Pokud se viník nepřizná, musíte pojišťovně prokázat, že škodu způsobilo jeho vozidlo. Ilustrační snímek

Pokud se viník nepřizná, musíte pojišťovně prokázat, že škodu způsobilo jeho vozidlo. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pojišťovna škodu uhradila, pak chtěla peníze zpět. Nakonec couvla

  • 140
Povinné ručení si platíte proto, aby za vás zaplatila pojišťovna škodu, když někoho nabouráte. Někdy se ale může stát, že pojišťovna sice škodu vyplatí, pak si to ale rozmyslí a chce peníze zpátky. A dokonce vyhrožuje žalobou.

Příběh paní Leily (příjmení si nepřála uvést) z Ostravy začal před dvěma lety, přesně 30. května. Vrátila se z práce a svoji oktávku zaparkovala na parkovišti před domem na obvyklém místě. Klidný podvečer přerušilo houkání alarmu na autě, a když k němu majitelka dorazila, nestačila se divit.

"Na autě byl odřený pravý nárazník a blatník a bylo vychýlené a rozbité pravé přední světlo," popisuje škody na svém vozidle. Naštěstí byl svědkem nehody soused, díval se zrovna z okna a viděl, jak jiné auto do automobilu paní Leily při couvání opakovaně narazilo a pak z místa nehody rychle ujelo. Vůz přesně popsal a dokonce si zapsal státní poznávací značku. "Auto patří sousedce, tak jsem byla přesvědčená, že přijde a domluvíme se, abychom obě společně škodu nahlásily pojišťovně," líčí dále majitelka poškozeného auta.

Nic takového se ale nestalo, a tak druhý den paní Leila zavolala policii, sepsala protokol, policie vyslechla svědka nehody a celou událost začal řešit ostravský magistrát. Posoudil ji jako přestupek a majitelce vozu, které nehodu zavinilo, uložil pokutu dva a půl tisíce korun.

Pojišťovna vyplatila peníze rok po nehodě

V červenci loňského roku, tedy skoro rok od nehody, přišel konečně paní Leile dopis od pojišťovny Generali. Napsali jí, že ukončili šetření a že škodu vyčíslili na 10 194 korun. Peníze pojišťovna vyplatila. "Skutečná oprava mě sice stála skoro dvakrát tolik, ale neřešila jsem to, byla jsem ráda, že mám aspoň něco a považovala jsem to za uzavřené," dodává Leila.

Jenže tím celá záležitost neskončila. Za dalšího půl roku pojišťovna poslala paní Leile další dopis. Vyplacenou částku má vrátit zpět, prý ji nabyla neoprávněně. "Dokonce mi vyhrožovali, že pokud peníze nevrátím, budou mě žalovat a bude mě to stát ještě víc," rozhořčuje se.

A co se vlastně stalo? Majitelka auta, které mělo nehodu zavinit, se proti rozhodnutí Magistrátu města Ostravy odvolala, prý auto neřídila. Magistrát jejímu odvolání vyhověl a rozhodnutí o přestupku i o pokutě zrušil.

"Z rozhodnutí Magistrátu města Ostravy a ze sdělení údajů o dopravní nehodě pro pojišťovnu vyplývá, že uvedené vozidlo způsobilo škodu na vozidle paní Leily, jen se nepodařilo prokázat, kdo vozidlo řídil," uvedla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Pojišťovna ale přesto vymáhala pojistné plnění zpět.

Paní Leila měla v takové situaci několik možností:

  • Mohla peníze pojišťovně vrátit.
  • Mohla se obrátit na ombudsmana pojišťovny Generali, který by měl zajistit objektivní prošetření a vyřízení podnětu ve lhůtě do 30 dnů.
  • Mohla se obrátit na Českou národní banku, ta totiž vykonává dohled nad pojišťovnami.
  • Mohla se soudit.
  • Mohla také předložit další důkazy a doufat, že pojišťovna případ znovu otevře a prošetří.

"Rozhodně se nevzdám, byla mi způsobena škoda, je prokázána, k čemu by potom bylo povinné ručení," diví se paní Leila.

Vyjádření pojišťovny: Vrácení peněz již nebudeme vymáhat

Poté, co se o případ začala zajímat naše redakce, pojišťovna se zachovala vstřícně a na vrácení peněz netrvá. "Od události uběhly dva roky a výpovědi účastníků dopravní nehody ve správním řízení jsou zcela protichůdné, přesto jsme se v případě paní Leily rozhodli vrácení vyplacené částky pojistného plnění dále nevymáhat," uvádí mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

V nejbližších dnech by tedy paní Leila měla od pojišťovny obdržet další dopis. Ten ji ale jistě potěší, pojišťovně nic vracet nemusí.

, pro iDNES.cz