Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klikla na odkaz a přišla o peníze i o dovolenou

aktualizováno 
Lidé, kteří se chystají na dovolenou, by měli být při výběru ubytování v různých destinacích více než ostražití. Podvodníci na některých ubytovacích serverech totiž mohou důvěřivce připravit o pěkných pár tisíc korun. A pak zmizí.

Podvodné nabídky ubytování po internetu mohou být poměrně sofistikované a těžko odhalitelné. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Své o tom ví pětatřicetiletá Lucie Hojdová z Prahy. Začátkem roku se rozhodla, že si jako obvykle zajistí přes webové stránky společnosti ze San Franciska zimní dovolenou. Tento web využívá její rodina a přátelé již několik let bez jakýchkoli komplikací.

„V lednu jsme využili jeho služeb znovu. Tentokrát jsme si vybrali týdenní ubytování v rakouském Lechu pro šest osob. Podle fotek na webových stránkách se jednalo o opravdu luxusní chatu,“ popisuje Lucie Hojdová a dodává, že dotyčná společnost zprostředkovává ubytování po celém světě a pro hostitele, kteří chtějí nabízet ubytování, je jakousi placenou platformou.

Rezervace chaty v Lechu se podle ní uskutečnila standardně. „Na e-mail mi přišlo obvyklé potvrzení, hostitelka Anna byla velmi vstřícná a ochotná. Pak jsme obdrželi e-mail s požadavkem o převod peněz na účet,“ dodává Hojdová.

A tady se stala osudná chyba. Běžně se totiž v takových případech platí on-line kartou platební bránou, což paní Lucie dobře ví. Protože ale e-mail přišel pod značkou sanfranciské společnosti a s dodatkem, že mají novou platební metodu, žádné podezření nepojala a částku poslušně převedla.

Když zaplatila, nabídka zmizela

Když krátce nato dorazilo potvrzení o rezervaci, chtěla paní Lucie ukázat fotky chaty a jejího okolí svým přátelům. Na zmíněném webu je ale už nedohledala. „To nám bylo podezřelé, proto jsme hostitelce poslali několik e-mailů. Neozvala se a naše podezření, že jsme naletěli, se potvrdilo,“ přiznává Lucie Hojdová, která okamžitě poté kontaktovala sanfranciskou společnost, aby ji informovala, že se stal podvod.

„Sdělili nám, že dotyčného podvodníka už, bohužel, nedopátrají. Prostě si vytvořil fiktivní profil s neexistující nabídkou, fotky zřejmě stáhnul z netu a poté, co od nás získal peníze, profil zrušil,“ dodává podvedená žena, která přišla svou neopatrností o 40 tisíc korun i o dovolenou.

„Kdybychom si tehdy důkladně přečetli jejich platební podmínky, věděli bychom hned, že někdo zneužívá logo sanfranciského webu,“ doplňuje paní Lucie s tím, že zmíněnou službu využívá i nadále, už je ale mnohem opatrnější. „Od té doby se nás snažil někdo už dvakrát obelstít, třeba výhodnější dohodou bokem,“ poukazuje na fakt, že podvodníků, kteří zneužívají naivity a nepozornosti lidí, je na podobných webech opravdu hodně.

Podvodníci jsou internetoví machři

Na to, že podvodné nabídky ubytování po internetu mohou být poměrně sofistikované a těžko odhalitelné, upozorňuje i Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest. Podvodníci podle něj zneužívají i velké seriózní servery.

„Zaznamenali jsme případ, kdy podvodník zneužil pro svoji fiktivní nabídku web velké irské společnosti. Penzion daného jména tedy existuje, všechno ostatní je ale podvod. Spotřebitelka zaplatila bankovním převodem na účet ve Velké Británii 1 450 eur, tedy přes 40 tisíc korun, v penzionu o ní ale neměli ani tušení,“ uvedl podobný případ Lukáš Zelený s tím, že naděje dostat peníze zpět je u internetových podvodníků mizivá.

