Pokud je váš šéf workholik, pomozte mu se uzdravit

Máte-li šéfa workholika a nechcete se jím stát také, měli byste zkusit postupně ovlivňovat atmosféru na pracovišti tak, aby všichni pochopili, že tudy "cesta nevede". Workholizmus totiž vypadá zejména zpočátku jako ušlechtilé klání za prosperitu podniku. Jenže ve svých důsledcích vede k rychlému opotřebování lidských zdrojů. Proto je třeba proti němu bojovat. Jednak tím, že se začnete bránit přesčasům. Je třeba také mluvit o metodách práce a hospodaření s časem na poradách. Pokud chcete změnit šéfův postoj k práci, měli byste mu také čas od času připomenout rodinu, přátele, koníčky a vytáhnout ho na sport či za kulturou. Možná, že šéf vaši pomoc potřebuje.
Svým přehnaným vytížením v práci možná kompenzuje rodinné problémy, vážné onemocnění, ale také třeba jen svou neschopnost poradit si přiměřeně s časem či úkoly. Problémem bývá, že může být "tlačen" shora k tomu, aby workoholické tendence prosadil do každodenního dění na pracovišti. A vám by se pak snadno mohlo stát, že z obav o své zaměstnání podlehnete workoholizmu také. Šéfovi nedovolte, aby u oběda spolu s vámi stále pracoval. Volte jiná témata k rozhovoru. Připomínejte mu kulturně, ale opakovaně, že jsou i jiné podněty, které jsou stejně důležité jako práce. Pokud pro samou práci nemá čas jíst, vezměte ho s sebou na oběd. Podněcujte spolupracovníky k uspořádání společenských akcí s kolegy (případně i s rodinnými příslušníky - partnery a dětmi). Přicházejte s různými náměty ke zlidštění pracovních podmínek a sociálních vztahů ve vašem útvaru, vtahujte do pracovního procesu prvky hry. Zachraňte svého šéfa před ním samotným - pomozte mu objevit i jiné aktivity, než je jen zběsilé pracovní tempo. Pokud se to nedaří, pokuste se ho přimět, aby navštívil lékaře.
Kateřina Forstingerová, generální ředitelka IT Moravia

Pracujete-li s workoholikem, můžete získat bohaté zkušenosti, protože tito lidé bývají velmi aktivní a produktivní. Nicméně je nutno si uvědomit, že jejich očekávání, co se týká vašeho pracovního výkonu, mohou být hodně vysoká, aniž by si šéf uvědomil, jak vysoká jsou. Pokud sami nejste workoholici, dejte to najevo, abyste si vzájemně vytvořili reálná očekávání a cíle.

Jak přijmout kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky či jak se vyrovnat se stresem? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem knih s touto tematikou.

Co jsme psali a co si přečtete


82. Podceňují mou práci
83. Potřebuji je přesvědči
84. Šéf je workoholik
85. Jak říci nepříjemnou zprávu
86. Burn out syndrom