Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Platit povinné ručení, či neplatit? Modelové situace, které vám odpoví

  18:00aktualizováno  18:00
Od poloviny ledna letošního roku neúčtuje Česká kancelář pojistitelů takzvaný příspěvek do Garančního fondu. Co to znamená? Řidiči už nemusejí platit desítky až stovky korun za každý den, kdy jejich auto nemělo povinné ručení. Ale pozor, pokuty hrozí dál.

Od letoška už nelze dělat takzvané polopřevody. Nemůže se tak stát, že auto prodáte, odhlásíte povinné ručení a kupec auto nepojistí a nepřehlásí a vy budete hradit případnou škodu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Od 15. ledna začala platit novela zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ta zrušila paragraf, jež řidičům nařizoval platit za každé nepojištěné auto. Někomu bylo vyměřeno 50 korun denně, jiný zaplatil i 300 korun, záleželo na typu vozidla. To už neplatí. Stále v platnosti jsou ovšem pokuty: hrozí 5 až 40 tisíc korun za to, že povinné ručení nemáte.

Existují chvíle, kdy si řidiči nejsou jistí, zda vůbec povinné ručení ještě, nebo už, potřebují. Nabízíme rady v následujících pěti modelových situacích.

1Koupě a prodej vozu

Než odjedete s vozem z autosalonu či z bazaru, uzavřete povinné ručení. Lze to obvykle hned na místě. Předejdete tak problémům. Jestli vám nevyhovuje nabídka pojištění, kterou obchod nabízí, můžete smlouvu sjednat přes internet. On-line vyplníte formulář, on-line zaplatíte kartou a za chvíli vám v e-mailu přistane zelená karta. To ostatně můžete udělat, i pokud kupujete vůz přímo od předchozího majitele třeba o víkendu, kdy jsou pobočky pojišťoven zavřené.

Přečtěte si článek o polopřevodech

Novinkou letošního roku je, že už nejsou možné takzvané polopřevody. Nemůže se tak stát, že auto prodáte, odhlásíte povinné ručení a kupec auto nepojistí a nepřehlásí a vy budete hradit případnou škodu. Nově platí, že když nový majitel auta vůz nezaregistruje do 10 dnů od koupě, bude auto automaticky vyřazeno z registru. Nenávratně! Navíc zde hrozí pokuta až 50 tisíc korun.

Převod vozidla se provádí v registračním místě posledního provozovatele. Nedělá se už samostatné odhlášení a přihlášení. Převod provádějí společně původní a nový vlastník, případná plná moc musí být úředně ověřena.

2Darování auta či „neoficiální“ prodej

Informace

  • Příspěvky vymáhané za období do 14. ledna 2015 se zaplatit musí.
  • Pokud nepojištěným vozem způsobíte škodu, budete ji muset zaplatit.

Máte starší auto a chtěli byste si koupit nové. Co se starým? Možná vás napadlo, že byste ho mohli darovat třeba právě dospělému dítěti, či levně přenechat sousedovi. Protože je však původní vůz starý a při převodu by bylo nutné platit „ekologickou daň“, dohodnete se, že oficiálně nic řešit nebudete, ale veškeré náklady spojené s vozem ponese potomek či soused.

V případě, že nový držitel vozu zanedbá povinné ručení, problém s nahrazováním škody budete mít vy. Rada? Povinné ručení plaťte raději sami a s obdarovaným se následně vyrovnejte. Myslete však i na to, že v případě nehody přijdete o bonusy vy.

3Automobil svěřený bazaru

Starý vůz dáte do bazaru. Dobře se podívejte, jak zní smlouva. Pokud auto bazaru prodáváte, můžete se smlouvou v ruce auto odhlásit z registru a zrušit povinné ručení. Pozor však, když dáváte vozidlo takzvaně „do komise“, což se děje zhruba v polovině bazarových prodejů. Dokud se auto neprodá, je vaším majetkem a vy musíte platit povinné ručení.

Uvědomte si, že v bazaru auto jen nestojí na ploše, ale zájemci v něm mohou absolvovat zkušební jízdy. Když při nich způsobí škodu, jde platba za vámi, respektive za vaším pojištěním.

4Auto úplně na odpis

Měli jste nehodu a vaše auto je totálně na odpis. Pojišťovna škodu proplatí, vy auto necháte ekologicky zlikvidovat, odhlásíte ho z registru a je vyřešeno. Co však, když máte auto staré? Vzhledem k tomu, že průměrný věk aut na českých silnicích byl v roce 2014 podle Sdružení automobilového průmyslu 14,49 roku, je to dost pravděpodobné.

U takových vozů pojišťovna obvykle prohlásí totální škodu i při relativně malém poškození. Vyplatí 15 až 20 tisíc, řidič si nechá za pět tisíc opravit auto a jezdí dál. V tom případě, i když byla prohlášena totální škoda, není auto vyřazeno z registru a je třeba platit povinné ručení dál.

5Likvidace starého vozu

Tipněte si

Zloděj ukradne auto a způsobí s ním škodu. Kdo ji bude hradit a příp. přijde o bonusy?

  1. Zloděj, protože je pachatelem trestného činu i faktickým viníkem nehody.
  2. Škodu nahradí pojišťovna, u které je sjednáno povinné ručení, o bonusy přijde majitel auta. To v případě, že k nehodě došlo před tím, než majitel vozu ohlásil krádež policii.
  3. Česká kancelář pojistitelů v případě, že k nehodě došlo poté, co majitel krádež ohlásil na policii.

Řešení: Škodu bude hradit pojišťovna nebo ČKP, podle toho, v jaký okamžik se nehoda stala. ČKP však potom bude po viníkovi škodu vymáhat.

Máte před technickou kontrolou a nejspíš už se nevyplatí do starého auta cpát peníze. Pokud se rozhodnete k ekologické likvidaci, není problém. Zlikvidujete, odevzdáte značky, odhlásíte z registru a nemusíte platit povinné ručení.

Co však, když si chcete auto nechat? Třeba uvažujete, že ho „jednou“ dáte dohromady. Necháte ho stát v garáži takzvaně na špalcích. A co dál?

Registr můžete požádat o vyřazení z provozu a na onu dobu přerušit i povinné ručení. Ale pozor, u depozitu jsou nová pravidla a auto nemůže být z provozu vyřazeno neomezeně dlouho. Po 12 měsících musíte vyřazení řešit, nebo se stane, že je vyřazeno z provozu trvale opět s hrozící pokutou 50 tisíc korun. Staré depozity (sjednané do 30. 6. 2013) zaniknou nenávratně k 1. 1. 2016.

Anebo to můžete risknout, nic neřešit a povinné ručení vypovědět k datu jeho výročí. V tom posledním případě si však musíte být jisti, že s autem opravdu nikdo nikam nepojede.

Protože od poloviny ledna 2015 nehrozí postih v podobě příspěvku do garančního fondu, pokud je vůz na vašem soukromém pozemku opravdu důsledně zabezpečený, aby nemohl způsobit žádnou škodu a pokud se s ním opravdu nejezdí. Pozor ovšem na auta, která stojí u chodníku před domem. Za ta povinné ručení platit musíte.

Kolik vyberou pojišťovny za povinné ručení

Tápete v tom, jak vybrat správné povinné ručení?

Značka, model, objem motoru... On-line kalkulačka na Osobni.Finance.iDNES.cz vám přesně spočítá, které povinné ručení je pro vaše vozidlo optimální.



Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.