Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podzim: nenechte si ukrást energii

  11:00aktualizováno  11:00
I když se letošní babí léto mimořádně vydařilo, slunce pomalu ubývá a dny se zkracují. Změny počasí mohou negativně ovlivnit váš PRACOVNÍ VÝKON. Předejdete tomu pravidelným odpočinkem, dostatkem světla i výlety do přírody.

Podzimní příroda hýří barvami, inspiruje malíře a básníky. Kdo však každé ráno vstává do práce, zná i její nepříjemnou tvář: probouzení do tmy, po celý den zatažená obloha, vlezlý vítr a nachlazení. Síly ubývají, aktivita se snižuje, zaměstnavatel přitom očekává stále stejné pracovní nasazení. Zatímco někoho nevlídný čas příliš neovlivní, jiného dokáže téměř ochromit. „Podzimní počasí s nedostatkem sluníčka, mlhami a smogem působí asi na každého,“ říká pražská psycholožka Johana Kroupová. „U většiny lidí se pracovní výkonnost snižuje.“

Kromě nachlazení a chřipek se projevuje větší únava, podráždění, někdy až depresivní nálada. Dá se tomu předejít, když se počasí ani rozsah pracovních povinností nedají změnit?

Příroda odpočívá, my pracujeme

Za obtížemi a nepohodou stojí zhoršená schopnost přizpůsobit se změnám v přírodě. „Člověk se vymanil z přírodního cyklu a přestal respektovat některé přírodní zákonitosti. Nejspíš proto za to platí daň formou různých tělesných i psychických poruch a nemocí,“ tvrdí konzultantka Dana Pěčová z pražského terapeutického institutu Aktip.

Na jaře se příroda probouzí, léto je časem plným aktivity, podzim přináší útlum a přípravy na zimu. Zatímco všichni ostatní živočichové těmto změnám přizpůsobují své chování, člověk si zvykl na ně nehledět a od sebe i od ostatních očekává po celý rok stejné pracovní nasazení. „Většina z nás si to, aby ho počasí negativně ovlivnilo v pracovním výkonu, zkrátka nemůže dovolit. Vezměte si například lékaře,“ podotýká brněnská psycholožka Lenka Šíblová.

Sviťte a choďte do přírody

Rozporu mezi svými pracovními povinnostmi a usínající přírodou se nevyhnete, můžete se ho však pokusit lépe zvládnout. „Je například dobré více svítit a nevyhýbat se procházkám v přírodě, i když není zrovna ideálně,“ radí psycholožka Johana Kroupová. Důležitý je také dostatečně dlouhý a pravidelný spánek.

Zkuste se těšit na nějakou událost, která vás po nepříjemném čase čeká. „Jednotlivá období známe a máme zkušenost, že zaručeně pominou. Po nich přijde odměna třeba v podobě lyžování na horách,“ přibližuje Lenka Šíblová. Těm, kteří sychravé počasí a nevlídnou atmosféru hůře zvládají, doporučuje najít si více času na koníčky a činnosti, které přinášejí radost. „Čím více budete vnitřně nespokojení, tím méně budete tolerantní a odolní vůči nepříjemným podnětům zvenku,“ vysvětluje.

Pokud jsou však vaše obtíže vážné, přestáváte zvládat svou práci a objevují se depresivní nálady, nespoléhejte jen na sebe. „Při obtížích, které přetrvávají delší dobu a opravdu vás obtěžují, vyhledejte pomoc. Obrátit se můžete na krizová centra, psychologa či psychiatra,“ radí Dana Pěčová z Aktipu.

O víkendu se mění čas

Jiná změna, která má často negativní dopad na aktivitu a pracovní nasazení, nás čeká tento víkend, v noci ze soboty na neděli. Změní se čas z letního zpět na středoevropský. Přestože říjnová změna je mnohem příjemnější než ta březnová, protože si o hodinu přispíme, podle psycholožky Johany Kroupové náhlé posunutí času o hodinu nikomu příliš neprospívá. „Už se ví, že střídání letního a zimního času je pro lidský biorytmus škodlivé. Člověk se totiž nepřizpůsobí hned a následkem mohou být deprese, snížení výkonnosti i psychosomatická onemocnění, jako jsou bolesti hlavy nebo vysoký krevní tlak,“ uvádí psycholožka.

Pokud se chcete novým podmínkám lépe přizpůsobit, pokuste se své denní aktivity s předstihem postupně přesouvat třeba o čtvrt hodinu. „Více odpočívejte, dopřávejte si v době změny více spánku. Pomůže také například zvýšený přísun vitaminů a minerálů a dostatek pohybu,“ dodává Kroupová.

Jak se bránit poklesu pracovní výkonnosti

1. Pravidelně spěte tolik hodin, kolik vaše tělo potřebuje.

2. Během dne si vyhraďte čas na odpočinek, je stejně důležitý jako jiné činnosti.

3. Snažte se pracovat v dostatečně osvětlených a větraných místnostech.

4. I přes výkyvy počasí buďte v kontaktu s přírodou, o víkendu vyrážejte na výlety.

5. Připravujte se na Vánoce, plánujte zimní pobyt na horách.

PODNIKÁTE A HLEDÁTE INFORMACE pro vaše finance? Navštivte podnikani.idnes.cz

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Oddlužovacím „šmejdům“ odzvonilo. Platí změny v osobních bankrotech

Dluhy řeší osobním bankrotem každý rok přes 20 tisíc Čechů. Většina z nich si nedokáže poradit s žádostí o oddlužení, a tak využívá služeb speciálních agentur....  celý článek

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.