Pokladní budou dávat peníze jako bankomat

  • 160
Monopol bankomatů pro výběr hotovosti z karty by měl brzy padnout. Domácí banky, velké obchody a karetní společnosti vyjednávají o spuštění nové služby, při níž by lidé měli přístup k penězům na svém kontě skrze pokladnu v prodejně.

Novinka zvaná cash-back by spočívala v tom, že zákazník si na účtenku za nákup nechá přimarkovat ještě libovolnou sumu, kterou mu pokladní vydá z pokladny a při čtení karty strhne hotovost i nákup v rámci jedné transakce.

"K nákupu za 150 korun si vyberete tři stovky, podepíšete stvrzenku na 450 korun a už nemusíte do bankomatu. To běžně funguje v Americe, Británii i jiných evropských zemích," uvádí šéf asociace Visa Miloslav Kozler.

Anglický výraz cash-back česky doslova znamená "hotovost nazpět", ale v branži obchodníků se zatím jiný než anglický pojem nepoužívá.

Visa i konkurenční MasterCard se snaží pro tuto službu získat jednak domácí banky, jednak velké obchodníky. Otázkou je, jak se jednotliví hráči podělí o náklady. Pokud se zkopírují zahraniční vzory, zákazník za takovou službu nic nepřiplácí. Na jeho účtu se promítne bezplatně jako platba v obchodě.

Hledáte informace o platebních kartách? Navštivte naši speciální sekci.

O službě už se jednalo dříve, ale předchozí pokusy padly. Zájem spotřebitelů se podle šéfa MasterCard Jana Čarného nejevil jako dost velký. "Důvodem je zřejmě velmi hustá síť bankomatů i obchodníků akceptujících platební karty," soudí Čarný.

Banky nyní do bankomatů hodně investují a chtějí je mít vytížené, protože tak získávají poplatky přímo od držitelů karet. Kdyby cash-back fungoval a lidé k bankomatům chodili méně, banky by musely získat ušlé peníze od obchodníků.

Ti už dnes za terminály platí bankám až čtyři procenta z tržby. Nyní by si tedy musely rozmyslet, zda nová služba přitáhne dost nových zákazníků, zvedne tržby a zda se vyplatí odvádět bance další peníze.

Velké řetězce, které mají vůči bankám tvrdou vyjednávací pozici, zájem mají. Už dříve se o cash-back zajímal Ahold, který provozuje prodejny Hypernova a Albert. "Určitě bychom o tuto službu měli zájem, pokud by byla kompatibilní s naší technickou infrastrukturou," uvedla mluvčí společnosti Lucia Cavina.

Bezdotykové platby: revoluce platebních karet. Více ZDE.

Záleží však na penězích, například prodejny Kaufland dnes kvůli poplatkům karty vůbec nepřijímají ani k placení. Také ostatní jsou opatrní. "Bude-li to stát stejné peníze, jako dnes stojí akceptace karet, a budou-li to zákazníci vyžadovat, pak se tomu samozřejmě nebráníme," uvedl šéf řetězce Globus Petr Vyhnálek.

Služba cash-back je pro banky jedním z nástrojů jejich snahy dál rozvíjet služby platebních karet, lépe tak proniknout do peněženky a svézt se na boomu maloobchodu.

O cash-back se zajímala například Komerční banka či ČSOB, nyní běží další kolo jednání. "Technicky to není nijak složité, ale záleží, na jakých podmínkách bychom se dohodli," uvedl Roman Kotlán z ČSOB.