Unikátní brýle nejsou unikátní, způsobují modřiny a bolest. Firma klame zákazníky. | foto: zdroj:.optimaskpro.com

Koupili si „unikátní“ nefunkční brýle. O podvod však nejde

  • 38
Soňa trpí už léta sužujícími bolestmi hlavy, problémy má i se zrakem. Na internetu si proto objednala údajně převratný přístroj, od něhož si slibovala, že jí alespoň částečně pomůže. Jenže úleva nepřišla. Stejně dopadly stovky dalších lidí, kteří se teď marně dožadují vrácení peněz.

Paní Soňa z Ostravy si nedávno pořídila „zázračné brýle“ na webových stránkách s názvem OptiMaskPro LLC. Přístroj slibuje zázraky nejen v léčbě bolestí hlavy a zraku, ale má zatočit také s nespavostí, kruhy pod očima a dalšími neduhy.

„Nechápu, jak jsem mohla být tak hloupá. Webové stránky, kde jsem přístroj nedávno objednávala, vypadají profesionálně, bylo tam plno skvělých referencí, takže jsem ani moc neváhala a speciální masážní brýle objednala,“ vypráví Soňa, která doufala, že jí bude konečně lépe a bolesti hlavy a očí částečně ustoupí. Když balíček za 1 030 korun rozbalila, zůstala jako opařená. V plastových rámečcích brýlí chyběly dva magnety, které později našla vysypané v krabici.

Jak to na stránkách funguje

  • První informace, která se návštěvníkům stránek zobrazí, je patnácti minutami limitovaná nabídka k objednání posledních jedenácti kusů na skladě. Obnovením stránky běží časomíra od začátku a „záhadně“ dojde k navýšení zásob.
  • Prodejce popisuje výrobek jako magnetický akupunkturní masážní přístroj na partie kolem očí, který má nahradit jemné prsty maséra.
  • Vlastnosti výrobku jsou podloženy falešnými recenzemi vymyšlených uživatelů Facebooku.

„Už na první pohled to byl jasný šunt. Když jsem pak brýle nasadila a zapnula, místo slibované masáže bodů kolem očí brýle jen vibrovaly, takže mi z nich vypadly další součástky, tentokrát dva kamínky. Navíc vydávaly nepříjemný hluk. Nakonec mě z toho hlava rozbolela ještě víc. Kolem nosu a očí jsem měla dokonce modřiny,“ popisuje účinky žena, která se okamžitě rozhodla výrobek vrátit.

Když začala zjišťovat, na jakou adresu přístroj poslat zpět, našla v objednávce jen adresu do USA. „Na telefonní číslo pro reklamace jsem se opakovaně nedovolala, reklamaci jsem proto poslala e-mailem, který je na webu. Už je to více než měsíc a nikdo se neozval,“ popisuje Soňa.

Poradna eviduje přes stovku stížností

A není sama. Na službu pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů VašeStížnosti.cz dTestu se už ohledně výrobku OptiMaskPro obrátilo více než sto oklamaných lidí. Všichni popisují přístroj stejně jako Soňa a domáhají se vrácení peněz. To se jim ale s největší pravděpodobností nepodaří. Důvodů je hned několik.

Tím prvním je zákon. Obchodník sice porušuje zákon o ochraně spotřebitele tím, že ho klame, ale o podvod se zřejmě nejedná. „Spotřebitelům se daný obchodník může jevit jako podvodník, ale z pohledu zákona by šlo o podvod teprve v okamžiku, kdy obchodník vezme peníze, i když ví, že spotřebiteli nic za to nedá,“ vysvětluje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Právník vysvětluje i další fígl. „Vlastnosti a účinky nabízeného přístroje, který má ulevit od bolesti, rozhodně nefungují, což si zákazníci ověřili sami na sobě. Léčivé účinky zrakových obtíží ale zmiňují jen recenze falešných profilů na Facebooku, u nichž sice není pochyb o tom, kdo je jejich autorem, prodejce je ale takzvaně z obliga,“ dodává.

Nepoctivý neznamená podvodný

Ač společnost čelí mnoha stížnostem, o kterých ví, své webové stránky zatím nezrušila a na „unikátní“ přístroj láká dál. Jak je to možné?

Podle Zeleného nepoctivý obchodník, který je těžko dohledatelný, sám rozhodně stránky nezruší. Policie ČR je v případě podezření ze spáchání trestného činu dokáže neodkladně zablokovat, ale problém je v tom, že nepoctivý neznamená podvodný.

