Nová Škoda Roomster

Nová Škoda Roomster - Škoda Auto představila nový model Roomster. Vpředu připomíná fabii, za předními sedadly začíná dodávka. | foto: Škoda Auto

Povinné ručení: podle čeho vybírat pojišťovnu

  • 6
Má cenu změnit pojišťovnu, nebo se držet té, kde jste již několik let? Záleží na několika okolnostech: věku a místě bydliště majitele auta či stáří vozu. To všechno totiž u některých pojišťoven rozhoduje o ceně povinného ručení.

Pečlivě prostudujte podmínky

Předem počítejte s tím, že zodpovědný výběr pojišťovny vám zabere hodně času. Ale vyplatí se. Rozptyl v sazbách u jednoho typu vozu je velmi výrazný. Přechod ke konkurenci přitom není složitý. Obnáší písemnou výpověď šest týdnů před vypršením smlouvy (polovina řidičů má smlouvu uzavřenou k datu 1. 1.) a uzavření nové smlouvy do 7 dnů od ukončení té stávávající.

Databáze České kanceláře pojistitelů k 30. červnu 2005 evidovala 5,4 milionu takto pojištěných vozidel, z toho největší díl povinného ručení spravuje Česká pojišťovna, a to 2,38 milionu vozů, druhá je Kooperativa s 1,32 milionu vozů, následují Česká
podnikatelská pojišťovna s 570 000 vozy a Allianz s 560 000 vozidel.

Povinné ručení můžete sjednat u pojišťovacích poradců, v pobočce pojišťoven, přes internet nebo telefonicky.

JAKÁ POJIŠŤOVNA JE PRO KOHO VHODNÁ?

Co by vás mělo zajímat při výběru pojišťovny

Pojistné limity
Pojistné limity udávají, jak velkou škodu pojišťovna pokryje. Každá pojišťovna musí dodržet základní minimální limity, které jsou nastaveny zákonem. Ty jsou pro škodu na zdraví 35 mil. korun a škodu na majetku 18 mil. korun. Můžete samozřejmě získat i limity vyšší – uAllianz a České pojišťovny pro oba typy škod až 100 milionů korun

Cena pojištění
Už základní cena se u jednotlivých pojišťoven liší. Například u pojištění automobilu do 1350 ccm se sazby pohybují od 1900 do 2800 korun. Kromě peněz, které zaplatíte je dobré sledovat i další kritéria. Třeba podle čeho stanovuje pojišťovna sazby, různé bonusy a jiné výhody, význam hraje i jméno a stabilita pojišťovacího ústavu.

Systém hlášení pojistných událostí
Pojišťovny dnes nabízejí tři způsoby, jak pojistnou událost nahlásit a dále řešit: osobní návštěvou v pobočce, po telefonu nebo přes internet. Ne každá pojišťovna nabízí všechny možnosti, optimální volbou je nahlášení po telefonu.

Rychlost likvidace pojistné události
Díky silné konkurenci se zákonem stanovená tříměsíční maximální lhůta pro vyřízení likvidace škody snižuje u některých pojišťoven až na několik dnů. Rychlost likvidace souvisí i se způsobem oběhu dokumentů v pojišťovně a jejich archivací. Nejrychlejší vyřízení v řádu několika dnů mohou zaručit pojišťovny, které zavedou digitální oběh dokumentů ve svých systémech. Ten zatím jako jediná u nás používá Česká pojišťovna, kde je 90 procent škod vypláceno do 5 dní od ukončení šetření, to je od chvíle, kdy likvidátor obdržel poslední dokument. Obdobné kroky údajně připravují i další pojišťovny.

Asistenční služby
Asistenční služby, tedy jakýsi „přítel na telefonu“. Většina pojišťoven nabízí asistenční služby zdarma řidičům, kteří u nich mají uzavřeno povinné ručení. V případě havarijního pojištění máte obvykle nárok na asistenci i tehdy, když nehodu zaviníte vy, případně pokud vám někdo auto ukradne. Rozsah asistenčních služeb v základní variantě se u jednotlivých ústavů liší. U každé pojišťovny poskytující povinné ručení a havarijní pojištění však mohou řidiči počítat s příjezdem asistenční služby na místo nehody. Pokud se nepodaří auto opravit na místě, zajistí odtah nebo dočasnou úschovu na placeném parkovišti. Až na výjimky pojišťovna proplatí neplánované ubytování v hotelu. Právní pomoc zahrnuje například telefonické poradenství, předání vzkazu nebo proplacení právní pomoci. V při nehodách v cizině je poměrně častou službou tlumočení. Rozsah asistenčních služeb lze ovlivnit výběrem pojišťovny nebo sjednáním doplňkové asistence za příplatek.

Doplňková pojištění
Pojišťovny nabízejí k povinnému ručení další pojištění za sníženou cenu nebo zdarma. Mezi ně patří havarijní pojištění, úrazové pojištění spolujezdců, sedadel, připojištění skel a podobně.

Jméno a stabilita pojišťovny
Solidní pojišťovna je schopna pojistnou událost rychle zdokumentovat a vyrovnat se s poškozeným. Vyhnete se tak nepříjemnému upozorňování ze strany poškozeného, že pojišťovna stále ještě nevyplatila plnění.