Tipy nabízejí bankéř Jan Doubek spolu s psycholožkou Martou Boučkovou a moderátorem Markem Němcem v dalším dílu televizního seriálu Počítáme s vámi.
Počítáme s vámiTelevizní seriál o penězích |
Chce to disciplínu
Začít můžete třeba takovou malou inventurou. Zkuste si jeden měsíc psát, co všechno jste koupili. A opravdu poctivě. Pak třeba zjistíte, že jste v různých slevách nakoupili víc, než stačíte spotřebovat, nebo jste dokonce nakoupili něco, co nepotřebujete. Řešením je seznam, který si napíšete doma i s ohledem na akce a slevy a samozřejmě jeho dodržení.
A ještě jedna důležitá rada. Nechoďte nakupovat potraviny hladoví. Nevěřili byste, jak se takový normálně racionálně a šetrně uvažující člověk v obchodě chová, když má hlad. "Ani seznam mě od chutí neuchrání a do košíku beru oříšky, tyčinky, čokoládu a tady je sýr za polovic, takže raději dva, a šunka se slevou, jak voní," popisuje své nakupování paní Dagmar z Prahy, která se také jako ostatně většina Čechů snaží ušetřit a stydí se za to, že leckdy vše ani nestačí zkonzumovat a pak vyhazuje zkažené.
Jak výhodně nakupovat
|
Mnozí odborníci radí pro úsporu platit v obchodě raději kartou než hotovostí. Má to ovšem své výhody i nevýhody. Výhodou je, že nemusíte mít u sebe peníze a neplatíte poplatky za výběr z bankomatu. Naproti tomu je tu však nebezpečí, že kartou utratíte víc, než když máte omezenou hotovost v peněžence. Navíc mnoho bank má dnes již výběry z bankomatu zdarma, takže stačí vybrat tu správnou.
Kde se však platbám kartou téměř nevyhnete, jsou nákupy on-line, obzvláště v zahraničních obchodech. "Pokud se bojíte platit kartou přes internet, využijte službu 3D Secure. Zaručuje totiž nejvyšší míru bezpečí, kdy každou platbu musíte potvrdit SMS kódem, který přijde na váš mobilní telefon," radí opatrným Jan Doubek z ČSOB.
Akce a slevy už lidem nestačí
Jak fungují Evropané v "krizovém režimu", ukazuje letošní průzkum Barometr Cetelem, který proběhl formou internetové ankety u reprezentativního vzorku obyvatel 12 evropských zemí.
Může se hoditPorovnejte si aktuální letákové akce hypermarketů na srovnávači Akčníceny.cz. |
Rozpočtové škrty v mnoha zemích donutily spotřebitele hodně vážit, za co a kolik budou utrácet. Zvýšit své nákupní výdaje se chystá jen třetina z nich, loni to bylo víc než polovina. A hodně lidí má v úmyslu spořit. Z Evropy jsou výjimkou pouze Španělé a Portugalci, kteří shodně tvrdí, že si za současné krize nemohou dovolit luxus dávat peníze stranou.
Systematicky nejnižší ceny už vyhledává 82 procent Evropanů, Čechů dokonce 92 procent a výjimkou není ani to, že některé nákupy prostě neuskuteční. Jenže akce a slevy už přestaly stačit, tak se lidé rozhodli šetřit jinak. A z průzkumu vyplynulo, že toto poměrně nové chování spotřebitelů bude v příštích letech nabývat na významu.
Evropané mění své nákupní chování
V rozvoji alternativního spotřebitelského chování hrají klíčovou úlohu digitální technologie. Internet umožňuje přímou komunikaci, názory zjištěné na sociálních sítích tak mají na nákupní rozhodování mnohem větší vliv než rady prodavačů nebo reklamy jednotlivých značek. Rady prodavačů Čechy prakticky nezajímají, nejdůležitější jsou naopak pro Brity.
A internet hraje velkou roli i v samotném způsobu nakupování. Díky stále se rozvíjejícím technologiím plánuje nakupovat prostřednictvím chytrých telefonů a tabletů třetina Evropanů, Čechů zvolilo tuto možnost 30 procent.
Více než polovina Evropanů tvrdí, že nechtějí zbytečně platit, pokud to není nezbytně nutné. Jaké jsou tedy ty alternativní způsoby spotřeby?
- Lidé si začali zase více navzájem pomáhat. Systému vzájemné výpomoci jsou nejvíce nakloněni spotřebitelé v jižní Evropě, ale i ve Francii a Maďarsku. Jsou to země, kde na domácnosti nejvíce dolehla úsporná opatření, růst nezaměstnanosti a chudoby. Na významu nabývají sdílení, například spolujízda v automobilech, výměna zboží a služeb a směnný obchod.
- Do módy se opět dostávají bazary a second handy. Nákup použitého zboží je ideální alternativou, pokud není možné zboží získat výměnou. Použité zboží již nakupuje 59 procent Evropanů (61 procent Čechů) a další se na podobné nákupy chystají. Nakupování v bazarech má přitom více příznivců v zemích západní Evropy, než na Východě, kde je tento způsob nakupování intenzivněji vnímán jako forma chudoby. Spotřebitelé se navíc budou čím dál více snažit využívat jako prodejní místo sociální sítě.
- Evropané budou volit stále častěji alternativní přístup i při nákupu nového zboží. 61 procent z nich (63 procent Čechů) tvrdí, že budou v budoucnosti častěji nakupovat na portálech skupinových nákupů, aby ušetřili.
- Stále více lidí se domnívá, že v určitých případech je lepším řešením jednorázový pronájem výrobků. I když bude i v budoucnu pronájem menšinovou záležitostí, u věcí, které potřebujete příležitostně, se vyplatí. Například potřeby pro kutily, sportovní vybavení a podobně.
- Drobné protislužby, sousedská výpomoc. I když je systém protislužeb dosud v menšině, svůj význam má a do budoucna se určitě bude rozšiřovat.
- Spotřebou podomácku vyrobeného zboží se vracíme k někdejším zvyklostem. Fenomén "udělej si sám" se rozšiřuje po celém světě a získává si oblibu u lidí, kterým není lhostejný udržitelný rozvoj. A je jedno, jestli si sami vypěstují něco k jídlu, ušijí šaty či opraví auto. Důvodem je získat kvalitní zboží a utratit méně peněz.
Všechny tyto možnosti existují již dnes, ale respondenti průzkumu jasně sdělují, že mají v úmyslu je v budoucnosti využívat víc a víc. Navíc 70 procent Evropanů očekává, že výrobci budou více přihlížet k jejich názorům třeba tím, že si nechají zboží otestovat či výrobek poupraví podle požadavků spotřebitelů.