Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Povinné ručení 2003: připlatí si téměř všichni

aktualizováno 
Končí regulace sazeb povinného ručení, na trhu je nabízí také méně pojišťoven. Rostou sazby a ve větší míře budou odměňovat pojišťovny vzorné řidiče slevami z pojistného takzvanými bonusy a „trestat“ přirážkami v podobě malusů motoristy, kteří u nich uplatňovali v předchozích třech letech škodu. Tak by se daly charakterizovat změny v povinném ručení pro příští rok.

Volnou ruku dostaly pro rok 2003 pojišťovny při tvorbě sazeb povinného ručení, protože jejich tříletá regulace letos končí. Jak to pocítí řidiči? Vytáhnou z peněženek zase o něco víc peněz, a to i v případě, že jsou vzornými automobilisty a mohou počítat s nejvyššími bonusy. O kolik víc peněz bude povinné ručení stát, záleží nejen na stylu jízdy řidičů, ale také na kubatuře auta, se kterým jezdí, a volbě pojišťovny.

Nejcitelněji poznají v peněžence změnu sazeb povinného ručení majitelé aut do 1000 ccm a tahačů. Na zaplacení povinného ručení pro malé auto, které často slouží v rodině jako druhé vozidlo pro nákupy a pojíždění ve městě, stačilo pro tento rok 1500 korun, příští rok podraží u většiny pojišťoven nejméně o tisíc korun. Proč? Podle zástupců pojišťoven to odpovídá statistice škod. „Zvýšil se počet malých aut i frekvence škod, možná je to i tím, že se s nimi jezdí často ve městech, kde se stane víc dopravních nehod,“ říká Marek Vích z Kooperativy. To potvrzuje také výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec: „Kategorie malých osobních automobilů vykazuje dlouhodobě největší disproporci mezi úhrnem způsobených škod a přijatým pojistným, která nemohla být odstraněna ani v průběhu minulých tří let, kdy se sazby mohly pohybovat kolem výše minimálního pojistného. Teprve nyní může dojít k narovnání.“ U tahačů se sice počet nehod rapidně nezvýšil, narostla však průměrná výše škod, často jde navíc o škodu v zahraničí.

Pokud hledáte další informace a články z oblasti pojištění automobilů, pak určitě navštivte TUTO SEKCI.

O kartel nejde, říkají pojišťovny

Sazby pojišťoven se nápadně podobají, rozdíly jsou v řádu desetikorun, kvůli nim se přechod ke konkurenci rozhodně nevyplatí. Nařčení z kartelových dohod se však zástupci pojišťoven vehementně brání. „Kartel musím důrazně vyloučit, je logické, že velké pojišťovny, které mají obdobný počet pojištěných aut, mají hodně podobný průběh a velikost škod, ze kterých vycházely při tvorbě sazeb,“ vysvětluje Marek Vích. Jedinou výjimkou je Česká podnikatelská pojišťovna, která sazby nemění vůbec. „Vlastně když zohledníme inflaci, dokonce povinné ručení trochu zlevňujeme,“ říká zástupce pojišťovny Miroslav Hubáček. Na druhou stranu však přiznává tato pojišťovna pouze pětiprocentní bonus.

Zástupci konkurenčních pojišťoven se shodují na tom, že dlouhodobě nelze s ohledem na vývoj škod udržet nízké pojistné. „Nerozumíme postupu České podnikatelské pojišťovny a máme z něj obavy,“ říká Jakub Hradec.

Kolik korun zaplatíte za povinné ručení
Automobil s obsahem do 1 350 ccm
Pojišťovna Limity krytí škod* Základní sazba Navýšení oproti roku 2002 Sazba s nejvyšším bonusem
Allianz 5/18 3 498 351 2 973
Česká pojišťovna 5/18 3 468 358 2948
Česká podnikatelská pojišťovna 10/36 2 838 0 2 696
Generali 5/18 3 436 312 2 921
IPB Pojišťovna 6/22 3 432 384 2 916
Kooperativa 10/35 3 956 528 2 768
Pojišťovna České spořitelny 50/50 3 426 219 2 912
Union pojišťovna 10/18 3 120 22 2 652
Uniqa 5/18 3 439 374 2 923

