Pečlivě prostudujte podmínky
Předem počítejte s tím, že zodpovědný výběr pojišťovny vám zabere hodně času. Ale vyplatí se. Rozptyl v sazbách u jednoho typu vozu je velmi výrazný. Přechod ke konkurenci přitom není složitý. Obnáší písemnou výpověď šest týdnů před vypršením smlouvy (polovina řidičů má smlouvu uzavřenou k datu 1. 1.) a uzavření nové smlouvy do 7 dnů od ukončení té stávávající.
Databáze České kanceláře pojistitelů k 30. červnu 2005 evidovala 5,4 milionu takto pojištěných vozidel, z toho největší díl povinného ručení spravuje Česká pojišťovna, a to 2,38 milionu vozů, druhá je Kooperativa s 1,32 milionu vozů, následují Česká
podnikatelská pojišťovna s 570 000 vozy a Allianz s 560 000 vozidel.
Povinné ručení můžete sjednat u pojišťovacích poradců, v pobočce pojišťoven, přes internet nebo telefonicky.
Co by vás mělo zajímat při výběru pojišťovny
■ Pojistné limity
Pojistné limity udávají, jak velkou škodu pojišťovna pokryje. Každá pojišťovna musí dodržet základní minimální limity, které jsou nastaveny zákonem. Ty jsou pro škodu na zdraví 35 mil. korun a škodu na majetku 18 mil. korun. Můžete samozřejmě získat i limity vyšší – uAllianz a České pojišťovny pro oba typy škod až 100 milionů korun
■ Cena pojištění
Už základní cena se u jednotlivých pojišťoven liší. Například u pojištění automobilu do 1350 ccm se sazby pohybují od 1900 do 2800 korun. Kromě peněz, které zaplatíte je dobré sledovat i další kritéria. Třeba podle čeho stanovuje pojišťovna sazby, různé bonusy a jiné výhody, význam hraje i jméno a stabilita pojišťovacího ústavu.
■ Systém hlášení pojistných událostí
Pojišťovny dnes nabízejí tři způsoby, jak pojistnou událost nahlásit a dále řešit: osobní návštěvou v pobočce, po telefonu nebo přes internet. Ne každá pojišťovna nabízí všechny možnosti, optimální volbou je nahlášení po telefonu.
■ Rychlost likvidace pojistné události
Díky silné konkurenci se zákonem stanovená tříměsíční maximální lhůta pro vyřízení likvidace škody snižuje u některých pojišťoven až na několik dnů. Rychlost likvidace souvisí i se způsobem oběhu dokumentů v pojišťovně a jejich archivací. Nejrychlejší vyřízení v řádu několika dnů mohou zaručit pojišťovny, které zavedou digitální oběh dokumentů ve svých systémech. Ten zatím jako jediná u nás používá Česká pojišťovna, kde je 90 procent škod vypláceno do 5 dní od ukončení šetření, to je od chvíle, kdy likvidátor obdržel poslední dokument. Obdobné kroky údajně připravují i další pojišťovny.
■ Asistenční služby
Asistenční služby, tedy jakýsi „přítel na telefonu“. Většina pojišťoven nabízí asistenční služby zdarma řidičům, kteří u nich mají uzavřeno povinné ručení. V případě havarijního pojištění máte obvykle nárok na asistenci i tehdy, když nehodu zaviníte vy, případně pokud vám někdo auto ukradne. Rozsah asistenčních služeb v základní variantě se u jednotlivých ústavů liší. U každé pojišťovny poskytující povinné ručení a havarijní pojištění však mohou řidiči počítat s příjezdem asistenční služby na místo nehody. Pokud se nepodaří auto opravit na místě, zajistí odtah nebo dočasnou úschovu na placeném parkovišti. Až na výjimky pojišťovna proplatí neplánované ubytování v hotelu. Právní pomoc zahrnuje například telefonické poradenství, předání vzkazu nebo proplacení právní pomoci. V při nehodách v cizině je poměrně častou službou tlumočení. Rozsah asistenčních služeb lze ovlivnit výběrem pojišťovny nebo sjednáním doplňkové asistence za příplatek.
■ Doplňková pojištění
Pojišťovny nabízejí k povinnému ručení další pojištění za sníženou cenu nebo zdarma. Mezi ně patří havarijní pojištění, úrazové pojištění spolujezdců, sedadel, připojištění skel a podobně.
■ Jméno a stabilita pojišťovny
Solidní pojišťovna je schopna pojistnou událost rychle zdokumentovat a vyrovnat se s poškozeným. Vyhnete se tak nepříjemnému upozorňování ze strany poškozeného, že pojišťovna stále ještě nevyplatila plnění.