Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neodolal a koupil tričko Lacoste za polovinu. Byl to však padělek

aktualizováno 
Na Slevomatu se koncem loňského roku objevila nabídka na klasická trička s límečkem Lacoste. Zatímco ve značkovém obchodě za jedno triko zaplatíte 1 500 až 2 500 korun, e-shop Zoot je zde nabízel za 890 korun. Prokázalo se však, že nešlo o originál.

Trička s límečkem Lacoste zakoupená v prosinci v e-shopu Zoot | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Na redakci se obrátil čtenář Ondřej, který má rád trička s našitým krokodýlem. Neodolal lákavé nabídce a přestože mu byla nízká cena podezřelá, Slevomatu jako zprostředkovateli věřil. Netušil, že si stejně jako dalších 700 zákazníků kupuje padělek.

Varování v diskusi ho neodradilo

První varování se objevilo už na Slevomatu v diskusi pod nabídkou voucherů. Lidé, kteří oblečení značky Lacoste znají, upozorňovali na odlišná značení velikostí. Prodejce Zoot však zákazníky v odpovědích přesvědčoval, že trika jsou originál, že mají od dodavatele z Francie potvrzení o pravosti zboží a značení upravili jen pro lepší srozumitelnost.

Odborný posudek

Přestože si Ondřej příspěvky lidí v diskusi přečetl, dva vouchery zakoupil. "Jakmile jsem trika rozbalil, bylo mi jasné, že to v pořádku není. Nakřivo našité cedulky, křivě ušité zapínání knoflíčků pod krkem, část límce špatně obšitá…," vypočítává Ondřej.   

Trička odnesl do prodejny Lacoste v Praze v ulici Na Příkopě. Prodavač si je prohlédl a potvrdil Ondřejovo podezření, že to originál není a navíc mu udělal odborný posudek s razítkem pro případnou reklamaci (viz obrázek).

Lacoste: Originál v Česku na internetu nekoupíte

"Pan Ondřej nebyl jediný, kdo k nám s tričkem zakoupeným v Zootu přišel. Nejistých zákazníků bylo víc," říká Badr Afsahi, zástupce firmy Notos Com CZ, která je výhradním zástupcem značky Lacoste pro Českou republiku. Podle něj není možné originál zboží Lacoste koupit v Česku na internetu, ale pouze v kamenných prodejnách (buticích). Takže nejenom nízká cena, ale i možnost nákupu v českém e-shopu je známkou toho, že něco není v pořádku. 

Odlišnosti od originálu

"S padělky Lacoste se bohužel setkáváme často, případy řešíme ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí a policií. Kdo nabízí zboží nejasného (neověřeného) původu, nejen že tím poškozuje dobré jméno značky Lacoste, ale hlavně klame zákazníka, který si zboží koupil v dobré víře, že si koupil originál za tuto cenu," dodává Badr Afsahi.

Navíc firma Lacoste podle jejího zástupce nikdy nedodává do obchodu zboží druhé kvality. To se totiž dozvěděl Ondřej na infolince Zootu, když vyjádřil své podezření, že jde o padělek. "Podle mých informací naše zákaznická podpora nic takového neříkala," brání své zaměstnance spolumajitel a zakladatel firmy Ladislav Trpák. 

Zoot se brání: Máme potvrzení o pravosti

"Velká sleva automaticky neznamená sníženou kvalitu či neoriginalitu zboží, většinou se takhle vyprodávají starší kolekce. Konkrétně v případě triček Lacoste jsme od dodavatele z Francie obdrželi potvrzení o pravosti zboží. Neměli jsme důvod prohlášení nevěřit, protože prodejce dodává i do dalších evropských zemí a nákupních klubů v podstatně větších objemech, než do České republiky," hájí své konání majitel firmy, která se prodejem oblečení přes internet zabývá od poloviny loňského roku a dosud kromě triček značky Lacoste žádnou stížnost zákazníků nezaznamenala. 

"V Čechách je obecně složité získat rychle stoprocentní ověření. Neexistuje institut znalců značkového oblečení. Nejlepší je samozřejmě obrátit se přímo na značku, kde ale vyjádření trvá obvykle v řádech měsíců," vysvětluje Ladislav Trpák.

Že by také naletěli? Podle Ondřeje příliš spoléhali na "papír" a trička předem ani neviděli. "I já, coby poučený laik, jsem na tričkách ihned poznal, že nejsou ve stejné kvalitě jako z obchodu Lacoste. Myslím, že obchod, který se specializuje na luxusní módu, by měl vady poznat," myslí si Ondřej.

ČOI: Byl to padělek

Kdo má pravdu? Zástupce značky, nebo prodejce s "potvrzením"? Do celého případu se vložila Česká obchodní inspekce. Už v prosinci totiž obdržela od několika nespokojených zákazníků podnět a poslala trička výrobci na prozkoumání.

"Posudky, o které jsme žádali ve Francii, potvrdily podezření, že se jednalo o padělky výrobků firmy Lacoste. O výši pokuty dosud nebylo pravomocně rozhodnuto, rozhodne o ní ředitel inspektorátu, který tento případ řeší," uvádí mluvčí ČOI Miloslava Fléglová a dodává: "Zákon o ochraně spotřebitele umožňuje orgánu dozoru za užití nekalé obchodní praktiky, za niž se považuje mimo jiné také prodej padělků, uložit sankci až do výše pěti milionů korun. A to i opakovaně." 

