Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ponožky zdarma. Nový fígl, který vás přijde pěkně draho

aktualizováno 
Nabídky po telefonu jsou poměrně časté a mnozí oslovení už umí říkat ne, když jim nabídka nevyhovuje. Proč ale nesouhlasit s tím, když za účast v anketě dostaneme malý dárek zdarma? Nebo že nám firma zdarma zašle vzorek svého výrobku?

Podle zkušeností dTestu nechtěné ponožky v těchto dnech zaplavují domácnosti českých spotřebitelů. | foto: propagační materiál firmy Westerfield

Jenže pozor na to, může se totiž stát, že výrobek zdarma nás nakonec přijde pěkně draho. Svou zkušenost má pan Petr.

Před časem mu volala paní, která se představila jako zástupce firmy Westerfield a sdělila, že jako dárek získává ponožky zdarma. V práci byl ten den chaos, Petr měl hlavu úplně jinde, ale stačilo nadiktovat adresu a ponožky už prý putují k němu domů. „Až když jsem přišel z práce domů, uvědomil jsem si, že paní na druhé straně telefonu na závěr dodala, že pokud bych další ponožky za 390 korun nechtěl, stačí zavolat, “ popisuje pan Petr. „Ponožky za 390 Kč opravdu nechci, chci to ihned zrušit, jak na to?“ ptá se.

Podobných dotazů eviduje poradenská linka dTestu desítky. „Firma mi zaslala ponožky, které nechci, zásilku prý můžu zrušit po telefonu, toto číslo ale nikdo nebere,“ stěžuje si Lenka Bímová.

Jak to funguje

Jeden krátký telefon, odpověď na pár anketních otázek a za to dárek. Popřípadě vzorek výrobku zdarma. Tak zní telefonická nabídka společnosti Westerfield. První ponožky opravdu zdarma dojdou. A k nim prospekt vychvalující zboží nejvyšší kvality za bezkonkurenční ceny. Ponožky Step by step bavlněné, z bambusového vlákna nebo vlněné. Teprve v tu chvíli se ale zákazník dozví, že si vlastně objednal předplatné. A ponožky mu budou chodit každý druhý měsíc.

Nepřehlédněte

Za ty už ale zaplatí, a to za každou zásilku 390 korun. Takže za rok je to 2 340 korun. A tolik ponožek a hlavně za tolik peněz asi opravdu nikdo nepotřebuje. Podle zkušeností dTestu ale nechtěné ponožky v těchto dnech doslova zaplavují domácnosti českých spotřebitelů.

„Prezentovaná výhoda, že nemusíte obíhat obchody a ponožky vám nikdy nedojdou, se pro řadu spotřebitelů brzy mění v noční můru,“ potvrzuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Utnout neustálý přísun ponožek totiž není jednoduché. Westerfield International AG vyžaduje vrácení nechtěných zásilek na zahraniční adresu. Zatímco zákazníkům chodí obyčejné zásilky, prodejce tvrdí, že zpět je zákazník musí zasílat doporučeně, neboť odpovídá za případnou ztrátu. Podle obchodních podmínek musí zákazníci zaplatit dokonce i zásilku, kterou společnost vyfakturovala a vypravila, přestože odběr již ukončili.

Kde vám poradí zdarma

Pokud si nejste jisti, na co máte právo, obraťte se na odborníky:

  • spotřebitelská poradna dTest, tel. 299 149 009

„Cílem takových společností není zákazníky podarovat, ale udělat z nich stálé odběratele zboží získáním souhlasu, který si nahrávají. Skutečnost, že půjde o pravidelné dodávky zboží, zpravidla opomenou během hovoru zmínit. Není-li však předem dohodnuto, že se jedná o stálý odběr za sjednanou cenu, nevzniká žádná kupní smlouva na dobu neurčitou, byť je to zakotveno v obchodních podmínkách společnosti,“ vysvětluje Zelený.

Westerfield je známá firma: nejprve oholila nožky, teď posílá ponožky

Na společnost Westerfield poradenská linka dTestu eviduje k dnešnímu dni již 61 stížností. Některé se ale netýkají ponožek, podobnou velkou akci Westerfield spustil loni. Stejný princip, tedy poděkování za účast v anketě nebo vzorek zdarma. Ve skutečnosti šlo ale o souhlas s předplatným a pak následovala pravidelná dodávka, samozřejmě již placená. Jen zboží bylo jiné, šlo o holítka Good shave. Jenže pozor, zákazníci, kteří včas předplatné nezrušili, byli o pár měsíců překvapeni vymáháním dluhu inkasní společností.

