Poznávám novou část Evropy

Dostáváte v práci stravenky? Pravděpodobně na nich najdete logo jedné ze čtyř velkých společností, které prodávají zaměstnanecké poukázky.

Kromě české sítě Exit Group působí v celé republice tři nadnárodní společnosti s francouzským původem – Sodexho Pass, Cheque Déjeuner a Accor Services.

Generální ředitel české pobočky té posledně jmenované, Roland Morizet, pochází z německo-francouzské rodiny. Ve společnosti Accor Services působí už více než 11 let, než se v roce 2004 přistěhoval do Prahy, zastával manažerské pozice v Německu a na Slovensku.

Svou cestu na východ považuje spíše za náhodu. „Dostal jsem nabídku na pozici generálního ředitele v Bratislavě. Byla to pro mě příležitost, jak poznat část Evropy, o které jsem mnoho nevěděl. O Slovensku bylo tehdy v médiích dost málo informací,“ vzpomíná Roland Morizet. Tvrdí, že neprožil dramatický kulturní šok. Největší potíže mu činila jazyková bariéra.

„Jazyk je pro mě klíč k lidem a na začátku bylo velmi složité navázat s někým kontakt. Hned jsem se proto začal učit slovenštinu a v Praze jsem přešel na češtinu. Tou se už dokážu trochu domluvit s kolegy. V obchodním jednání si na to však zatím netroufám, “ přiznává.

Vstupenka je lepší než peníze
Společnost Accor Services je známá především stravenkami Ticket Restaurant. Kde její šéf, který vystudoval management, získal vztah ke gastronomii? „Rodina z matčiny strany provozuje hotel a restauraci, takže jsem byl s tímto druhem podnikání ve styku odmala,“ odpovídá Roland Morizet. Několik let také sám v hotelnictví působil. Vysvětluje však, že společnost, kterou řídí, je s gastronomií spojena jen nepřímo.

Zaměřuje se i na jiné benefity – poukázky na kulturu a sport, zdravotní či dárkové šeky. Nakupuje je u ní přes 12 tisíc českých zaměstnavatelů. „Hlavní výhodou benefitů jako odměny za práci je, že jsou víc vidět. Když dostane zaměstnanec třeba poukázku na kulturu a jde do divadla, tento zážitek si pamatuje. Když mu dají stejnou hodnotu v penězích, nebude mít ponětí, za co ji utratil,“ míní Roland Morizet.

Benefity mohou podle něj zaměstnance motivovat lépe než peníze a zvýší jejich loajalitu. Právě tu považuje za nejdůležitější při výběru spolupracovníků – kromě odborné kvalifikace a týmového ducha. „Myslím, že jsem demokratický ředitel, ale zároveň mám respekt,“ říká sebevědomě.

Na oběd už v půl dvanácté?
V plánování pracovního dne Roland Morizet nezapře své německé kořeny. Tvrdí, že si čas pečlivě organizuje a systematicky plánuje. Většinu dne mu zaberou schůzky, administrativní povinnosti a práce s podřízenými manažery. „Večer se snažím být s rodinou – ženou a dvěma dětmi,“ říká. Rodina se s ním stěhovala nejprve z Německa na Slovensko, později i do Prahy. „Ty nové začátky byly pro rodinu těžší než pro mě. Starší dcera byla v předškolním věku a dlouho jsme pro ni nemohli sehnat mezinárodní školku,“ popisuje Roland Morizet.

Česko a Slovensko vnímá jako velmi podobné země. „Dokonce i trh práce má mnoho společného. V obou zemích je stejný problém s hledáním vysoce kvalifikovaných lidí, kteří znají jazyky. Ale díky tomu, že oba státy zatím dohánějí západní Evropu, je tady víc příležitostí k podnikání,“ podotýká Morizet. V Česku ho nejvíc okouzlila Praha, překvapila ho i vysoká kvalita života v hlavním městě. Co ho zaujalo na zaměstnancích? „Jako Francouz jsem i po mnoha letech překvapen, že Češi chodí na oběd už v půl dvanácté,“ říká s úsměvem.

Místo nahoře: Roland Morizet
Narozen: 1965 v Mnichově
Vzdělání: Management v Německu
Cesta vzhůru: První profesní zkušenosti sbíral v gastronomii a hotelnictví.
Do společnosti Accor nastoupil v roce 1996, nejprve byl finančním ředitelem v Německu.
Od roku 2001 vedl slovenskou pobočku a od roku 2004 je generálním ředitelem pro Česko a Slovensko.

, ,