Osobní bankéř čili „už nikdy na pobočku“

  • 32
Jak by se vám líbilo, kdybyste veškeré své potřeby a problémy s financemi řešili v bance s jedinou osobou? Nebo ještě lépe, že by za vámi konkrétní pracovník banky dorazil domů? Ještě donedávna měli svého osobního bankéře pouze vysoce bonitní klienti. Dnes tuto službu nabízí některé banky všem klientům. Podívejte se, jaký postoj k této službě zaujímá vaše banka. Je vůbec o co stát?

Nejen novými produkty se banky uchází o vaši přízeň. Některé banky přikládají nemalou důležitost také změnám přístupu ke svým klientům. Tu zakládají především na kontaktu klienta s jedinou konkrétní osobou v bance – tzv. osobním bankéřem. Některé banky mají tuto službu dokonce na takové úrovni, že vy sami vůbec nemusíte navštívit pobočku banky. Váš osobní bankéř za vámi dorazí až domů nebo do zaměstnání. V tomto případě již můžeme hovořit o opravdu zajímavé službě, protože volného času, který bychom mohli věnovat bance, je obecně zoufalý nedostatek. Za službu osobních bankéřů či poradců (podle toho, jak banka tohoto člověka nazývá) nic neplatíte.   

Bankéř až do domu

Jendou z prvních bank na našem trhu, která přikročila k obsluze klienta na místě, které mu momentálně vyhovuje, je Raiffeisenbank. Klienti, kteří osobního bankéře potřebují nebo jej snad sami požadují, jej mohou snadno získat. Jak? Buď jim ho banka přidělí dle vlastního uvážení nebo o něj mohou sami požádat.

Hledáte informace o běžných účtech? Pak určitě navštivte naši specializovanou sekci.

HVB Bank rozlišuje dva druhy bankéřů. V prvním případě jde o tzv. bankovního poradce, kterého ihned po založení osobního účtu získává každý privátní klient. Tento bankovní poradce je klientovi neustále k dispozici a pomáhá mu s řešením bankovních operací. Navíc klientovi nabízí poradenství a informuje ho o novinkách v oblasti financí. Také v tomto případě je možné se s poradcem domluvit, aby dorazil za klientem. Nejvýznamnější (řekněme vysoce bonitní) klienti pak mohou využít služeb tzv. privátních bankéřů, jejichž poradenství by mělo být založeno na ještě vyšší úrovni.

Ještě o něco příjemnější je služba, kterou poskytuje Citibank. V jejím případě totiž nemusíte na pobočku ani na začátku – tedy při sjednání běžného účtu nebo třeba zřízení spotřebitelského úvěru. Ačkoli vás banka ještě nemá ve svých spárech, prodejní agent vás na základě telefonického požadavku navštíví, sjedná a sepíše s vámi vše potřebné, načež vás předá do správy některého z osobních bankéřů. Tento konkrétní člověk je pak schopen vám pomoci s jakýmkoli finančním problémem a případně vás i navštívit.

Bankéř čeká na pobočce jen na vás

Česká spořitelna přišla s osobními bankéři jako jedinou kontaktní osobou od letošního června, a to s jasným cílem. Snaží se dosáhnout toho, aby měl každý její klient k dispozici konkrétního poradce. Tato osoba by mu měla být schopna pomoci v jakékoli finanční oblasti (nejen bankovní transakce, ale i například hypotéka nebo třeba investování). V problematice, jako jsou například hypotéky vám má být schopen maximálně poradit. Pak vás předá kolegovi, který s vámi uzavře smlouvu atd. S osobním bankéřem si můžete kdykoli sjednat schůzku na konkrétní den a hodinu a následně se s ním sejít na pobočce. I to vám pochopitelně ušetří čas, bohužel ne tolik jako v předchozích případech. 

Chcete se dozvědět více o platebních kartách? Navštivte tuto sekci.

Také Komerční banka před dvěma měsíci vyrukovala s cílem zajistit každému svému klientovi bankovního poradce. Stejně jako v případě České spořitelny by měli být poradci vysoce specializovaní. Osobní kontakt s osobním bankéřem (bude – li ho třeba) bude opět možný na pobočce banky, a to dle časových možností klienta.

Osobní bankéř pro každého klienta? Nevedeme.

Hledáte-li osobního bankéře pro řadové klienty v pravém slova smyslu v nabídce GE Capital Bank, ČSOB nebo Živnostenské banky, pak hledáte marně. Tyto banky jej běžným klientům vůbec nenabízí a ani zavedení této služby nepokládají za důležité. Jinak řečeno, s osobními bankéři pro běžný retail se v případě těchto tří bank hned tak nesetkáme.

Přemýšlíte, zda je osobní bankéř výhodou či nikoliv?

 +  

- osobní bankéř vám ušetří čas

- osobní bankéř zná vaše dispozice, a proto vám snadno navrhne řešní, které je pro vás nejlepší

- za službu osobního bankéře bance nezaplatíte ani korunu

 -  

- banka se vám přes osobního bankéře může snažit vnutit produkty, které potřebuje "prodat"

- nebezpečným se vám osobní bankéř může stát v případě, že v bance přestane pracovat - zná dokonale vaši finanční situaci

Ani Union banka a eBanka zmíněnými osobními bankéři nedisponují. Tuto službu však obě banky připravují a jejich klienti ji mohou očekávat již na začátku příštího roku. Podle plánů Union banky lze již dnes říci, že její osobní bankéři budou schopni dorazit za klientem dle jeho potřeby. Jak budou fungovat osobní bankéři eBanky, to je zatím otázkou.     

A co když…?

Ptáte se, co se stane, když váš osobní bankéř (osoba, na kterou jste zvyklí se obracet se svými problémy z oblasti financí) onemocní nebo si vezme dovolenou? Potom máte většinou dvě možnosti. Buď využijete služeb jeho zástupce (o nepřítomnosti svého bankéře a identitě jeho zástupce se většinou dozvíte dopředu) nebo si prostě počkáte, až se váš osobní bankéř vrátí. To už záleží jen na vás a vaší důvěře v ostatní pracovníky banky. V případě, že váš osobní bankéř přestane v bance pracovat úplně, nezbude vám nic jiného, než si zvyknout na nového.

Pro koho je vhodný osobní bankéř?

Osobního bankéře, který za vámi dojde tam, kam se vám zrovna hodí, uvítá snad každý. Dosud stále není možné řešit všechny věci, které se týkají bankovnictví, na dálku. Bohužel, stále je ještě nutné podepsat nějaký ten papír nebo si vyzvednou platební kartu apod.

Bezesporu nejvíce však osobního bankéře ocení klienti, kteří nejsou zvyklí ovládat své finance kanály přímého bankovnictví. Naopak ti, kteří řídí své peníze řídí výhradně pomocí telefonu nebo třeba internetu, se příliš často do přímého kontaktu s osobním bankéřem nedostanou.

Uvítali byste osobního bankéře? Nebo snad již tuto službu využíváte? Jak jste s ní spokojeni? Těšíme se na vaše názory.