Slevomat: Svědomí máme čisté, nic jsme nezanedbali

"My jsme jen zprostředkovatel, chyboval Zoot. I nám tvrdili, že je zboží originál," vysvětluje majitel Slevomatu Tomáš Čupr. Z pohledu práva za kvalitu zboží skutečně ručí přímý dodavatel, v tomto případě firma Zoot.

"Z chyby jsme se poučili. V naší nové vlastní sekci Móda, nakupujeme zboží přímo od distributorů, tudíž máme jeho pravost plně pod kontrolou. Se společností Zoot spolupracujeme nadále, nenabízíme však už od nich módu," říká spolumajitel firmy Martin Korman. "Kromě této jedné akce jsou na firmu od zákazníků dobré reference, takže není důvod spolupráci radikálně ukončit," uvádí Tomáš Čupr.

"Podíl problémových nabídek je méně než jedno procento a s takovými partnery už spolupráci neopakujeme. Ale snažíme se dávat pozor i preventivně, osm z deseti partnerů odmítneme pro nedostatečnou kvalitu služeb ještě před uvedením nabídky," dodává Tomáš Čupr.

Zoot: Je to pro nás bolestivá zkušenost

"Kontrolní protokol ČOI nám byl předán v polovině března, na dokončení řízení ještě čekáme, ale už jsme smlouvu s dodavatelem triček označených neoprávněně chráněnou značkou Lacoste ukončili," říká Ladislav Trpák ze Zootu.

"Pro nás byla zkušenost s tričky Lacoste velmi bolestivá, s dodavatelem se chystáme soudit, ale na druhou stranu nás posunula v podnikání dál. Od nového roku se už zaměřujeme jen na přímou spolupráci se značkami," vysvětluje Trpák a dodává, že před každou spoluprací žádají o vzorky pro posouzení kvality, najali vlastního fotografa pro focení jak celých outfitů, tak detailů.

Několik měsíců čekal na omluvu. Marně

Přestože Ondřejovi už koncem roku nabízeli v Zootu vyřízení reklamace, odmítl. Chtěl totiž počkat, jak celé šetření dopadne. "A také jsem tajně doufal, že mě bude alespoň jedna ze zainteresovaných společností kontaktovat a omluví se mi. To se však nestalo," vysvětluje zklamaný Ondřej. 

"Takhle to vypadá, že kdo se neozval sám, nosí falešné a nekvalitní triko Lacoste v domnění, že má originál," dodává Ondřej. "Zákazníkům, kteří se na nás obrátili, jsme samozřejmě obratem peníze vrátili. Těm, kteří nakoupili, jsme poslali e-mail s informací o incidentu," reaguje Tomáš Čupr. Ondřej však omluvný e-mail během čtyř měsíců čekání nedostal.

Nepřehlédněte

Když si koupíte nějaké zboží či službu přes internet a nejste spokojeni:

  • Co nejdříve se ozvěte přímo dodavateli.
  • Nenechte se odbýt.
  • Když máte podezření na podvod, obraťte se na ČOI.
  • Obchod musí vrátit peníze, když zboží vrátíte do 14 dnů bez udání důvodu, pak přichází na řadu klasická reklamace.

Peníze dostane zpět

Měsíce čekání přinesly Ondřejovi problém při jednoduché reklamaci a vrácení peněz. Na infolince Slevomatu mu vyřízení reklamace po tak dlouhé době zamítli. "Opravdu je mi líto, nicméně my jsme pouze zprostředkovatel slevy a v tuto chvíli je potřeba vše řešit se společností Zoot. Je opravdu důležité nás kontaktovat nejpozději tři dny po využití kupónu, případně doručení zboží, abychom mohli reklamaci uplatnit," stálo v e-mailu. Slevomat jako jediný slevový server totiž nabízí takzvanou Garanci spokojenosti, což znamená, že i když vlastně nemusí, vrátí vám peníze. Ale jen, když se ozvete včas. 

Poté, co redakce požádala Slevomat o vyjádření, slíbila společnost, že Ondřejovi peníze vrátí. Ale, i kdyby se to nestalo, Ondřej o peníze nepřijde. I když i prodejce již má  "vracecí" období za sebou (garantuje vrátit peníze do 30 dnů od nákupu), musí podle advokáta Tomáše Pelikána peníze vyplatit zpět. Reklamace je oprávněná, a o peníze tedy Ondřej nepřijde. Čas strávený vyšetřováním mu ovšem nikdo neuhradí.

Jste spokojení s nabídkou a chováním slevových serverů?

celkem hlasů: 5505

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 26. dubna 2012. Anketa je uzavřena.

Nabídky nevyužívám 3084
Ano, ale jen s těmi největšími 1475
Ne 788
Ano, se všemi 158


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Spoříte potomkům? Spočítali jsme, co udělá s úsporami inflace

Mít dítě je drahé „hobby“, vyjde řádově na miliony korun. Jak se připravit na výdaje spojené se studiem a vstupem do dospělého života dětí? Kolik a jak spořit...  celý článek

Jiří Grund, výkonný ředitel APMS
Placení esemeskami se stává terčem útoků podvodníků, varuje expert

Zaplatit za službu či zboží prostřednictví SMS je pohodlné a rychlé. Platíme takto třeba parkovné a jízdenky na MHD, kupujeme si hudbu a videa na internetu a...  celý článek

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.