Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak vyzrát na největší chytáky, které na vás mohou číhat při pohovoru

aktualizováno 
Z některých otázek u přijímacího pohovoru si už adepti dělají legraci, jak se pořád opakují. Kde se vidíte za několik let? Jak velký plat očekáváte či proč jste odešli z předešlého zaměstnání? Tenhle typ otázek zní jako učebnicová klišé, ale z pohledu zaměstnavatele mají svá opodstatnění.

Personalista pozná, pokud si při pohovoru vymýšlíte. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Jak si tedy poradit se zdánlivě nejbanálnějšími otázkami? V několika bodech si představíme největší chytáky, které tradičně číhají při pohovoru.

Hledáte novou práci?

Hledejte na správném místě! Na jobDNES.cz právě 39 590 volných pracovních pozic.

Potřebujete poradit, jak se připravit na pohovor? Obraťte se na odborníky v poradně jobDNES.cz.

Otázka: Kde se vidíte za pět let?
Hlavně odpovídejte pravdivě a nebojte se říct na rovinu, co si opravdu myslíte a o čem sníte. Pokud si vymýšlíte a snažíte se říkat to, co si myslíte, že chce personalista slyšet, působíte neautenticky a personalista to na vás stejně pozná, zbytečně si škodíte a jste nedůvěryhodný. Nejhorší odpověď na tuto otázku je: „Nevím“, a nejtragičtější na tom je, že: „Nevím, proč to nevím“.

Otázka: Proč jste se rozhodl dělat obchod?
Nejhorší možná odpověď je: „Protože mě baví komunikovat“. Asi nepřekvapí, když na tuto odpověď uvidíte personalistu, jak si hrůzou zakrývá obličej dlaní, obdobně jako u propadáků v talentové soutěži. Pokud na tuto otázku odpovíte jako pětileté dítě, budou vás personalisté taky tak brát a myslet si, že obchod ve vašem podání rovná se „komunikovat“. Komunikovat můžete i na zákaznické podpoře, jako číšník nebo pracovník infocentra. Doporučení: Zamyslete se víc do hloubky a ukažte, že rozumíte tomu, o čem obchod je a co vás na něm nejvíc uspokojuje.

Otázka: Kolik si chcete vydělat?
Například v naší firmě chceme obchodníky, kteří si chtějí vydělat co nejvíc a i to jim bude málo a budou to chtít trumfnout. Obdobně je na tom každá firma, protože každý chce motivované lidi, kteří si chtějí vydělat a být úspěšní. Doporučení k dotazu na výši platu tedy je, že záleží na kandidátovi a jeho schopnostech. Pokud si nezkušený juniorní obchodník řekne o ranec, tak to bude stejně divné, jako když si zkušený a schopný obchodník řekne o minimální částku.

Otázka: Proč jste opustil poslední zaměstnání?
Tady dvojnásobně platí, že máte mluvit pravdu. Personalista pozná, pokud si vymýšlíte. Navíc je běžnou praxí, že si personalisté ověřují reference u vašich bývalých kolegů a šéfů. Odchody ze zaměstnání jsou citlivé téma a vzbuzují hodně emocí. Hodně kandidátů si stěžuje, že jejich bývalý šéf byl „blbec“. Pokuste se oprostit od emocí a zkuste situaci popsat pomocí faktů. Při popisování svého bývalého šéfa nekritizujte jeho osobnost (například cholerik), ale popisujte projevy jeho osobnosti (zvyšoval hlas, bouchal do stolu).

Otázka: Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?
Většina lidí zná své silné stránky dokonale a ráda se jimi chlubí. Horší je to s těmi slabými, o kterých se navíc tak těžce mluví, natož pak na pohovoru. Pozitivní na tom je, že každý člověk má nějaké slabé stránky a nejste v tom sami. Personalista touto otázkou současně zkoumá vaši schopnost sebereflexe. Pokud je pro vás těžké na sobě najít slabé stránky, představte si, že personalista položil otázku takto: „Řekněte mi, jaké slabé stránky by o vás určitě zmínil váš bývalý šéf?“ Naopak nejčastější nešťastné odpovědi na slabé stránky jsou: „Jsem precizní, pořádkumilovný, workoholik, mám přílišný cit pro detail.“

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.