Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Povinné ručení bude dál zdražovat, může za to vyšší odškodné

aktualizováno 
S novým občanským zákoníkem a vyšší pravděpodobností, že pojišťovna zaplatí vysoké odškodné, už loni stouply ceny povinného ručení. Obvykle o 10 až 20 procent. Zdražování ale ještě není konec. Pojišťovny však zatím mlží, kdy zvýší ceny a o kolik.

Pokud budete chtít změnit pojišťovnu, je užitečné se poptat, jakou lze získat slevu v případě, že jezdíte bez nehod. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zdražení povinného ručení už na vlastní kůži pocítila například řidička Zuzana z Prahy, které její pojišťovna navýšila cenu o 37 procent. „Na to, že jsem nezavinila žádnou havárii, mi to přišlo dost. Pojišťovna zdražení zdůvodnila tím, že musela loni vyplácet celkové vyšší škody na zdraví. Porovnala jsem si tedy na internetu ceny i podmínky a šla jinam. Platit budu stejně jako předtím a podmínky jsou srovnatelné,“ říká klientka.

Nejvýhodnější povinné ručení?

On-line kalkulačka na Osobni.Finance.iDnes.cz vám přesně spočítá, které povinné ručení je pro vás nejvýhodnější. I po zdražení.

Jenže pojišťovny opravdu vyplácejí na odškodném víc. Česká podnikatelská pojišťovna uvádí orientační výši průměrného odškodného v posledním roce 600 tisíc korun, ČSOB Pojišťovna má případ, kdy pozůstalí po oběti dopravní nehody nárokují měsíční výživné téměř 250 000 korun.

Nejde však jen o odškodné, pojišťovny připomínají i povinný tříprocentní příspěvek do fondu zábrany škod, vysoký paušální poplatek za hodinu hasičského zásahu i to, že zrušený příspěvek nepojištěných řidičů do Garančního fondu ČKP bude třeba nahradit z pojistného.

Více či méně otevřeně tak o dalším zvyšování cen mluví většina pojišťoven. Neupřesňují výši zdražení, ale plánují účtovat víc zejména rizikovým skupinám klientů. Největší „šanci“ na to, že si připlatí, tak mají mladí lidé ve velkých městech a se silnými vozy. A to i v případě, že konkrétně oni sami jezdí bezpečně.

Kde přijít k zajímavým bonusům

Pokud budete chtít změnit pojišťovnu, je užitečné se poptat, jakou lze získat slevu v případě, že jezdíte bez nehod. Princip bonusů je takový, že za každý rok jízdy bez nehod získáte pětiprocentní slevu na pojistném. Jejich prostřednictvím lze v zásadě dojít k poloviční slevě (měli byste se k ní projezdit za 10 let).

Některé pojišťovny však nabídnou maximální slevu rychleji nebo umožní vyjezdit bonus až 60procentní. Naopak za nehodu naúčtují pojišťovny malus a pojistné zvýší. Měsíce bez nehod se evidují v databázi škod, který zřídila Česká kancelář pojistitelů. Nelze tedy například při uzavírání nové smlouvy prohlásit, že jezdíte bezpečně, když to není pravda.

  • Allianz Bonus: 50 % + 15 % za bezpečnou jízdu (těm, kdo jezdí bez nehod 13 let a více).
  • Axa Bonus: až 60 %.
  • Česká pojišťovna: Po 36 odježděných měsících sleva 5 % navíc, celkem tedy je možné získat 55 %. U prémiových variant nemá první nehoda vliv na bonus.
  • Česká podnikatelská pojišťovna: Maximální bonus 50 %. Možnost získat plný bonus rychleji sázkou na bezpečnou jízdu - když se zavážete, že nezpůsobíte po tři roky nehodu, sníží pojistné o 15 %. V případě nehody je pojistné nutno doplatit.
  • ČSOB Pojišťovna: Bonus 50 % pro řidiče už po 96 měsících.
  • Generali: Bonus až 55 % + individuální scoring (celkově se dá ušetřit 70 %), v prvních letech je bonusová stupnice nastavena hodně progresivně - sleva 37 % od 24 měsíců bezeškodního průběhu.
  • Hasičská vzájemná pojišťovna: Maximální bonus 60 % po 144 měsících.
  • Kooperativa: Maximální bonus 50 %, momentálně akce pro nové klienty (viz hlavní text). Ti, kdo se zavážou, že v následujících 3 letech nezpůsobí nehodu, dostanou slevu 15 %.
  • Uniqa: Novinky plánujeme na květen a červen, půjde o rozšíření odborného právního servisu pro řidiče nejen v rovině konzultační, ale i o asistenci a přímou podporu.
  • Slavia: Bonus 50 procent po 120 měsících.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.