Sídlí mimo EU

Další problém s vrácením peněz je podle právníka v tom, že společnost je založena v USA, a kdo za ní stojí, bude pro české státní orgány - policii, obchodní inspekci a další, velmi obtížné zjistit. „Je to subjekt stojící mimo Evropskou unii, i když jsou z ní osoby, které jej vytvořily. Známe pouze jeden případ, kdy se vytrvalé spotřebitelce podařilo získat peníze zpět, a to v eurech, byť platila v české měně,“ konstatuje Zelený.

Nejen paní Soňa se podivuje nad rychlostí, se kterou masážní brýle obdržela, a je přesvědčena, že podvodníci posílají přístroje z Česka. „Z Ameriky by to tady tak brzy nemohlo být.“

Ne na dobírku, ale předem na účet

Záchranou je chargeback

V případě podvodných e-shopů se spotřebitelé mohou obrátit na svoji banku a požádat o takzvaný chargeback, který jim zajistí připsání kupní ceny zpět na jejich účet.

I další důvod, kterým je způsob platby na dobírku, podvodníci dobře promysleli. Podle právníka Zeleného prodejce zareagoval na neustále omílané varování, kdy lidé ze všech stran slyší, že platba předem u neznámého a neprověřeného obchodníka je vysoce riziková. Spotřebitelé se totiž nejvíce obávají toho, že zaplatí a zboží nikdy nedorazí.

„V oblasti internetového nakupování je forma ́z ruky do ruky ́paradoxně ochrání méně, než kdyby platili kartou. V případě podvodných e-shopů se totiž spotřebitelé mohou obrátit na svoji banku a požádat o takzvaný chargeback, který jim zajistí připsání kupní ceny zpět na jejich účet,“ zdůrazňuje právník.

Jak popisují přístroj ti, kteří si ho už koupili

  • Brýle není možné používat, brní na nose a tím celá hlava, dělá se nám z toho špatně. Firma přijala reklamační stížnost po e-mailu, odpověděla, že se do deseti dnů ozve, ale neozvala se. Telefon nezvedají. Jak máme postupovat, není přece možné, aby vydělávali na nemoci druhých. (Ali K.)
  • Obdržela jsem OptiMask a po dvou dnech je nefunkční. Chci přístroj v zákonné lhůtě vrátit, ale nevím na jakou adresu. Není přece možné, aby firma odesílala zboží z Ameriky, když jsem zboží obdržela druhý den po objednání na internetu. (Libuše N.)
  • Na internetu jsem si objednala masážní brýle OptiMask. Po otevření jsem zjistila, že u brýlí chybí jeden masážní magnet. Brýle nesedí, pokud spustíte přístroj, nejvíc vibruje nos, bolí celá hlava. (Alena V.)
  • Byly mi doručené brýle OptiMaskPro. Nesedí mi na tváři, jsou velmi široké. Byla jsem se poradit u své oční lékařky, ta mi vzhledem mému zdravotnímu stavu očí a cév striktně zakázala tento výrobek používat. (Katarína K.)

A co oční lékaři?

Webové stránky návštěvníky klamou i tím, že hned v úvodu poukazují na to, že se jedná o unikátní vynález zahraničních oftalmologů. Dokonce operují tím, že přístroj je ekologicky čistý a klinicky testován na účinnost. Oční lékaři, které redakce se zmíněnými webovými stránkami seznámila, ale jen nevěřícně kroutili hlavou.

„Je nepravděpodobné, aby akupunkturní přístroj masáží periokulární oblasti (oblast kolem očí - pozn. red.) vedl ke zlepšení vidění, nebo odstranění refrakční vady, či jiného očního onemocnění. Většina onemocnění oka je způsobena změnami uvnitř oka, tudíž nemůže masáž v oblasti kolem očí vést ke zlepšení objektivních změn v oku samotném,“ uvedla Eva Jarošová, lékařka očního oddělení Městské nemocnice Ostrava.

Redakce oslovila také prodejce výrobku OptiMaskPro prostřednictvím zmíněných webových stránek, aby se k případu vyjádřil. Odpovědi se však dosud nedočkala.

Těm, kteří si přístroj objednali, ale ještě ho neobdrželi, právník doporučuje, aby rozhodně nepřebírali zásilku od kurýra, protože v tom okamžiku za ni budou muset zaplatit. „Poté je nutné na e-mailovou adresu prodejce zaslat oznámení, že ruší objednávku. Teprve tím zaniknou všechna práva a povinnosti plynoucí z kupní smlouvy,“ uzavírá Zelený.

, pro iDNES.cz