Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Položky na výpisu z účtu můžete reklamovat ve lhůtě až 10 let

V bance lze reklamovat prakticky cokoliv. Můžete začít u položky na výpisu z účtu a skončit u nepříjemného chování bankovního úředníka. Běží vám však důležité lhůty. Ta nejdelší je desetiletá.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - reklamace, výpis, chyba | foto: Profimedia.cz

Jestliže jste objevili na výpisu z bankovního účtu kupříkladu položku, která by na něm být neměla, je to třeba řešit co nejdřív. Správný postup najdete v obchodních podmínkách, případně pak v reklamačním řádu banky. Budete však pravděpodobně muset podat reklamaci. A to nejlépe osobně.

Způsobů, jak to učinit, je více. Většina tuzemských bank přijímá od klienta reklamace podané osobně na některé z poboček, telefonicky (obvykle na lince telefonického bankovnictví), písemně na svou adresu, případně e-mailem. Zatím pouze Volksbank nabízí jako další z cest elektronický formulář přímo na webových stránkách.

Zpravidla je možné podat reklamaci ve lhůtě 14 dnů až tři měsíce od vzniku závady. Vždy bez zbytečného odkladu. V některých případech, například u vad v plnění, je však možné úspěšně reklamovat transakci až ve lhůtě deset let. To je v případě, že jde o právo na náhradu škody. Promlčecí doba je podle obchodního zákoníku čtyřletá, u práva na náhradu škody ale činí právě oněch deset let.

Promlčení podle obchodního zákoníku

Lhůty pro promlčení práva na náhradu škody řeší zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů v § 397 a 398

§ 397
Nestanoví-li zákon pro jednotlivá práva jinak, činí promlčecí doba čtyři roky.

§ 398
U práva na náhradu škody běží promlčecí doba ode dne, kdy se poškozený dozvěděl nebo mohl dozvědět o škodě a o tom, kdo je povinen k její náhradě; končí však nejpozději uplynutím 10 let ode dne, kdy došlo k porušení povinnosti.

Nejste-li spokojeni s řešením reklamace, stěžujte si

Na řešení podané reklamace má banka 30 dnů (podle zákona o ochraně spotřebitele) s možností dalšího prodloužení. U karetních transakcí to může být 90, ale dokonce i 180 dnů. O průběhu reklamačního řízení i předpokládané době dalšího vyšetřování banky klienta informují. Vybírají si přitom cestu, kterou byla reklamace do banky doručena. Způsob informování si obvykle obě zúčastněné strany dohodnou už v okamžiku podání. Stejně se klient dozví i výsledek.

Jestliže však klient s výsledkem není spokojen, nezbývá než podat opakovanou reklamaci, stížnost či odvolání. Nejčastěji směřují nadřízenému útvaru banky, reklamačnímu oddělení, útvaru kvality či ombudsmanovi, kterého banka pro smírné řešení případných sporů s klienty zřídila.

Neodpovídá-li ani toto, zpravidla již konečné, řešení banky vašim představám, je třeba se obrátit buď na kancelář finančního arbitra České republiky (jde-li o případy týkající se platebního styku a elektronických platebních prostředků), Českou národní banku nebo na Českou bankovní asociaci.

Banka Způsob podání Postup při nesouhlasu
s vyřízením reklamace
Poplatek
Citibank telefonicky, osobně, písemně písemné podání řediteli
retailového bankovnictví
-
Česká spořitelna telefonicky, e-mail, osobně reklamace týmu ombudsmana banky -
ČSOB osobně stížnost 300 korun/500 korun + výlohy bank
HSBC telefonicky, písemně námitka nadřízené osobě
reklamačního oddělení
-
Komerční banka telefonicky, osobně reklamace útvaru Vztahy se zákazníky,
případně ombudsmanovi banky
u zahraničního platebního
styku 400 korun
LBBW osobně,písemně, e-mail, fax stížnost -
mBank telefonicky, e-mail odvolání -
Banco Popolare osobně opakovaná reklamace či stížnost -
Poštovní spořitelna telefonicky, osobně, písemně reklamace ombudsmanovi banky podání zdarma, neoprávněná reklamace
200 korun, opakovaná 500 korun
Raiffeisenbank telefonicky, osobně, písemně, e-mail stížnost Útvaru kvality služeb -
UniCredit Bank telefonicky, osobně, písemně, e-mail stížnost útvaru Řízení kvality služeb -
Volksbank telefonicky, osobně, písemně,
e-mail, webový formulář
opakovaná reklamace -
Zdroj: banky 

Reklamace zpoplatňuje jen ČSOB, Poštovní spořitelna a Komerční banka

Podání reklamace a její řešení je u většiny bank službou poskytovanou bezplatně. To platí i v případě, že jsou rozporovány například položky vzniklé v zahraničí. Ovšem i tady platí výjimky.

Neoprávněnou či tzv. neodůvodněnou reklamaci zpoplatní hned tři banky. V ČSOB za neodůvodněnou reklamaci transakce platební kartou zaplatíte 300 korun, u transakce zahraničního platebního styku si řekne o 500 korun plus výdaje zprostředkujících bank. Podobně je to i v Komerční bance, kde za neoprávněnou reklamaci v zahraničním platebním styku zaplatíte 400 korun.

Poštovní spořitelna ocenila všechny neoprávněné reklamace částkou 200 korun. Za opakovanou neoprávněnou reklamaci si podle aktuálního sazebníku naúčtuje pětistovku.

  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...