Pojišťovna bude vymáhat dluhy za povinné ručení

  • 1
- Motoristé, kteří v posledních třech letech neplatili za svá auta povinné ručení, budou nyní muset zpětně uhradit nejen celou částku, ale také penále a pokutu vyměřenou policisty. Například majitele Škody 120 přijde jeho opomenutí na 23 898 korun, které mu naúčtuje Česká pojišťovna, a na dalších deset až dvacet tisíc korun, jež na něm bude vymáhat policie. Silnější vozy s vyšším obsahem válců, za něž se platí vyšší povinné ručení, se pochopitelně prodraží ještě více. Ministerstvo financí totiž odmítlo návrh České pojišťovny, aby neplatičům byl dluh za uplynulá léta odpuštěn.

Podle odhadů pojišťovny bude povinné ručení včetně penále, které každý měsíc naskakovalo o dvacet procent a od loňska dokonce o čtyřicet procent z původní sumy, doplácet 250 tisíc až půl milionu lidí.

Sankce za neplacení povinného ručení na Škodu 120 odstavenou v roce 1997
- doplatek + penále: 23 898 Kč
- pokuta od policie: 10 000 až 20 000 Kč
- nucené vyřazení vozidla z provozu

Pramen: Česká pojišťovna

Ani tím však trable motoristů-neplatičů neskončí. "Vozidlo bude kromě toho z moci úřední vyřazeno z provozu," říká Jiří Kocour z policejního prezidia.

A kdy mohou majitelé aut očekávat, že na nich bude pojišťovna dluh vymáhat? "Jejich jména budou známa možná už první lednový týden," říká šéf dopravních policistů Zdeněk Bambas. Na začátku příštího roku totiž vůbec poprvé porovná Česká pojišťovna svou databázi platících řidičů s evidencí motorových vozidel, kterou má policie.

Jak se počítá penále z povinného ručení
- povinné ručení muselo být zaplaceno vždy do konce února
- v roce 1997 činilo penále za každý další měsíc 20 procent z původní částky povinného ručení
- v letech 1998 až 1999 činilo penále za každý měsíc 40 procent z původní částky povinného ručení

"A platit se bude za každý vůz, který máme v evidenci," dodal. V praxi to znamená, že člověk, jenž přestal svůj vůz používat již před patnácti lety, ale zapomněl jej odhlásit, nyní bude muset uhradit povinné ručení za uplynulé tři roky.

Česká pojišťovna přitom zvažovala, že neplatičům jejich dluhy promine. "My jsme opakovaně navrhovali, aby se zmírnila tvrdost zákona, bohužel ministerstvo financí uvedlo, že to není možné," uvedl její mluvčí Michal Urban.

A jaký je důvod? "Ministerstvo financí nenašlo legislativní řešení," uvádí se v jeho sdělení České pojišťovně. Ministerstvo se včera k celé záležitosti odmítlo blíže vyjádřit. "Vymáhání je nyní záležitostí pojišťovny," prohlásila pouze mluvčí ministerstva Jana Vargová.

Česká pojišťovna včera neuvedla, jakým způsobem bude pohledávky konkrétně vymáhat. "Zákon nám ovšem umožňuje v odůvodněných případech od sankcí ustoupit," upozorňuje mluvčí Michal Urban.

Policie je méně kompromisní. "Ručení je věcí správního řízení, takže seznam neplatičů předáme okresním úřadům v místech bydliště," říká podplukovník Kocour.

Zcela přesný počet těch, kteří ručení neuhradili, nelze zjistit.
"Odhadem by to mohlo být pět až deset procent z celkového počtu vozidel," říká Urban.

Jestliže tedy česká policie v současné době eviduje 5,5 milionu vozidel, trest se bude týkat výše zmíněných 250 tisíců až půl milionu lidí.

"Protože neznáme neplatiče, nelze odhadnout ani sumu, kterou tito lidé státu dluží," říká Vargová z tiskového odboru ministerstva financí. Ze stejného důvodu není možné určit nejčastější typ vozidla, u kterého nebylo pojištění zaplaceno.

Česká pojišťovna dokonce v současnosti neví, za kolik vozidel byly platby řádně uhrazeny. "Příčinou jsou hromadné úhrady firem za několik automobilů," říká Michal Urban. Kvůli nim nelze vybranou sumu rozpočítat na jednotlivé vozy.

Neplatiče z minulých tří let rozhodnutí ministerstva financí zřejmě vyděsí, oddechnout si však mohou ti, kteří nemají pojištění zaplaceno za předchozí roky. Podle zákona lze prodlevu v hrazení trestat právě nejdále za rok 1997.

"Deset let je na mé jméno evidován motocykl Pionýr, kterého už dávno nemám, poslední dva roky jsem neplatil ručení za zrezivělého wartburga," říká Erik Tlustý z Prahy.

Kromě pokuty mu tedy hrozí několikatisícová sankce. "Bude to nepříjemné, ale pravděpodobně můžu být rád, že nebudu kvůli malé motorce trestán za celých deset let," říká.

Jaroslav Daňhel, šéf katedry pojišťovnictví z Vysoké školy ekonomické v Praze, však rozhodnutí ministerstva chválí. "Česká pojišťovna neměla v minulosti možnost, jak z neplatících lidí peníze dostat," říká.

"Loni ji za to dokonce nespravedlivě káral kontrolní úřad," říká. Podle něj tak nyní dochází správnou cestou k urovnání záležitosti.