je nutné zadat osobně (podobně jako u jiných britských bank) nebo po telefonu. Pouze dvě pobočky v dosahu a tudíž fronty (které Angličané bohužel milují) mě přiměly využít druhý způsob. Ten byl zase zkomplikován hláskováním dost složitého názvu bývalé IPB. Další den mi operátor volal zpět s tím, že takovou banku nemůže najít. Vysvětlil jsem všechny kombinace jmen a označení “obchodní síť” (s malou exkursí do června 2000) a dostalo se mi ujištění, že převod tedy hned proběhne. Na účtech se však dále nic nedělo. Za další dva dny jsem tedy opět “žhavil linku”, abych se dověděl, že cílová banka byla už dříve nalezena, ale že vznikly další procesní problémy. Operátorka se mi omluvila a ujistila mě, že poplatek za převod (GBP 20) mi nebude účtován, což prý schváleno jejím “supervisorem”. Převod byl uskutečněn až za další dva dny (připsán u ČSOB až za dalších 5) a poplatek si pochopitelně banka strhla (respektive strhly obě banky). Během čtyřdenního zpoždění způsobeného Citibankou navíc koruna proti libře oslabila o 1,3 %, což není zrovna příjemné (i s poplatky se mi převod hezky prodražil – cca 2,5 %).

Že by dva úvěrové limity?

Citi má také pravděpodobně podivuhodně zdvojené databáze, protože mi posílají dopisy střídavě se správným a zkomoleným jménem. Osobně jsem zatím byl o něco spokojenější se službami bývalé IPB, jejíž GSM Banking mi funguje i v zahraničí (až na ten současný strašný název: ČSOB, obchodní síť IPB). Takové srovnání se ale pro rozdílnost trhů dělat nedá. Spíše bych řekl, že ČSOB je dobrá v Česku a Citibank již méně dobrá v Británii.

Komentář „Polské zkušenosti Citibank z drobného bankovnictví“ najdete zde.

Věřili byste tomu? Zažil někdo něco podobného? Myslíte si, že zkušenosti českých klientů budou lepší?