Navíc charakteristiky klientů vyhotovené personalisty této agentury vyznívají urážlivě až vulgárně. O vyjádření k dané problematice jsme požádali zástupkyni jiné personální agentury - Zdeňku Bajerovou, manažerku divize OfficeTeam ze společnosti Robert Half. "Každá personální agentura je povinna zabezpečit, aby nedocházelo k jakémukoli zneužití osobních dat jejích klientů," říká k případu.
Jak dlouho zůstávají v personálních agenturách údaje o jejích klientech?
Tak dlouho, dokud klient - uchazeč o zaměstnání - chce a potřebuje služby personální agentury využívat - tedy když hledá zaměstnání. Časově to bývá různé, některý uchazeč je hledá týden, jinému to může trvat i několik měsíců.
Jakým způsobem by personální agentura měla evidovat a likvidovat údaje o svých klientech?
Personální agentura, stejně jako každý další subjekt, který hodlá zpracovávat osobní údaje, má oznamovací povinnost vůči Úřadu pro ochranu osobních údajů. Takové oznámení obsahuje mimo jiné i popis opatření k zajištění ochrany osobních údajů. Agentura je povinna zabezpečit, aby nemohlo dojít k jejich ztrátě, zničení, neoprávněnému nebo nahodilému přístupu nebo jakémukoliv jinému zneužití. Způsob likvidace údajů potom závisí na formě jejich uchovávání. Údaje v listinné formě se skartují, údaje v elektronické podobě se odborně vymažou tak, aby nemohlo dojít k jejich obnovení.
Čím je personální agentura vázána, aby se údaje jejího klienta uchazeče o zaměstnání nedostaly na veřejnost? Existuje nějaká ochrana klientů?
Kromě svých etických pravidel je agentura vázána i zákonem o ochraně osobních údajů a samozřejmě dalšími právními předpisy, zejména občanským zákoníkem, který obsahuje i ustanovení o ochraně osobnosti. S osobními údaji se smí nakládat pouze se souhlasem subjektu údajů, tedy se souhlasem uchazeče - klienta. Agentury tento souhlas vyžadují většinou na svém dotazníku nebo na speciálním formuláři.
Existují nějaké normy, podle kterých personalisté popisují charakteristiku klientů? Může charakteristika obsahovat personalistovo subjektivní sdělení a citově zabarvená hodnocení a proč?
Všeobecné normy personalistů nebo konzultantů personálních agentur pro tento účel neexistují, ale je to záležitost etiky dané agentury a také jednotlivých konzultantů. Hodnocení uchazečů je však nezbytné, je to důležitá součást práce konzultanta v personální agentuře a součástí tohoto hodnocení je nepochybně také osobní charakteristika uchazečů. Hodnoceno je vystupování uchazečů, jejich prezentace, k níž patří i styl oblékání a vzhled, a druhou částí je hodnocení zkušeností, odborných znalostí a dovedností uchazeče. Konzultant se samozřejmě nemůže ubránit subjektivnímu hodnocení, které mu navíc pomáhá si uchazeče dobře vybavit i po delší době od pohovoru. Hodnocení by však nikdy nemělo být urážlivé nebo nějak diskriminující.
Může si klient složku se svou charakteristikou vyžádat, když už nemá zájem o služby agentury?
Pokud si uchazeč nepřeje využívat služby agentury, musí to oznámit písemně nebo ústně. Agentura je poté povinna údaje o uchazeči odstranit způsoby, o nichž jsem hovořila, a to včetně dotazníku, který obsahuje charakteristiku - tedy hodnocení klienta.
Personální agentura musí osobní údaje svých klientů chránit
Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko
Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...
Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok
Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let
Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...
Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti
Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů
Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...
Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy
Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...
SVJ si bude brát úvěr na opravu balkónů. Musím platit, i když balkon nemám?
Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...
Expert: Úroky na „spořácích“ nejspíš letos klesnou na tři procenta
Inflace se z loňských 10,7 procenta letos dostala na dvě procenta a očekává se, že centrální banka...
Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok
Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...