Nad tím, jak se chovají, se mnohdy nezamýšlejí ani lidé na středních a vyšších pozicích. A tak jim může nedostatek společenských dovedností i přes profesní schopnosti bránit v postupu k vyšším metám.
Povahové vlastnosti jsou největším nešvarem v práci
Mezi největší problémy v chování lidí v zaměstnání patří především nedostatek taktu, pomlouvání, závist, lakotnost, prospěchářství. Tedy výhradně povahové vlastnosti.
Není třeba si lámat hlavu s tím, zda máte mít k růžové košili zelenou kravatu. Zaměřte se na to, aby kravata nevisela na půl žerdi, košile byla čistá, podpaždí nezapáchající.
Neřešte, zda pozdravit nejdříve tajemníka nebo náměstka ředitele. Zdravte všechny a pořád. Nevykládejte o milostných úspěších v open space, ale ani na podnikovém večírku. Nevykládejte o nich nikde.
Jsou situace, které obsahují nášlapné miny pro vaši kariéru. První den v práci, první porada, ale také oficiální oběd, služební cesta nebo večírek.
Společenské chování rozhodně není přežitek minulosti
Bohužel si dnes mnoho mladých lidí myslí, že společenské chování je přežitek minulosti a že propocené tričko, odřené džíny a slovník typu "vole, vole" je nejpřirozenějším projevem i v práci.
Řada úspěšných manažerů a podnikatelů se domnívá, že úspěch a peníze mohou nahradit to, co se označovalo jako "kinderštube" - vkus a vychování. Lidé staršího věku, kteří vyrostli v socialismu, jež potlačil tradiční vzorce chování, jsou tím třeba i podvědomě ovlivněni. Říkáme, že se neměli kde naučit správnému chování.
Naučit se slušnému chování není nic složitého
Stačí si uvědomit několik základních pravidel a hlavně - chtít se dobře chovat a používat zdravý rozum. Většinou stačí nepanikařit.
S lidmi, jejichž jméno jste zapomněli, konverzujte tak dlouho, než zjistíte, o koho se jedná. Doporučuje se hovořit o počasí, a ne o čemkoliv osobnějším. Zeptat se čerstvého vdovce, jak se má choť, není dobrým začátkem rozhovoru.