Pošta, Poštovní spořitelna

Pošta, Poštovní spořitelna | foto: Lenka Hamšíková, MF DNES

Poštovní spořitelna zdražila. Klienti, těšte se!

  • 68
Poštovní spořitelna upravila v březnu letošního roku svůj sazebník, a to až na pár výjimek cenově směrem nahoru. K poslední změně sazebníku přistoupila přitom naposledy v říjnu roku loňského. Za co všechno si budou muset klienti připlatit?

Ve světle událostí několika posledních týdnů, kdy GE Money Bank představila svá „geniální“ konta s jednotným paušálním poplatkem, si musíme chtě nechtě položit otázku. Není navýšení sazebníku pouhým důsledkem loňského zrušení poplatků za příchozí platby a ještě k tomu krokem zpět? Tiskový mluvčí Poštovní spořitelny (dále jen PS) toto tvrzení pochopitelně popírá, to však námi nastíněný „otazník“ nestírá.
 
Úprava sazebníku se dotkla celkem 18-ti položek té části, která platí pro klienty tzv. retailové, tedy fyzické osoby nepodnikatele. Mezi nimi jsme však našli pouze dvě, jejichž ceny skutečně klesly. Obě se týkají účtů v programu Handicap určenému pro držitele karty ZTP, konkrétně poplatku za vedení účtu, kde původně klient zaplatil 15 korun, nyní vydá pouze 9 korun.

Druhou položkou je pak měsíční poplatek za užívání jedné z novinek PS – Max Homebankingu PS Online. Postžirové účty nabízejí novou službu klientům s programy Handicap a Plus zdarma. Tím ovšem výčet snížených položek nového sazebníku bohužel končí.

Postžirové účty celkově podražily

Ceny vybraných položek, které jsou nyní nuceni klienti PS platit, vzrostly v rozmezí sedmi až jednoho sta procent. Největší navýšení, tedy o zmíněných 100 %, potkalo poplatek za vklad na přepážce pokladním dokladem u postžirových účtů s programy Junior, Senior a Handicap. Za ten klient ještě do konce letošního února zaplatil 2 koruny, nyní však už 4 koruny. Naopak minimální, sedmiprocentní zdražení se dotklo položky v sazebníku označené jako vedení Maxkarty k postžirovým účtům (kromě programů Mini a Junior). Maxkarta podražila o jednu korunu, tedy z 15 na 16 korun měsíčně.

popisekKDYŽ PRO SLEVU, TAK NE DO GE,
malý kliente

Nesplácet dluhy se nevyplácí

V pořadí hned druhou položkou, které se dotklo největší zdražení, a to o tři čtvrtiny, je upomínka k vyrovnání nesjednaného debetního zůstatku. Dlužník, jenž neoprávněně přečerpal zůstatek svého konta, by tak měl být motivován k tomu, aby své počínání přinejmenším přehodnotil.

Podražila i první a další výzva u úvěrových produktů (spotřebitelských úvěrů, kreditních karet a povoleného přečerpání úvěru), ale už ne tak razantně. Rozdíl starého a nového poplatku je 50 korun (původně 300 korun, nyní 350 korun). PS tak pravděpodobně reaguje na rozšiřující se úvěrové portfolio. Její klienti si oproti předcházejícímu období (roku 2005) totiž v roce 2006 přišli vypůjčit peněz více než o třetinu.

Upomínky však nejsou jedinými zdraženými položkami v oblasti úvěrů, změny se dočkají i klienti bez problémů se splácením. Ti zaplatí o 6 korun měsíčně více za správu a vedení spotřebitelského úvěru (týká se úvěrů vyjma těch určených na bydlení).

Nové jarní služby

Novou položkou v nabídce PS, kromě zmiňovaného on-line Max homebankingu, je pojištění proti nesplácení úvěru při ztrátě zaměstnání nebo pracovní neschopnosti. Tuto novinku ocenila třemi procenty z výše poskytnutého úvěru, které se klientovi rozdělí do jeho měsíčních splátek. Banka při uzavírání pojištění nezkoumá klientův zdravotní stav.

  • Změny v sazebníku poplatků Poštovní spořitelny s účinností od 1. 3. 2007 ZDE
  • Klienty PS čeká ještě v jarních měsících rozšíření počtu pokladen obchodníků, kde si při placení nákupu mohou vybrat hotovost. Dalším řetězcem umožňující CashBack by měl pravděpodobně být Penny Market. Tato změna by však, alespoň v dohledné době, měla zůstat nezpoplatněna. Počkáme si tedy, zda produktové novinky, mimo jiné i v podobě nové imageové platební karty Vratné lahve, její klienty uspokojí.