Povinné ručení není havarijní pojištění

  • 2
Zaplacené povinné ručení - nutnost, kterou musí mít každý motorista pro svého miláčka - ať už na dvou nebo čtyřech kolech. Ještě pro letošní rok byly minimální sazby pojistného stanovené Českou kanceláří pojistitelů, od července však dochází k uvolnění regulace a cenová politika bude záviset na každé pojišťovně zvlášť.

Povinné ručení - od července bez regulace

Povinným ručením získáváte jistotu, že v případě dopravní nehody, kterou způsobíte, zaplatí pojišťovna poškozeným účastníkům nehody škody na jejich majetku, případně zdraví. Finanční prostředky tak dostávají pouze poškození, nikoliv viník. Peníze od pojišťovny obdržíte vy jen v případě, že máte sjednané havarijní pojištění.

Ceny pojistného ručení se každý rok o něco zvyšují. Minimální sazby platné pro dané období vyhlašuje kancelář pojistitelů. I přes přiznávané bonusy tak motoristé zaplatí každý rok vyšší částku. Změnu v dosavadních postupech by měla přinést až ukončení centrálního stanovování pojistného. Pro řidiče jezdící bez nehod to znamená postupné snížení pojistného. Zatímco neopatrní řidiči díky systému malusů pravděpodobně zaplatí více.

Myslíte si, že po uvolnění regulace nějak dramaticky vzrostou ceny povinného ručení?

 Odpověděl nám Jakub Hradec, ředitel České kanceláře pojistitelů

U některých kategorií vozidel by byl výrazný nárůst sazeb pojistného naprosto žádoucí, ale je otázka, zda k němu pojišťovny ve stoupajícím konkurenčním tlaku naleznou dostatek odvahy. Lze se spíše obávat, že některé pojišťovny ve snaze získat další podíl na trhu sazby pojistného nastaví neadekvátně nízko, tím pak ovlivní výši sazeb i u ostatních pojišťoven, které se ve snaze nepřijít o svůj podíl na trhu budou přizpůsobovat. 

Při sjednávání povinného ručení máte na výběr dvě až tři varianty podle rozsahu pojistného plnění. Tarify jsou většinou charakterizovány dvěma čísly například 10/50. První číslo platí pro náhradu škody na majetku poškozeným a druhé číslo pro škody na zdraví účastníků nehody. Jak se ukazuje, nadstandardní tarify se vyplatí zejména pro řidiče, kteří jezdí často. Zejména při cestách do ciziny se může stát, že v případě způsobené nehody, nemusí limity plnění základního tarifu stačit.

Havarijní pojištění je volitelná služba

Motorista nemá povinnost si jej platit. Jedná se o volitelnou službu, kdy chce člověk získat od pojišťovny finanční prostředky, jestliže dojde k dopravní nehodě. V nabídce jsou většinou různé varianty pojištění pro automobily. Nejčastěji lze pojistit vozidlo pro případ havárie, proti krádeži nebo živelné události. Cena závisí především na rozsahu rizik, proti kterým se pojišťujte. Čím větší je rozsah, tím více zaplatíte. K základnímu pojištění lze většinou sjednat i doplňkové služby jako pojištění skel či zavazadel ve vozidel.

V případě bezeškodného průběhu pojištění máte nárok na slevu na pojistném. Důležité je, zda jsou v rozsahu pojištění zahrnuty také asistenční služby. Stejně jako v jiných případech je podstatné i to, zda svůj vůz pojišťujete na novou nebo časovou cenu. V prvním případě, tak při úplném zničení vozidla máte šanci získat částku, za kterou byste pořídili nový automobil. Pro druhou variantu tak získáte částku jako za nové vozidlo mínus jeho opotřebení, roli zde hraje především věk auta.

Bojíte se,  že ceny povinného ručení vzrostou? Máte sjednané havarijní pojištění nebo rádi riskujete? Těšíme se na váš názor.

Soutěžní hry z vás, až na výjimky, milionáře neudělají. Zkuste se proto na čas řídit radami ze seriálu 50 rad, jak dobře hospodařit s penězi. Výsledek se jistě dostaví!
DALŠÍ DÍLY NALEZNETE ZDE.