Požadavky zaměstnavatelů závisí na oboru podnikání

-
Jaké vlastnosti a dovednosti preferují podniky u svých zaměstnanců? Závisí jejich požadavky na tom, v jakém odvětví organizace působí? Podle průzkumu, které ve více než osmi stech podnicích provedla agentura AMD, jednoznačně ano. Výsledky ukazují, že: - ve sféře společenských, sociálních a osobních služeb a v oblasti peněžnictví, pojišťovnictví a služeb pro podniky považovali zaměstnavatelé za relativně důležitější než v jiných oblastech tvořivost, iniciativu, ústní i písemný projev, ochotu učit se, schopnost rozhodovat se a všeobecné vědomosti. Například tvořivost hodnotí jako "zcela nezbytnou" dvaadvacet procent firem v sociálních službách a dvacet procent v peněžnictví, ale jen jedenáct procent ve výrobě. Obdobně dopadl ústní projev: třiačtyřicet procent zaměstnavatelů v oblasti sociálních služeb tuto vlastnost hodnotí jako "zcela nezbytnou", ale jen asi třináct procent ve výrobě a patnáct procent ve stavebnictví. - smysl pro službu klientům, práce s čísly při plnění pracovních úkolů, zběhlost ve využívání výpočetní techniky, zběhlost v cizích jazycích, ale i reprezentativní vzhled jsou ve srovnání s ostatními odvětvími považovány za nejdůležitější v oblasti velkoobchodu, maloobchodu a pohostinství, peněžnictví a pojištovnictví a sociálních služeb. Například reprezentativní vzhled pokládá za "velmi důležitý" osmadvacet procent zaměstnavatelů v oblasti obchodu a pohostinství (23 procent v pěněžnictví a pojišťovnictví) oproti třinácti procentům ve výrobě, respektive čtyř procentům ve stavebnictví. Také smysl pro službu klientům hodnotí jako "zcela nezbytný" dvaapadesát procent zaměstnavatelů působících v oblasti peněžnictví (46 procent v obchodu a pohostinství) ve srovnání s osmnácti procenty ve sféře výroby. - smysl pro hospodárnost je zaměstnavateli hodnocen jako relativně nejdůležitější v oblastech výroby a stavebnictví. Za "zcela nezbytnou" ji zde považovalo zhruba pětačtyřicet procent zaměstnavatelů oproti třiceti procentům v oblasti peněžnictví či devatenácti procentům v sociálních službách. - péče o bezpečnost a zdraví při práci byla rovněž častěji hodnocena jako "zcela nezbytná" v těžebním průmyslu, stavebnictví, výrobě i zemědělství. - hluboké a úzké profesní dovednosti a sebevědomí jsou ve srovnání s dalšími obory působnosti nejvíce důležité v oblasti peněžnictví, pojišťovnictví a služeb pro podniky. Za "zcela nezbytné" je zde považuje třicet procent zaměstnavatelů, což je výrazně více než v jiných odvětvích. Oblast peněžnictví, pojišťovnictví a sociálních služeb klade celkově vyšší nároky na vlastnosti a dovednosti absolventa, vyžaduje jistou samostatnost v jednání, schopnost řešit různé situace a též patřičnou odbornost, která by měla jít v tomto případě spíše "do hloubky" - zaručovat kvalitní výkon poměrně úzce specializovaných činností. Proto se do této sféry logicky přijímají především absolventi středních a vysokých škol - ti by se tedy měli na vyjmenované požadavky zaměřit, chtějí-li se v těchto oborech uplatnit.

Z publikace Absolventi na trhu práce - Co zaměstnavatelé očekávají, Ústav pro informace ve vzdělávání, 1999