Platební karta vězí v polovině kapes

  • 12
Už ve více než polovině českých kapes či peněženek se skrývá platební karta. Jejich počet se každoročně zvyšuje a již vloni překročil pětimilionovou hranici. Většina z nich nese značku asociace MasterCard, také konkurenční Visa ale oslovuje stále víc lidí.

MasterCard v Česku spravuje 2,7 milionu karet. Většinu z nich přitom tvoří debetní karty s obchodní značkou Maestro.

Na konci roku 2002 jich bylo 2,032 milionu, meziročně o pětinu více. Karet se značkou MasterCard bylo ke konci minulého roku 678 tisíc kusů.

"Z hlediska platebních karet se tak Česká republika vyrovná zemím Evropské unie," uvedla společnost.

Zvýšil se i počet obchodníků, kteří karty přijímají. S MasterCardem lze platit u více než 38 tisíc pokladen, Maestro akceptuje přes 23 tisíc terminálů. Karty přijímá také 2200 bankomatů.

"Znatelný je také růst zájmu o karty kreditní a co-brandované, které poskytují svým držitelům další přidanou hodnotu," uvedl ředitel MasterCard Europe pro ČR a SR Ján Čarný.

MasterCard si letos hodně slibuje od rozšíření nejmladšího typu karet MasterCard Electronic a plateb na internetu, k nimž nabízí virtuální platební kartu.

Visa pomalu zvyšuje podíl
Výrazný růst na českém trhu loni zaznamenala i karetní asociace Visa, která na svého konkurenta ztrácí zhruba půl milionu lidí. Karty s jejím logem vlastnilo loni přes 2,4 milionu českých klientů.

Počet karet se zvýšil o osmnáct procent, výdaje uskutečněné kartami pak stouply o 61 procent. Zákazníci s Visa kartou při 75 milionech transakcí utratili 5,16 miliardy dolarů (asi 155 miliard korun).

"Češi stále častěji platí kartou v obchodě. Počet transakcí u obchodníků dosáhl téměř 17 milionů a celková hodnota výdajů činila 669 milionů dolarů," uvedla Visa.

Také Visa karty přijímá téměř 38 tisíc obchodníků a 2200 bankomatů.

"Přestože nejpopulárnějším produktem v České republice jsou debetní karty s 82procentním podílem na trhu, významný nárůst zaznamenaly rovněž kreditní karty," uvedl šéf Visa pro ČR a SR Miloslav Kozler.

Visa připravuje kampaň, kterou chce motivovat majitele platebních karet k jejich používání při každodenních běžných nákupech.