Představte si následující situaci: odešlete peníze ze svého účtu a při kontrole zjistíte, že jste při zadávání platby udělali chybu v čísle účtu příjemce či výši odesílané částky. Co dělat?
Nejdůležitějším faktorem je v takovém případě čas. Čím dříve si totiž uvědomíte, že jste udělali chybu, tím větší je vaše šance dostat peníze zpět. U většiny bank (s výjimkou ČS a eBanky) můžete své peníze stornovat, pokud platba ještě neodešla. Některé banky mají striktně danou hodinu, do které je možné transakci stornovat, jiné pro stornování vyžadují písemný souhlas (z důvodu, že jde o nestandartní situaci). Existují ale i banky, které umožňují platbu zrušit elektronicky. Pro přehlednost jsme pro vás sestavili následující tabulku, díky které máte možnost zjistit, jak řeší popsaný případ právě vaše banka. Všimněte si, že jednotlivé bankovní ústavy se neliší jen konkrétním postupem, ale také storno poplatky. Zatímco některé si nechají za zrušení platebního příkazu zaplatit, jiné klienta nijak nepenalizují.
Citibank |
Česká spořitelna | ČSOB | eBanka | GE Capital Bank | HVB Bank | |
možnost stornovat platební příkaz okamžitě |
ano (dokud platba neodešla do ČNB – tj. několikrát denně) |
ne |
ano (do DS*)
|
ne | do doby zúčtování |
do doby zúčtování (několikrát denně např. do 12, 17 či 18 hod.) |
vyžaduje banka písemný souhlas |
X | X | X | X | X | X |
poplatek za storno |
ne | - | 100 Kč | - | 50 Kč | 100 Kč |
jak musí být storno provedeno |
na přepážce nebo přes službu CITI Phone |
- | na přepážce | formou Čestného prohlášení o vyzvání | na obchodním místě | individuálně - porada s osobním bankéřem |
co udělá banka | zprostředkuje kontakt s klientem, pokud nechce peníze vrátit, předá jeho adresu
|
pomůže vyhledat adresu příjemce; pokud je tato služba pracná, může si účtovat 75 Kč za každých 15 min. | může se na banku příjemce obrátit se žádostí o spolupráci
|
poskytne příjemci 1 měsíc na vrácení peněz, jinak sdělí osobní údaje, popř. o ně požádá banku příjemce |
pomůže klientovi situaci vyřešit, nebo si klient sám může podat žádost do banky příjemce
|
bankovní poradce předá žádost o vrácení peněz kompetentní osobě v bance příjemce |
Komerční banka | Raiffeisenbank | Volksbank |
Živnobanka | |
možnost stornovat platební příkaz okamžitě |
do 16:30 |
ano (do DS*)
|
ano (do doby zaúčtování) |
ano |
vyžaduje banka písemný souhlas |
X | X | ano | ano |
poplatek za storno |
ne | ne |
před dnem splatnosti nebo elektronicky –zdarma,jinak 100 Kč |
100 Kč |
jak musí být storno provedeno |
na přepážce |
na přepážce |
žádost zadat písemně | možno zadat písemně, (tel. net pouze před DS), porada s osobním bankéřem |
co udělá banka | předá dopis pro příjemce, nebo sdělí potřebné údaje | řešení situace je v rukou klienta, ten sám musí zkontaktovat banku příjemce | zprostředkuje kontakt s bankou příjemce nebo přímo s příjemcem | postup dle rady osobního bankéře |
Pozn.: *DS – den splatnosti,
X – údaj nebyl poskytnut,
Zdroj: banky
Jak se platí za chybu
Jak odstranit rizika investování, nebo je alespoň minimalizovat? Jakými zásadami by se měl řídit ten, kdo chce vydělat?
Jak nalézt na internetu to správné zaměstnání pro vás, a to co nejdříve? Na co se zaměřit a na co si dát pozor?
Kdo je pro výrobce a obchodníky nejsnadnější kořistí? Přece rodiče dětí. Jak si nenechat vnutit věci nepotřebné či nepraktické?
Co dělat v případě, že jste chybu zjistili příliš pozdě? Pokud banka vaše peníze již odeslala, záleží podle ČNB na konkrétních účastnících, jak bude problém vyřešen. V rámci platných předpisů mohou situaci ovlivnit pouze zúčastněné strany – tedy příslušné banky a majitelé účtů – odesílatel a příjemce. Situace opět může mít dvě řešení. V prvním případě budete mít štěstí a číslo účtu, na který jste peníze poslali, vůbec neexistuje. Peníze se vám potom vrátí zpět a můžete si oddechnout, celá peripetie tím pro vás končí.
Pokud je však číslo účtu, na které jste peníze odeslali reálné, není toho podle vyjádření bank mnoho, co pro vás mohou udělat. „Obecná“ cesta je nechat si od banky odešlou platbu potvrdit a zajít do banky příjemce, která zprostředkuje kontakt s klientem, popřípadě jej pouze požádá o spolupráci. Banka vám buďto sdělí osobní údaje příjemce, anebo klienta vaším jménem požádá, aby dal příkaz k navrácení peněz. Dosud vypadá vše snadno řešitelné.
Nyní ale nastává kritický moment celého procesu. Pokud totiž příjemce peněz odmítne vaši žádost (či žádost dané banky) o vrácení peněz, nezbývá vám, než se s chybně odeslanou částkou navěky rozloučit, anebo případ řešit soudní cestou jako neoprávněné obohacování. I v tomto případě je však otázkou, zda vám soud ke ztraceným penězům pomůže.
Banky se liší také v hodnocení „četnosti“ těchto případů. Například Živnobanka stornuje zhruba 1 platbu za týden, zatímco podle HVB Bank jsou tyto případy zcela běžné. Pro všechny své klienty, kteří se do této situace dostali, mají banky pouze jednu univerzální radu: příště buďte pozornější! Než odešlete příkaz k úhradě, raději si jej po sobě několikrát zkontrolujte zadané číslo účtu. Pokud totiž není chyba na straně banky, záleží nejen na její dobré vůli, nakolik lze situaci uspokojivě vyřešit.
Poslali jste někdy peníze na chybný účet? Pomohla vám banka situaci vyřešit? Napište nám, těšíme se na vaše zkušenosti.
reklama