Nechcete ponožky? Ukončete smlouvu písemně

Co tedy dělat v případě, že o nekonečnou dodávku ponožek nemáte zájem? Pokud jste si zboží neobjednali, tedy neodsouhlasili jste v telefonu, že o ponožky máte zájem, nemusíte zásilku platit ani přebírat.

Nesouhlasíte se zasíláním obchodních sdělení a obchodník to nerespektuje?

Stížnost můžete zaslat Úřadu na ochranu osobních údajů.

V případě, že smlouva byla telefonicky uzavřena, máte jako spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez udání důvodu do čtrnácti dnů od převzetí zboží. „Instrukcí, že spotřebitel má odstupování adresovat do jiné země, není třeba se řídit, neboť jde o nepřiměřený požadavek ze strany podnikatele, který má na území České republiky zázemí a kontaktní pracoviště, proto není důvod, aby spotřebitelé vynakládali vyšší částky za poštovné, než je nezbytně nutné,“ doporučuje Zelený.

Pokud tedy neodstoupíte od smlouvy ještě před doručením zboží, zásilku přijměte a spolu s odstoupením od smlouvy ji zašlete zpět na adresu společnosti Westerfield Int. AG, PO Box 18, 120 00 Praha 2, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou. Máte právo žádat o vrácení nákladů na dodání. Kopii odstoupení a doklad o doručení samozřejmě uschovejte.

Praktikami firmy se zabývá i Česká obchodní inspekce

Podle České obchodní inspekce jsou praktiky společnosti Westerfield minimálně podezřelé. Problém je ale v tom, že firma nesídlí v Holandsku, zde má podle informací ČOI pouze distribuční centrum, ale ve Švýcarsku, které je mimo EU a tedy i mimo dosah nařízení o spolupráci.

„Aktivity společnosti jsou rozšířené a stěžují si na ně desítky spotřebitelů, ČOI proto před časem požádala o pomoc příslušný švýcarský dozorový orgán, který společnost kontaktoval a žádal o vysvětlení,“ informoval mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Westerfield v podstatě svalil vinu na česká call centra, s nimiž spolupracuje, nicméně stornoval faktury konkrétních spotřebitelů, jejichž podání ČOI do Švýcarska zaslala a těmto spotřebitelům již skutečně další zásilky nechodí.

„Vzhledem k tomu, že na ČOI opět dorazila nová vlna podnětů, budeme dozorové orgány ve Švýcarsku v nejbližších dnech znovu kontaktovat,“ shrnuje mluvčí.

Užitečné radyPamatujte si

  • Telefonické nabídky vždy přicházejí nečekaně a v nevhodný čas, nebojte se volajícímu určit, kdy vám má zavolat, abyste se na hovor plně soustředili.
  • Naučte se říkat „ne“. To je jediný způsob přirozené redukce společností, které pro své podnikání využívají aktivní telemarketing.
  • V případě nabídky zboží či služby máte právo na sdělení názvu společnosti a jejích kontaktních údajů. Můžete od volajícího vyžadovat informaci, které osobní údaje o vás společnost zpracovává, a odvolat souhlas s jejich využíváním pro obchodní nabídky. Nesouhlas musí mít písemnou formu a být společnosti doručen. Pokud i přesto nabídky ze strany daného obchodníka neustanou nebo je využívá neoprávněně, obraťte se na Úřad pro ochranu osobních údajů, který porušování zákona může postihnout.
  • I v případě, že telefonickou nabídku odsouhlasíte, máte jako spotřebitelé právo smlouvu zrušit ještě před převzetím zásilky. Nejste-li si však jistí tím, se kterou společností jste smlouvu po telefonu uzavřeli, vyčkejte do příchodu této zásilky.
  • Ze zákona máte právo od smlouvy odstoupit bez udání důvodu do čtrnácti dnů od převzetí zboží.
  • V případě, kdy prodávající neinformuje spotřebitele o jeho právu na odstoupení, tedy i v případě společnosti Westerfield International AG, prodlužuje zákon lhůtu o celý jeden rok.
  • Rozhodnete-li se první zásilku si ponechat, ale další již chtít nebudete, je nutné uhradit částku poštovného za doručení první zásilky, je-li to od vás vyžadováno, a prokazatelně ukončit takzvané předplatné.
  • Místo telefonování napište písemnou výpověď a dopis zašlete doporučeně a s dodejkou. Nejsou totiž výjimkou případy, kdy spotřebitel zruší další odběr telefonicky a po půl roce mu začínají chodit upomínky od inkasní agentury.
Autor: pro iDNES.cz


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.