PDA banking

  • 3
Budoucnost patří přímému bankovnictví, o tom není pochyb. Lidé si zvykají na ovládání účtu na dálku a pohodlí s ním spojené. Tradičními kanály elektronického bankovnictví, které klienti nejčastěji vyžívají a banky nejčastěji nabízejí, jsou telefonní, internetové a GSM bankovnictví. Následovány jsou občany méně využívanými službami ,jako je homebanking či WAP banking. Možnost ovládat svůj účet pomocí kapesního počítače, tedy PDA banking, dosud nabízí jediná banka – eBanka. Jaké jsou možnosti služby a jak funguje?

Klienti eBanky mohou ovládat svůj účet pomocí kapesního počítače (PDA – Personal Digital Assistent) již od začátku března 2003. Připojit kapesní počítač k internetu lze buďto prostřednictvím datových přenosů mobilního telefonu (nejčastější způsob), nebo lze použít synchronizační kolébku, která spojí PDA s běžným počítačem připojeným na internet, a připojení tak pro PDA zprostředkovat.

Druhý způsob však postrádá největší výhodu PDA zařízení, a to mobilnost. Další možností, kterou podporují jen nejnovější PDA zařízení, je možnost připojení k internetu pomocí tzv. hotspotů (technologie bezdrátových sítí s vysokou přenosovou rychlostí) - klient se ovšem musí pohybovat v oblasti, která je nějakým hot spotem pokryta.

Co vyžaduje PDA banking? Pro zprovoznění služby nemusíte na svém účtu nic nastavovat, nemusíte instalovat žádný speciální program - stačí vám pouze vlastnit kapesní počítač s připojením k internetu. Kapesní počítač musí obsahovat internetový prohlížeč, který podporuje SSL protokol. Dále si aktivujete připojení k internetu a vyhledáte si stránku http://pda.ebanka.cz/ (v anglické verzi pda.ebanka.com). K autentizaci a certifikaci budete potřebovat mobilní nebo osobní elektronický klíč. Operace prováděné pomocí osobního elektronického klíče jsou bezpečnější, jejich provedení je ovšem poněkud zdlouhavější; přístup k účtu prostřednictvím tohoto klíče stojí klienta 89 Kč/měsíc, zatímco prostřednictvím klíče mobilního je zdarma.  PDA bankovnictví je plně funkční také na kapesním počítači s mobilním telefonem T-Mobile MDA.

Co vše je možno zjišťovat a jaké operace lze provádět? Jde o informace různého druhu a nejčastěji prováděné bankovní operace. V žádném případě se funkčnost nedá srovnat s bankovnictvím internetovým. Služby nejpodstatnější jsou pokryty, další jsou buďto pro PDA nevhodné (např. z důvodu velikosti formuláře), nebo nejsou klienty podle sdělení představitelů banky pro PDA zařízení požadovány.
 
Pokud ovšem využíváte k připojení k internetu mobilní telefon, proč nevyužít ke spojení s bankou v terénu přímo tento přístroj? Jaké je vlastně srovnání funkčnosti GSM banking a PDA banking?  Služby se liší mimo jiné strukturou informací, které lze získat, a rovněž rozsahem umožněných operací – pomocí GSM banking nelze na rozdíl od PDA například zakládat trvalé příkazy či inteligentní a spořící revolvingové termínované vklady.