Česká správa sociálního zabezpečení odložila o rok povinnost pro OSVČ podávat Přehled o příjmech a výdajích výhradně elektronicky. Ilustrační snímek

Česká správa sociálního zabezpečení odložila o rok povinnost pro OSVČ podávat Přehled o příjmech a výdajích výhradně elektronicky. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Výjimka pro OSVČ: přehledy budou moci i příští rok podat na papíře

  • 91
Rozhodnuto, mnozí drobní podnikatelé si mohou oddychnout. Obávané datové schránky a elektronické podpisy bude moci ještě jednou nahradit klasický papírový formulář.

Podle rozhodnutí České správy sociálního zabezpečení budou moci osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) příští rok podávat Přehled o příjmech a výdajích za rok 2013, oznámení o zahájení činnosti či přihlášky k účasti na důchodovém a nemocenském pojištění také v klasické papírové podobě. Výjimku dal podle zákona ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun po jednání s ministrem práce a sociálních věcí.

Může se hodit

Najděte si práci, která vás bude opravdu bavit.
Nyní přes 17 tisíc volných pracovních míst na jobDNES.cz.

Zaujměte potencionálního zaměstnavatele kvalitním životopisem. Vygenerujte si jej zdarma na jobDNES.cz.

"Zejména malí živnostníci, kteří jsou věčně v terénu, nemusí být v současné době na elektronickou komunikaci s Českou správou sociálního zabezpečení připraveni. Rozumím tedy tomu, že řada z nich dnes volá po odložení či dokonce zrušení této zákonné povinnosti," říká ministr práce a sociálních věcí František Koníček a dodává, že pro případné zrušení by se musel měnit zákon, což v současné době není reálné.

Další výjimka již běží

"Roční výjimkou z elektronické komunikace pro OSVČ a dvouletou pro lékaře, co se týče neschopenek, kterou jsme udělili dříve, v žádném případě nerezignujeme na elektronickou komunikaci jako takovou, jde o dočasná opatření," doplňuje Vilém Kahoun.

Zaměstnavatelé, lékaři i OSVČ mají podle zákona č. 470/2011 Sb. povinnost podávat dokumenty ČSSZ pouze elektronicky od začátku letošního roku. Týká se to zákonem předepsaných tiskopisů, které tyto subjekty posílají ČSSZ. Detailní informace o e - Podání jsou dostupné na webu ČSSZ. Protože však řada podnikatelů nebyla na elektronické podání dokumentů už od 1. ledna připravená, přijala podle zákona Česká správa sociálního zabezpečení roční výjimku, a tím umožnila klasické podávání vytištěných dokumentů i v letošním roce.

Možná to bude jednodušší

Technicky je na elektronickou komunikaci ČSSZ již několik let připravena. Jako první ze státních institucí umožnila takzvané e – Podání formulářů. Systém pro elektronickou komunikaci funguje od roku 2005 a elektronicky přijímá miliony formulářů.

V uplynulých letech se ČSSZ podařilo dojednat s vývojáři programů pro účetnictví a správu mezd, aby součástí těchto aplikací byly i moduly umožňující přímé odesílání nejčastějších povinných formulářů do systému ČSSZ ke zpracování. Obdobná jednání proběhla i s výrobci software pro lékaře a zdravotnická zařízení.

ČSSZ bude i nadále hodnotit a monitorovat vývoj spojený s elektronickým podáním vybraných formulářů a průběžně komunikovat se zástupci lékařů, OSVČ či dalších subjektů a hledat případná další zjednodušení.

Vadí vám povinnost komunikovat s úřady pouze elektronicky?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 20. září 2013. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 1912
Ne
Ne 318