Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pořídit si auto na splátky nevyjde příliš draho

  0:01aktualizováno  0:01
O tom, že Češi se učí stále více žít na dluh není pochyb. Velkého potenciálu českého trhu si jsou samozřejmě vědomi bankovní i nebankovní instituce, které se snaží klientovi půjčit na pořízení dnes již velmi rozmanitého spektra zboží. Již před mnoha lety
O tom, že Češi se učí stále více žít na dluh není pochyb. Velkého potenciálu českého trhu si jsou samozřejmě vědomi bankovní i nebankovní instituce, které se snaží klientovi půjčit na pořízení dnes již velmi rozmanitého spektra zboží. Již před mnoha lety se na trhu objevilo leasingové financování, které zaznamenalo výjimečný boom a i v současnosti se těší velkému zájmu ze stran nájemců. Po něm se na trhu objevil splátkový prodej, jehož podstatou je podobně jako u leasingu splácení závazku ve formě zpravidla měsíčních splátek, avšak na rozdíl od leasingového financování se stal kupující zároveň vlastníkem předmětu. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se na splátky začnou prodávat i automobily. Jak je tedy výhodné si pořídit na splátky automobil?

Průkopníkem v oblasti splátkového prodeje automobilů se v ČR stal OB Leasing následovaný splátkovou společností Cetelem. Zatímco společnost Cetelem je specialistou na splátkový prodej, tak OB Leasing se spíše profilovala jako klasická leasingová společnost. Mezi splátkovým prodejem a leasingem je však jediný výrazný rozdíl spočívající v osobě vlastníka. V případě leasingu zůstává pronajímatel vlastníkem, zatímco u splátkového prodeje přechází předmět po sepsání smlouvy okamžitě do vlastnictvá kupujícího. Je tedy jasné, že leasingová společnost je ve vztahu k nájemci v mnohem silnější právní pozici než splátková společnost vůči dlužníkovi.
V případě špatné platební morálky nájemce je tedy pro leasingovou společnost poměrně snadné předmět leasingu zabavit, což se již mnohokrát stalo a dlužník navíc nemá nárok ani na vrácení sumy již uhrazených splátek. To by se však podle nedávno schváleného zákona mělo změnit a v případě odebrání předmětu leasingu v důsledku špatné platební morálky by klient měl obdržet takzvané přiměřené vyrovnání, které by mělo pokrýt již zaplacené nájemné. Více o této problematice najdete zde.

V případě splátkového prodeje přechází automobil okamžitě do vlastnictví dlužníka, a tudíž pozice věřitele je v případě špatné platební disciplíny dlužníka mnohem méně výhodná. Dalo by se tedy očekávat, že pořízení automobilu na splátky bude finančně nákladnější než klasický leasing.

Srovnání splátkového prodeje a leasingu

 CETELEM -splátkový prodejOB Leasing -klasický leasing
pořizovací cena nového vozu300 000 Kč300 000 Kč
akontace10% = 30 000 Kč10% = 30 000 Kč
výše úvěru270 000 Kč270 000 Kč
počet měsíčních splátek3636
výše splátky90328916
poplatek za uzavření smlouvy0 Kč1% = 3 150 Kč
kupní cena na konci leasingu0 Kč1 220 Kč
celkem zaplaceno355 152 Kč355 346 Kč
efektivní úroková míra12,5%12,3%

Vysvětlivky:
  • společnost Cetelem nabízí nákup na splátky pouze vozů Škoda, zatímco u OB Leasing lze uzavřít klasický leasing na jakékoli nové vozidlo
  • minimální akontace je u obou společností stanovena na deset procent z PC vozidla
  • délka splátkového období se u společnosti Cetelem pohybuje mezi 6 až 60 měsíci a u OB Leasing mezi 36 a 60 měsíci (v našem případě jsme zvolili shodnou délku 36 měsíců)
  • efektivní úroková míra dosahuje u úvěru u společnosti Cetelem bez ohledu na délku splátkového období stále 12,5 procenta
  • OB Leasing si na rozdíl od Cetelemu účtuje při uzavření každé leasingové smlouvy jedno procento z kupní ceny vozu za hotové
  • efektivní úroková míra vychází nepatrně příznivěji u leasingu, přestože celková suma splátek a ostatních poplatků je u leasingu vyšší. To je způsobeno právě tím jednoprocentním poplatkem za uzavření smlouvy u OB Leasing, který klient musí zaplatit při uzavření smlouvy, a tudíž není započítán do nákladů úvěru.
  • nedílnou součástí pořízení automobilu na splátky je samozřejmě také povinné ručení a havarijní pojištění. V případě pojištění má leasingová společnost zpravidla pro klienta výhodnější nabídku než individuální klient.

Z uvedeného srovnání jednoznačně vyplývá, že auto na splátky lze pořídit za srovnatelných podmínek jako u leasingu. Kromě společnosti Cetelem nabízí nákup auta na splátky také OB Leasing a je zřejmě jen otázkou času, kdy se k nim připojí další leasingové společnosti.

Myslíte si, že nákup auta na splátky může v blízké budoucnosti nahradit tolik oblíbené leasingové financování? Těšíme se na vaše názory.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Invalidů je přes 425 tisíc, kdo je ohrožený a jak srazit finanční dopad

Moderní životní pojištění řeší celou řadu zdravotních problémů, ale je důležité nastavit si ho na míru. Kdo ho opravdu potřebuje? Kdy z něj očekávat peníze a...  celý článek

Ilustrační snímek
Spadl mi květináč na sousedovo auto. Zaplatí to pojišťovna?

Jste zásadně proti pojistkám? Jasně, spoustu událostí, byť nešťastných, zvládne člověk vlastními silami či s pomocí rodiny. Pojištění odpovědnosti by však měl...  celý článek

Ilustrační snímek
Léčíte se? Komplikace na dovolené vám pojištění nezaplatí

Dovolená je zaplacená, rodina se těší, ale kromě balení a zařizování provozu opuštěné domácnosti je třeba dodělat spoustu věcí v práci. Dovolenou si člověk...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.