 

Kolik korun zaplatíte za povinné ručení
Automobil s obsahem do 1 850 ccm
Pojišťovna Limity krytí škod* Základní sazba Navýšení oproti roku 2002 Sazba s nejvyšším bonusem
Allianz 5/18 4 996 449 4247
Česká pojišťovna 5/18 4 817 344 4 094
Česká podnikatelská pojišťovna 10/36 4 060 0 3 857
Generali 5/18 4 972 424 4 226
IPB Pojišťovna 6/22 4 908 456 4 164
Kooperativa 10/35 5 712 712 3 996
Pojišťovna České spořitelny 50/50 5 440 852 4 624
Union pojišťovna 10/18 4 500 2 3 825
Uniqa 5/18 5 011 545 4 259

Pozn.: *krytí škod na majetku/zdraví v milionech korun

Zdroj: pojišťovny

Pokud se klienti rozhodnou pro změnu pojišťovny, musí vypovědět smlouvu se stávající pojišťovnou šest týdnů před jejím vypršením. Malusy dost často nová pojišťovna odpouští, bonusy, které řidič získal u předchozí pojišťovny, mu započítá. Je třeba však předložit doklad o bezeškodním průběhu dosavadního pojištění. Do sedmi dnů od zániku původní smlouvy je také třeba uzavřít novou smlouvu nebo dát poznávací značku vozu do úschovy, jinak hrozí pokuta.

Mnoho zajímavých informací a rad k povinnému ručení naleznete také ve speciální příloze ruceni.idnes.cz

Na výběr je méně pojišťoven

Další změnou, se kterou se řidiči potkají, je menší počet pojišťoven, které povinné ručení nabízejí. Mohou za to fúze pojišťoven. Kmen pojištěnců z Komerční pojišťovny již přešel do Kooperativy, IPB pojišťovna pohltí do konce roku ČSOB pojišťovnu a Zürich pojišťovna splyne zase s Generali. Co to znamená pro jejich klienty? „Původní pojišťovna, tedy ČSOB, se na ně včas obrátí s informativním dopisem o zániku pojišťovny a nabídne jim přechod k IPB. Pochopitelně bude akceptovat jejich historii, tedy získané bonusy. Záleží jen na klientech, zda nabídky využijí,“ vysvětluje Kateřina Hamerská z IPB Pojišťovny.

Dočkáme se alespoň v budoucnosti dalších slev pojistného například pro zkušenější řidiče s delší praxí nebo pro ty, kteří jezdí autem v regionech, kde je nízká nehodovost, jak je to běžné v západních zemích? „V budoucnu možná ano, ale časová řada, kdy se statistiky nehod sledují, je teprve tříletá, což je příliš málo na seriózní závěry,“ soudí Marek Vích. „Nejdůležitějším motivačním faktorem je stejně systém malus-bonus,“ doplňuje Jakub Hradec.

Ovlivňuje výše povinného ručení výběr automobilu? Myslíte si, že bude systém malus-bonus efektivní? Těšíme se na vaše názory a připomínky.

Pokud se chcete dozvědět celou řadu nových informací na téma povinné ručení, pak se podívejte na AKTUÁLNÍ TÉMA.

 

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Konec studií: jak na sociální a zdravotní pojištění v pěti situacích

Od kdy platí absolventi středních a vysokých škol odvody na sociální a zdravotní pojištění? A jak je tomu s odvody, když se po škole někdo rozhodne podnikat či...  celý článek

Ilustrační snímek
Rádce: Pojistěte si auto jen na dovolenou. Jak na to a za kolik

Přijde vám havarijní pojištění zbytečně drahé? Možná je. Ale chystáte-li se na cestu do zahraničí, může se hodit. Navíc vůz si můžete pojistit třeba jen na pár...  celý článek

Ilustrační snímek
Povinné ručení pro cyklisty neexistuje, škody vyřeší jiné pojistky

Když způsobí nehodu na silnici řidič auta, uhradí škody pojišťovna z jeho povinného ručení. Na cyklisty se ale nic takového nevztahuje. Přitom jsou cyklisté...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.