Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Personální agentura musí osobní údaje svých klientů chránit

  10:30aktualizováno  10:30
Důvěrou klientů personálních agentur otřásla zpráva, že jedna z těchto společností dovolila, aby osobní složky se soukromými údaji uchazečů o práci skončily u popelnice na ulici.

Navíc charakteristiky klientů vyhotovené personalisty této agentury vyznívají urážlivě až vulgárně. O vyjádření k dané problematice jsme požádali zástupkyni jiné personální agentury - Zdeňku Bajerovou, manažerku divize OfficeTeam ze společnosti Robert Half. "Každá personální agentura je povinna zabezpečit, aby nedocházelo k jakémukoli zneužití osobních dat jejích klientů," říká k případu.

Jak dlouho zůstávají v personálních agenturách údaje o jejích klientech?

Tak dlouho, dokud klient - uchazeč o zaměstnání - chce a potřebuje služby personální agentury využívat - tedy když hledá zaměstnání. Časově to bývá různé, některý uchazeč je hledá týden, jinému to může trvat i několik měsíců.

Jakým způsobem by personální agentura měla evidovat a likvidovat údaje o svých klientech?

Personální agentura, stejně jako každý další subjekt, který hodlá zpracovávat osobní údaje, má oznamovací povinnost vůči Úřadu pro ochranu osobních údajů. Takové oznámení obsahuje mimo jiné i popis opatření k zajištění ochrany osobních údajů. Agentura je povinna zabezpečit, aby nemohlo dojít k jejich ztrátě, zničení, neoprávněnému nebo nahodilému přístupu nebo jakémukoliv jinému zneužití. Způsob likvidace údajů potom závisí na formě jejich uchovávání. Údaje v listinné formě se skartují, údaje v elektronické podobě se odborně vymažou tak, aby nemohlo dojít k jejich obnovení.

Čím je personální agentura vázána, aby se údaje jejího klienta uchazeče o zaměstnání nedostaly na veřejnost? Existuje nějaká ochrana klientů?

Kromě svých etických pravidel je agentura vázána i zákonem o ochraně osobních údajů a samozřejmě dalšími právními předpisy, zejména občanským zákoníkem, který obsahuje i ustanovení o ochraně osobnosti. S osobními údaji se smí nakládat pouze se souhlasem subjektu údajů, tedy se souhlasem uchazeče - klienta. Agentury tento souhlas vyžadují většinou na svém dotazníku nebo na speciálním formuláři.

Existují nějaké normy, podle kterých personalisté popisují charakteristiku klientů? Může charakteristika obsahovat personalistovo subjektivní sdělení a citově zabarvená hodnocení a proč?

Všeobecné normy personalistů nebo konzultantů personálních agentur pro tento účel neexistují, ale je to záležitost etiky dané agentury a také jednotlivých konzultantů. Hodnocení uchazečů je však nezbytné, je to důležitá součást práce konzultanta v personální agentuře a součástí tohoto hodnocení je nepochybně také osobní charakteristika uchazečů. Hodnoceno je vystupování uchazečů, jejich prezentace, k níž patří i styl oblékání a vzhled, a druhou částí je hodnocení zkušeností, odborných znalostí a dovedností uchazeče. Konzultant se samozřejmě nemůže ubránit subjektivnímu hodnocení, které mu navíc pomáhá si uchazeče dobře vybavit i po delší době od pohovoru. Hodnocení by však nikdy nemělo být urážlivé nebo nějak diskriminující.

Může si klient složku se svou charakteristikou vyžádat, když už nemá zájem o služby agentury?

Pokud si uchazeč nepřeje využívat služby agentury, musí to oznámit písemně nebo ústně. Agentura je poté povinna údaje o uchazeči odstranit způsoby, o nichž jsem hovořila, a to včetně dotazníku, který obsahuje charakteristiku - tedy hodnocení klienta.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.