Důvěřuj, ale prověřuj

Evropské spotřebitelské centrum při ČOI

Ani tato spotřebitelka si pořádně nepřečetla podmínky zprostředkovatelského serveru. „Ten totiž podobným situacím předchází tím, že veškerá komunikace s ubytovatelem se má odehrávat pouze přes jeho web, nikoli e-mailem mimo prostředí webu. A úhrada ubytování má proběhnout prostřednictvím jeho platební brány, nikoli bankovním převodem na účet fyzické osoby ve Velké Británii,“ vysvětluje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci (ESC).

Stejně hovoří i paní Lucie. „Lidé by se v podobných případech měli pořádně seznámit s podmínkami a nedomlouvat se třeba na výhodnější nabídce nebo platbě na místě. Pokud si nejsou hostitelem jisti, je možné zavolat na takzvaný support, který podá informace o tom, zda se už rezervace uskutečnila a zda je vše v pořádku,“ radí ostatním Lucie.

Šest kroků, jak se vyhnout podvodným nabídkám

1Firmu si prověřte

Zadejte údaje o společnosti, například název společnosti, adresu webu, e-mail, do internetového vyhledávače. Díky tomu můžete zjistit, jaké zkušenosti mají s danou společností jiní lidé. Anglicky se „podvod“ řekne „scam“ nebo „fraud“. Narazíte-li v souvislosti s klíčovým slovem na tyto či obdobné výrazy, mějte se na pozoru. 

Jak dále radí Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, nahlédněte do obchodního rejstříku dané země, zda je v něm společnost registrována. Najděte si sídlo společnosti na internetovém serveru nabízejícím pouliční fotografie měst, a to podle adresy uváděné u inzerátů a na webové stránce společnosti. Tvrdí-li o sobě dodavatel, že je velkou nadnárodní společností a přitom se daná adresa nachází uprostřed obytné čtvrti na předměstí, obvykle není něco v pořádku.

2Zamyslete se nad prezentací obchodníka

Je vzhled webu, na kterém se chystáte nakoupit, profesionální? Důvěryhodný dojem rozhodně nebudí e-mailové adresy na bezplatných a anonymních serverech typu yahoo.com, hotmail.com, gmail.com, live.com, seznam.cz apod. Stejně tak, je-li web umístěn na bezplatném hostingovém serveru, není to znak profesionality. 

Zkontrolujte doménu webové stránky. Stává se, že webová adresa je stejná jako adresa skutečně existující a registrované firmy. Je zde ovšem jeden rozdíl - doména, tedy koncovka internetové adresy, je jiná. Například nikoli „co.uk“ pro Velkou Británii, ale třeba „co.cc“ pro Kokosové ostrovy.

3Platbu předem dobře zvažte

Platbu předem provádějte jen tehdy, jde-li o skutečně důvěryhodného obchodníka. Při platbě systémem Paypal či platební kartou existují nástroje, kterými se lze domoci vrácení peněz, pokud obchodník zboží nedodá. Nevyplatí se však na ně stoprocentně spoléhat. Především údaje o platební kartě je třeba chránit.Zvlášť podezřelý je požadavek na platbu systémem Western Union. U bankovních převodů nikdy nezasílejte peníze na účty soukromých osob, pokud se nejedná o účet prodávající společnosti.

4Jak poznat podvod

Mezi obvyklé znaky podvodu patří špatná jazyková úprava, požadavek platby předem v hotovosti či převodem, další požadavky na platby pod smyšlenou záminkou, jako je například pojištění.

5Pozor na osobní údaje

Važte si svých osobních údajů. Nesdělujte informace o sobě na nedůvěryhodných či vám dosud neznámých stránkách. Uvádějte jen takové údaje, které jsou skutečně nezbytné.Nereagujte na nevyžádanou poštu (spam). V žádném případě nesdělujte e-mailem údaje o bankovním účtu, číslo platební karty nebo třeba přihlašovací údaje do internetového bankovnictví. Nevyžádaný e-mail smažte, nikdy neotvírejte neznámé přílohy.

6Čtěte obchodní podmínky

Obchodní a smluvní podmínky důsledně pročtěte, aby vás pak něco nemile nepřekvapilo.Pokud se stanete obětí podvodu, nezbývá než se obrátit na policii. Vypátrání pachatelů je v praxi velmi obtížné a vyplatí se proto především věnovat pozornost prevenci.

Autor: pro iDNES.cz

Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.