Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Personalista má být vnitřní konzultant firmy

  11:00aktualizováno  11:00
V řadě firem zaměstnanci ani vlastně neví, jakou úlohu má personální oddělení. Ta se v současnosti přesouvá z roviny administrativní do roviny, kdy se personální manažer stává jakýmsi business partnerem vrcholového vedení. "To znamená, že se přímo podílí na podnikatelských aktivitách firmy, zejména vytvářením a prosazováním personální strategie, způsobu práce se zaměstnanci," říká o roli personalistů prezident České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů František Mika.

Jaká by měla být role personálních oddělení ve firmách. Často se setkávám s názorem, že jsou tam pracovníci jen kvůli hlídání mezd, dovolených a nemocenských...

Dobrý personalista musí umět najít zaměstnance, kteří jsou schopní, iniciativní a ochotní se učit novým věcem, protože si úspěšné firmy takové zaměstnance žádají. Musí zaměstnance také začlenit do firemního prostředí a pomáhat vedoucím pracovníkům s jejich motivací a rozvojem. Aby na tyto činnosti získali personalisté čas, přesunují stále častěji administrativní zpracovávání personálních agend mimo firmu formou takzvaného outsourcingu. Takové uspořádání přináší nejen úspory času, ale i fixních nákladů a firma se může lépe soustředit na svou hlavní podnikatelskou činnost.

Co může personální poradenství přinést zaměstnanci, v čem mu může poradit, v jakých případech se lze na vás obrátit?

Dobrý personalista působí ve firmě i jako interní konzultant, který společně se zaměstnancem připravuje plán osobního rozvoje, díky pravidelnému hodnocení zná jeho slabé i silné stránky, podporuje stabilizaci zaměstnance ve firmě. V případě, že se firma rozhodne z organizačních důvodů se zaměstnancem rozloučit, sehrává personalista důležitou roli při jeho odchodu. Často přitom v současné době využívá služeb poradenských firem, které poskytují službu zvanou outplacement. V rámci této služby pomáhají externí odborní poradci odcházejícímu zaměstnanci vyrovnat se se ztrátou zaměstnání a připravit společně s ním plán postupu pro další uplatnění.

Čím to je, že řada personálních agentur působí v Praze a ve větších městech. Snaží se expandovat i do oblastí s vysokou nezaměstnaností, kde by jejich služeb jako outplacement možná bylo více třeba?

Personální agentury se najdou vždy tam, kde jsou firmy využívající jejich služeb. V momentě, kdy se vytvoří poptávka, pak i personální agentury zřídí své pobočky v místech, kde je dnes nenajdete. VČeské republice stále více přibývá firem, často se zahraniční účastí, které vytvářejí svá sídla mimo Prahu a velká města. Díky tomu, že mnohé z nich jsou nakloněny ke spolupráci s personálními agenturami, rozrůstá se i jejich síť a nabídka odborných služeb.

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Co pomáhá hasit zbytečné střety osobností na pracovišti

Kolize různých povah na pracovišti nejsou nic výjimečného. Každopádně pro ty, kteří se do střetů dostávají, ani pro jejich okolí to není nic příjemného. Proč...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Ilustrační snímek
Kvíz: Vyznáte se v novelizovaném zákoníku práce?

Slovo „práce“ zadávají lidé do vyhledávačů nejčastěji v září. Je to možná proto, že řada těch, kteří uvažují o změně zaměstnání, si nechává léto na rozkoukání...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

V září se 60 miliard korun octne „na ulici“
V září se 60 miliard korun octne „na ulici“

České ministerstvo financí včera oznámilo, že v září neprodá žádné nové pokladniční poukázky a jen 16 miliard korun dlu... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.