Euro, Evropská unie, EU

Euro, Evropská unie, EU - Euro, Evropská unie, EU | foto: Profimedia.cz

Peníze od EU: jaká jsou reálná úskalí?

Přemýšlíte o finanční injekci ze strany strukturálních fondů EU? V několika článcích vám v následujících týdnech přiblížíme, jak probíhalo získání peněz u firem, které byly v tomto ohledu úspěšné.

Firma Techservis Boskovice - Igor Láník byla založena v roce 1991 právní formou fyzická osoba (Ing. Igor Láník), což přetrvává dodnes. Zabývá se výrobou pomocných materiálů pro slévárny. Hlavními trhy, kam firma vyváží, jsou DE, IN, IR, NL, PL, SK,a další. Firma využila dotace v programu Inovace pro svůj projekt Inovace výrobků ve výrobním programu lisovaná keramika.

Projekt se realizoval v časovém rozmezí července až prosince 2004 a jeho cílem byla výroba keramických nálevek pro slévárenskou aplikaci technologii lisováním z drolenky, která nebude vyžadovat sušení před výpalem, vyvinutí tvarové a velikostní řady nálevek pro uvedenou aplikaci, vyvinutí jednotné  hmoty vhodné na nálevky pro slévárenské slitiny aj.

Celkové náklady projektu činily 15 476 000 Kč, z toho uznatelné náklady 10 360 346 Kč. Při dané výši 46 % činila dotace 4 765 759 Kč. Původní odsouhlasená částka sice přesahovala 7 mil Kč, ale z administrativních důvodů a vzhledem ke zmatkům a protahování termínů se podařilo nakonec získat pouze část této sumy. Žádost o platbu firma má již konečně podanou, i když se potýkala s velkými obtížemi při její přípravě. Dotace vyplacena ještě nebyla.

 

Problémy a úskalí

Žádost o dotaci podávala firma za spolupráce poradenské firmy. V období, kdy firma žádost připravovala, bylo hodně míst, která nebyla ze strany příjemce žádosti dotažená do konce. Některé kroky se dělaly opakovaně a jen z toho důvodu, že pokyny k přípravě se „za chodu“ stále doplňovaly o nové informace ze strany příjemce žádosti.

Snad nejnáročnější byla příprava podkladů pro žádost o výplatu dotace a vyplnění samotné žádosti v elektronické podobě. Tuhle část si už firma zpracovávala sama bez pomoci poradenské firmy.

Na některé položky a přílohy nebyla žádost v elektronické podobě dobře připravena. Docházelo ze strany žadatele a příjemce ke zbytečným nedorozuměním.  Velký problém byl i to, že si žadatel nemohl sám „zapnout“ finální křížovou kontrolu všech příloh k žádosti. Firma musela opakovaně odesílat žádost na posouzení regionálním pracovníkům CzechInvestu.